TRŽIŠTE Kupovinom do veličine
Početak nove godine je savršen trenutak za sabiranje utisaka iz prethodne. Ovo je posebno značajno za tehnološke kompanije, čije su aktivnosti akvizicije (preuzimanja/kupovine drugih firmi) obeležile godinu za nama. U trenutku kada se sve češće govori o cepanju velikih tehnoloških kompanija, one nastavljaju da uvećavaju svoju vrednost pažljivim kupovinama. Bez posebnog redosleda, osvrnućemo se na najzanimljivije akvizicije. Neke tehnološke kompanije se cepaju na više manjih, a neke se uvećavaju kupovinom drugih, manjih kompanija Uređaji poput pametnih telefona i satova, još uvek imaju poziciju koja diktira put novca Očekivana dva koraka Verovatno najupečatljiviju i potrošačima najvidljiviju akviziciju u prošloj godini sproveo je Google. Nastavljajući niz kupovine tehnoloških kompanija koje su posvećene uređajima, nakon HTC-ovog odeljenja (koje godinama pravi Pixel uređaje) i kompanije Nest (zadužene za rešenja pametnog doma), svojoj familiji kompanija je dodala i Fitbit, proizvođača pametnih gedžeta, popularnih i kod nas. Za cenu od 2,1 milijarde američkih dolara, Google dobija priliku da proširi broj uređaja koji koriste WearOS, ali i da tržištu isporuči još jednu grupu „Made by Google” uređaja koji bi mogli da se suprotstave ozbiljnoj konkurenciji kakvu čine uređaji kompanija Apple, Samsung i drugih. Prvi navodi su jasni – podaci sa postojećih i budućih Fitbitovih uređaja neće biti korišćeni za oglase novog vlasnika, a Fitbit će, poput pomenutog Nesta, postati zaseban brend unutar Google porodice. Dodatno, za oko 2,6 milijardi dolara, Google je kupio kompaniju Looker, čije će stanje dodatno ojačati Google Cloud, verovatno najvažniji deo strateškog rasta ove američke kompanije. Looker je jedna od uspešnijih startap-kompanija iz oblasti prediktivne analitike i poslovne inteligencije. Interesantno je da novi vlasnik i kompanija koju su kupili imaju preko 350 zajedničkih korisnika, što će sigurno olakšati i ubrzati integraciju. Ofanziva Markove čete Iako se radi o velikoj sumi novca, čini sa da je akvizicija kompanije Tableau jedna od najboljih kupovina u prošloj godini. Za ovo zadovoljstvo, Salesforce je izdvojio 15,7 milijardi dolara i sada se ponosno diči pozicijom svojevrsnog lidera u oblasti vizuelizacije podataka. Ovakva kupovina je karakteristična za Salesforce, koji u poslednjih nekoliko godina pažljivo investira u prednost nad konkurencijom. Interesantno je da su Tableau i ranije pomenuti Looker konkurentske kompanije. Tableau neće biti „progutan” od strane novog vlasnika, već će se tržištu i dalje obraćati kroz sopstveni brend, dok će svojim rešenjima obogatiti Salesforce proizvode kao što su Customer 360 i Einstein. Ovde ne staje akcija Marka Beniofa (Marc Benioff), direktora Salesforcea, jer je kompanija za 1,35 milijardi dolara kupila i ClickSoftware, kompaniju koja stoji iza niza proizvoda iz oblasti FSM-a (field service management). Interesantno je da Salesforce već godinama prodaje kao svoja, upravo rešenja ove kompanije. Ipak, ovo saznanje je usledilo tek nakon akvizicije, kada je prestao da važi ugovor kojim se onemogućavalo ClickSoftwareu da se „hvali” ovom saradnjom. Očigledno se Salesforceu toliko dopao softver da su kupili celu kompaniju. Serveri i BigData, Godina za nama bila je važna za posao sa serverima. Osim što je AMD uspešno popravio svoju poziciju, nju u narednom periodu dodatno želi da ojača i HP. Američka kompanija je za 1,3 milijarde dolara kupila kompaniju Cray, dobro poznatog proizvođača superkompjutera. O istorijski važnim računarima ove kompanije pisali smo u SK 4/2019 (i. sk. rs/ 357300). Ovo je važan korak za HP, koji će učvrstiti njihovu poziciju na samom vrhu računarstva visokih performansi. U potezu koji nije toliko vezan za akviziciju kompanije Cray, HP je u svoje BigData okrilje doveo i dojučerašnjeg saradnika, MapR, kupovinom kompletnog portfelja, tehnologije, intelektualne svojine i domenskih ekspertiza. Cena ove akvizicije nije javno saopštena. Ipak, uticaj ove kupovine je apsolutno jasan. Ona učvršćuje HP na mestu jedne od vodećih tehnoloških kompanija u BigData svetu i ojačava kapacitete ove kompanije u domenima mašinskog učenja. Učvršćivanje pozicije Leto 2019. godine nam je donelo mnogo vesti iz sveta računarstva, a među njima se svakako ističe akvizicija Intelovog dela biznisa za proizvodnju modema od strane kompanije Apple, za jednu milijardu američkih dolara. Ovom akvizicijom Intel se odrekao svih pretenzija u oblasti mobilnih telefona, dok je Apple učvrstio sopstvenu poziciju, akvizicijom još jednog dela slagalice. Osim 2200 zaposlenih koji će se pridružiti kompaniji Apple, ovim se ojačava dugoročna strategija američke kompanije. Podsetimo, epilog jednog od većih „sukoba” u svetu računarstva, onog između kompanija Apple i Qualcomm, rešen je međusobnim ugovorima o licenciranju. Dodavanje izvanrednog tima i intelektualne svojine, kao i tehnologije koju je imao Intelov odsek, omogućiće kompaniji Apple značajnije mesto u 5G svetu u budućnosti. Najsnažniji do sada U sopstvenom osnaživanju pozicije lidera, Nvidia je pozamašnom sumom novca platila svoju najnoviju akviziciju. Transakcijom od 6,9 milijardi dolara, sva imovina i resursi kompanije Mellanox prešli su u ruke Nvidije. Mellanox je izraelsko-američka firma koja ima snažno prisustvo u oblasti izrade čipova. Prema dostupnim glasinama, za ovu kompaniju je bio zainteresovan i Intel, koji je godinama prisutan u Izraelu i dobro se kotira u tamošnjoj tehnološkoj zajednici. Ipak, Nvidia je odlučila da pozamašnom sumom osigura ovu kupovinu. Kompanije su i ranije radile zajedno i to u kreiranju dva superkompjutera za ministarstvo za energiju SAD. Zakerbergova vizija Iako do danas nije poznata tačna suma investicije, jasno je da je Facebook platio gotovo milijardu američkih dolara za akviziciju kompanije CTRL-labs. Ova kompanija je specijalizovana u oblasti povezivanja mozga sa računarom, korišćenjem specijalizovane narukvice i pripadajućeg softvera. Iako je većina pomislila da je sudbina ove akvizicije namenjena čitanju misli članova najveće društvene mreže na svetu, o tome (bar za sada) nema nikakvih indicija. Njujorška kompanija, zapravo, skenira mišiće šake, a ne mozak, i na osnovu toga omogućava kontrolu u virtuelnom prostoru. Ova akvizicija biće deo Reality Labs divizije u kompaniji Facebook, zaduženoj za oblast virtuelne i proširene stvarnosti. Igra velikih brojeva Multinacionalna kompanija FIS, sa sedištem na Floridi, a koja i u našoj državi poseduje kćerku-firmu, obavila je najveću akviziciju u novcu na ovoj listi. Za 35 milijardi američkih dolara ova kompanija je kupila Worldpay, jednog od lidera tehnologije plaćanja na internetu. Worldpay to potvrđuje i brojkama. Sa preko 40 milijardi transakcija godišnje i 146 država u kojima operiše, Workplay deluje kao izuzetan „zalogaj” u brzorastućoj industriji finansijskih tehnologija. Zahvaljujući ovoj akviziciji, FIS će sada imati preko 12 milijardi dolara prihoda i preko 55 hiljada zaposlenih. Prema dostupnim informacijama, gotovo čitavo rukovodstvo Worldpaya ostaće u zajedničkoj kompaniji. Deo će preći na visoke pozicije u FIS-u, dok će ostali dobiti nova radna mesta u novoj organizaciji. Čini se da ovakve akvizicije često prođu „ispod radara”. No, ako novac izdvojen za ovakve akvizicije ne garantuje pažnju, ništa i neće. Recimo, kompanija Mastercard je za 3,2 milijarde dolara kupila danski Nets, kompaniju za procesiranje transakcija. Očigledno je da se u fintech svetu „kuva” nešto ozbiljno. Milijarde su spremne. Osvajanje tržišta ili nešto više U veoma važnom trenutku za kompaniju, uoči izlaska na berzu, kompanija Uber je kupila bliskoistočnog konkurenta, firmu Careem, za sumu od 3,1 milijarde američkih dolara. Radi se o jednoj od najvećih tehnoloških akvizicija u ovom regionu. Careem, kompanija koja posluje u Egiptu, Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Pakistanu, predstavlja idealnu akviziciju za Uber koji ima problema da pronađe tržište na kome će moći značajnije da raste. U prilog fokusu na tržište Bliskog istoka ide i povlačenje Ubera iz Kine i Jugoistočne Azije. Ovim potezom, Uber „kupuje” oko 33 miliona korisnika, ali i infrastrukturu koja, pored prevoza ljudi, uključuje prevoz hrane i dobara, ali i finansijske transakcije. Na tržištu na kom posluje, Careem predstavlja jednu od retkih takozvanih superaplikacija, sistema koji pružaju veliki broj usluga svakodnevice, poput nekoliko kineskih uzora. Suštinski cilj kompanije Uber jeste dostizanje profitabilnosti, projektovane za narednu godinu. Čini se da rastuće tržište Bliskog istoka nudi deo profitne slagalice. Dvostruko, ništa manje Još jednu dvostruku akviziciju na ovoj listi potpisuje kompanije VMware. Za 2,7 milijardi dolara je kupljena kompanija Pivotal, dok je 2,1 milijarda dolara data za kupovinu kompanije Carbon Black. Pivotal je kompanija koja se fokusira na aplikacije modernih tehnologija uz snažnu podršku za Kubernetes, dok se Carbon Black bavi informatičkom bezbednošću aplikacija i infrastrukture. Carbon Black je kompanija kojom se trgovalo na berzi od pretprošle godine, kada je inicijalna procena vrednosti iznosila 1,25 milijardi dolara. Očigledno je da je u protekloj godini Carbon Black uverio ne samo investitore u svoje akcije, već i VMware, da su kompanija koja raste i kojoj treba „dati krila” u narednom periodu. Čini se da je VMware upravo jedna takva kompanija. Naime, već nekoliko godina, a posebno u poslednje tri, VMware traga za poslovnim modelima u kojima je virtuelizacija samo „deo slagalice”. Bezbednosni aspekt je ključna komponenta takve budućnosti, tako da je akvizicija Carbon Blacka potez u strateškom smeru. Priča sa Pivotalom je malo drugačija. Inkubacija ove kompanije izvršena je „pod okriljem” menadžmenta VMwarea, a koji su iz blizine mogli da motre na rast i razvoj platforme za razvoj modernih aplikacija, čije će mesto u širem softverskom ekosistemu biti centralno. Ako se sve ovo posmatra u kontekstu relativno nedavnih akvizicija, kompanija Bitnami (instalacija veb-aplikacija) i Heptio (osnovane od strane originalnih osnivača Kubernetesa), jasan je smer u kom deluje VMware. • • • Iz svega priloženog možemo zaključiti da je „bitka za oblake” tek krenula. Takođe, čini se da serverski biznis još nije odsvirao labudovu pesmu, a da uređaji poput pametnih telefona i satova, još uvek imaju poziciju koja diktira put novca. Ipak, teško je odoleti utisku da smo na pragu drugačije godine. Neka to ovogodišnje akvizicije pokažu.
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Helldivers 2 Ako ste fan timskih pucačina, a pogotovo „Starship Troopersa”, ova igra se ne propušta... Nvidia GeForce RTX 4080 Super Super (ni)je super Sledi osveženje cele GeForce serije sa modelima sa sufiksom "Super". Probali smo dve RTX 4080 karte iz Gigabytea i Asusa i utvrdili da li su stvarno ... Asus Zenbook Duo (2024) UX8406MA Ovde je da ostane? Ovo je model koji napokon potpuno opravdava sufiks „Duo”, jer i bukvalno ima dva (cela) ekrana! Priform Recuva 1.53 • UndeleteMyFiles Pro 3.1 • MyRecover 3.6 • EaseUS Data Recovery Wizard 17.0 • Stellar Data Recovery 11.0 • Wise Data Recovery 6.1.6 Besplatni programi za povraćaj podataka Predstavljamo šest najboljih alata... Honor Magic V2 Što tanje , to bolje Honor Magic V2 ostaće upamćen kao malo inženjersko čudo, prekretnica u dizajnu preklopnih telefona... Samsung Galaxy S24 Bratić Simon Osim dimenzija, ekranske rezolucije i kapaciteta baterije, uređaj je, praktično, istovetan modelu Galaxy S24+... .rs: eSanduče za firme • Cell Broadcast za uzbunjivanje • počinje registracija pripejda Svakome po eSanduče Novim Zakonom o elektronskim komunikacijama propisano je da pripejd korisnici mobilne telefonije moraju da se registruju... Sadašnjost i budućnost kompanije Qualcomm Između proseka i nebesa Qualcomm je pre oko pet godina bio vrednija kompanija od Nvidie, dok danas vredi nešto manje od desetine vrednosti konkurenta... Misije, programi i tehnologije koje ćemo pratiti tokom 2024. godine Svemir, avioni i AI Već brojnim aktivnim misijama za istraživanje kosmosa, ove godine se pridružuje niz novih, zanimljivih projekata... Čipovi su začin U toku je velika migracija tehnologije i ljudi sa Tajvana u Japan, što se, naravno, ne dešava slučajno Palworld Simulacija preživljavanja, craftovanja i manipulacije živuljkama, koju iz milošte definišu kao „Pokémon with guns”... |
||||||||||