IGRE

TELEFONI

HARDVER

SOFTVER

NAUKA

TV I FILM

DOGAĐAJI

INTERNET

PRVI UTISCI

INTERVJU

VESTI


NOVI BROJ

ARHIVA

FORUM

O NAMA
TRŽIŠTE
Najvažnije tehnološke akvizicije u 2019. godini
Kupovinom do veličine
Momir ĐEKIĆ
1. januar 2020.

Početak nove godine je savršen trenutak za sabiranje utisaka iz prethodne. Ovo je posebno značajno za tehnološke kompanije, čije su aktivnosti akvizicije (preuzimanja/kupovine drugih firmi) obeležile godinu za nama. U trenutku kada se sve češće govori o cepanju velikih tehnoloških kompanija, one nastavljaju da uvećavaju svoju vrednost pažljivim kupovinama. Bez posebnog redosleda, osvrnućemo se na najzanimljivije akvizicije.

Neke tehnološke kompanije se cepaju na više manjih, a neke se uvećavaju kupovinom drugih, manjih kompanija
Uređaji poput pametnih telefona i satova, još uvek imaju poziciju koja diktira put novca

Očekivana dva koraka

Verovatno najupečatljiviju i potrošačima najvidljiviju akviziciju u prošloj godini sproveo je Google. Nastavljajući niz kupovine tehnoloških kompanija koje su posvećene uređajima, nakon HTC-ovog odeljenja (koje godinama pravi Pixel uređaje) i kompanije Nest (zadužene za rešenja pametnog doma), svojoj familiji kompanija je dodala i Fitbit, proizvođača pametnih gedžeta, popularnih i kod nas. Za cenu od 2,1 milijarde američkih dolara, Google dobija priliku da proširi broj uređaja koji koriste WearOS, ali i da tržištu isporuči još jednu grupu „Made by Google” uređaja koji bi mogli da se suprotstave ozbiljnoj konkurenciji kakvu čine uređaji kompanija Apple, Samsung i drugih. Prvi navodi su jasni – podaci sa postojećih i budućih Fitbitovih uređaja neće biti korišćeni za oglase novog vlasnika, a Fitbit će, poput pomenutog Nesta, postati zaseban brend unutar Google porodice.

Dodatno, za oko 2,6 milijardi dolara, Google je kupio kompaniju Looker, čije će stanje dodatno ojačati Google Cloud, verovatno najvažniji deo strateškog rasta ove američke kompanije. Looker je jedna od uspešnijih startap-kompanija iz oblasti prediktivne analitike i poslovne inteligencije. Interesantno je da novi vlasnik i kompanija koju su kupili imaju preko 350 zajedničkih korisnika, što će sigurno olakšati i ubrzati integraciju.

Ofanziva Markove čete

Iako se radi o velikoj sumi novca, čini sa da je akvizicija kompanije Tableau jedna od najboljih kupovina u prošloj godini. Za ovo zadovoljstvo, Salesforce je izdvojio 15,7 milijardi dolara i sada se ponosno diči pozicijom svojevrsnog lidera u oblasti vizuelizacije podataka. Ovakva kupovina je karakteristična za Salesforce, koji u poslednjih nekoliko godina pažljivo investira u prednost nad konkurencijom. Interesantno je da su Tableau i ranije pomenuti Looker konkurentske kompanije. Tableau neće biti „progutan” od strane novog vlasnika, već će se tržištu i dalje obraćati kroz sopstveni brend, dok će svojim rešenjima obogatiti Salesforce proizvode kao što su Customer 360 i Einstein.

Ovde ne staje akcija Marka Beniofa (Marc Benioff), direktora Salesforcea, jer je kompanija za 1,35 milijardi dolara kupila i ClickSoftware, kompaniju koja stoji iza niza proizvoda iz oblasti FSM-a (field service management). Interesantno je da Salesforce već godinama prodaje kao svoja, upravo rešenja ove kompanije. Ipak, ovo saznanje je usledilo tek nakon akvizicije, kada je prestao da važi ugovor kojim se onemogućavalo ClickSoftwareu da se „hvali” ovom saradnjom. Očigledno se Salesforceu toliko dopao softver da su kupili celu kompaniju.

Serveri i BigData,
ko bi to mogao biti?

Godina za nama bila je važna za posao sa serverima. Osim što je AMD uspešno popravio svoju poziciju, nju u narednom periodu dodatno želi da ojača i HP. Američka kompanija je za 1,3 milijarde dolara kupila kompaniju Cray, dobro poznatog proizvođača superkompjutera. O istorijski važnim računarima ove kompanije pisali smo u SK 4/2019 (i. sk. rs/ 357300). Ovo je važan korak za HP, koji će učvrstiti njihovu poziciju na samom vrhu računarstva visokih performansi.

U potezu koji nije toliko vezan za akviziciju kompanije Cray, HP je u svoje BigData okrilje doveo i dojučerašnjeg saradnika, MapR, kupovinom kompletnog portfelja, tehnologije, intelektualne svojine i domenskih ekspertiza. Cena ove akvizicije nije javno saopštena. Ipak, uticaj ove kupovine je apsolutno jasan. Ona učvršćuje HP na mestu jedne od vodećih tehnoloških kompanija u BigData svetu i ojačava kapacitete ove kompanije u domenima mašinskog učenja.

Učvršćivanje pozicije

Leto 2019. godine nam je donelo mnogo vesti iz sveta računarstva, a među njima se svakako ističe akvizicija Intelovog dela biznisa za proizvodnju modema od strane kompanije Apple, za jednu milijardu američkih dolara. Ovom akvizicijom Intel se odrekao svih pretenzija u oblasti mobilnih telefona, dok je Apple učvrstio sopstvenu poziciju, akvizicijom još jednog dela slagalice. Osim 2200 zaposlenih koji će se pridružiti kompaniji Apple, ovim se ojačava dugoročna strategija američke kompanije. Podsetimo, epilog jednog od većih „sukoba” u svetu računarstva, onog između kompanija Apple i Qualcomm, rešen je međusobnim ugovorima o licenciranju. Dodavanje izvanrednog tima i intelektualne svojine, kao i tehnologije koju je imao Intelov odsek, omogućiće kompaniji Apple značajnije mesto u 5G svetu u budućnosti.

Najsnažniji do sada

U sopstvenom osnaživanju pozicije lidera, Nvidia je pozamašnom sumom novca platila svoju najnoviju akviziciju. Transakcijom od 6,9 milijardi dolara, sva imovina i resursi kompanije Mellanox prešli su u ruke Nvidije. Mellanox je izraelsko-američka firma koja ima snažno prisustvo u oblasti izrade čipova. Prema dostupnim glasinama, za ovu kompaniju je bio zainteresovan i Intel, koji je godinama prisutan u Izraelu i dobro se kotira u tamošnjoj tehnološkoj zajednici. Ipak, Nvidia je odlučila da pozamašnom sumom osigura ovu kupovinu. Kompanije su i ranije radile zajedno i to u kreiranju dva superkompjutera za ministarstvo za energiju SAD.

Zakerbergova vizija

Iako do danas nije poznata tačna suma investicije, jasno je da je Facebook platio gotovo milijardu američkih dolara za akviziciju kompanije CTRL-labs. Ova kompanija je specijalizovana u oblasti povezivanja mozga sa računarom, korišćenjem specijalizovane narukvice i pripadajućeg softvera. Iako je većina pomislila da je sudbina ove akvizicije namenjena čitanju misli članova najveće društvene mreže na svetu, o tome (bar za sada) nema nikakvih indicija. Njujorška kompanija, zapravo, skenira mišiće šake, a ne mozak, i na osnovu toga omogućava kontrolu u virtuelnom prostoru. Ova akvizicija biće deo Reality Labs divizije u kompaniji Facebook, zaduženoj za oblast virtuelne i proširene stvarnosti.

Igra velikih brojeva

Multinacionalna kompanija FIS, sa sedištem na Floridi, a koja i u našoj državi poseduje kćerku-firmu, obavila je najveću akviziciju u novcu na ovoj listi. Za 35 milijardi američkih dolara ova kompanija je kupila Worldpay, jednog od lidera tehnologije plaćanja na internetu. Worldpay to potvrđuje i brojkama. Sa preko 40 milijardi transakcija godišnje i 146 država u kojima operiše, Workplay deluje kao izuzetan „zalogaj” u brzorastućoj industriji finansijskih tehnologija. Zahvaljujući ovoj akviziciji, FIS će sada imati preko 12 milijardi dolara prihoda i preko 55 hiljada zaposlenih. Prema dostupnim informacijama, gotovo čitavo rukovodstvo Worldpaya ostaće u zajedničkoj kompaniji. Deo će preći na visoke pozicije u FIS-u, dok će ostali dobiti nova radna mesta u novoj organizaciji. Čini se da ovakve akvizicije često prođu „ispod radara”. No, ako novac izdvojen za ovakve akvizicije ne garantuje pažnju, ništa i neće. Recimo, kompanija Mastercard je za 3,2 milijarde dolara kupila danski Nets, kompaniju za procesiranje transakcija. Očigledno je da se u fintech svetu „kuva” nešto ozbiljno. Milijarde su spremne.

Osvajanje tržišta ili nešto više

U veoma važnom trenutku za kompaniju, uoči izlaska na berzu, kompanija Uber je kupila bliskoistočnog konkurenta, firmu Careem, za sumu od 3,1 milijarde američkih dolara. Radi se o jednoj od najvećih tehnoloških akvizicija u ovom regionu. Careem, kompanija koja posluje u Egiptu, Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Pakistanu, predstavlja idealnu akviziciju za Uber koji ima problema da pronađe tržište na kome će moći značajnije da raste. U prilog fokusu na tržište Bliskog istoka ide i povlačenje Ubera iz Kine i Jugoistočne Azije. Ovim potezom, Uber kupuje oko 33 miliona korisnika, ali i infrastrukturu koja, pored prevoza ljudi, uključuje prevoz hrane i dobara, ali i finansijske transakcije. Na tržištu na kom posluje, Careem predstavlja jednu od retkih takozvanih superaplikacija, sistema koji pružaju veliki broj usluga svakodnevice, poput nekoliko kineskih uzora. Suštinski cilj kompanije Uber jeste dostizanje profitabilnosti, projektovane za narednu godinu. Čini se da rastuće tržište Bliskog istoka nudi deo profitne slagalice.

Dvostruko, ništa manje

Još jednu dvostruku akviziciju na ovoj listi potpisuje kompanije VMware. Za 2,7 milijardi dolara je kupljena kompanija Pivotal, dok je 2,1 milijarda dolara data za kupovinu kompanije Carbon Black. Pivotal je kompanija koja se fokusira na aplikacije modernih tehnologija uz snažnu podršku za Kubernetes, dok se Carbon Black bavi informatičkom bezbednošću aplikacija i infrastrukture.

Carbon Black je kompanija kojom se trgovalo na berzi od pretprošle godine, kada je inicijalna procena vrednosti iznosila 1,25 milijardi dolara. Očigledno je da je u protekloj godini Carbon Black uverio ne samo investitore u svoje akcije, već i VMware, da su kompanija koja raste i kojoj treba „dati krila” u narednom periodu. Čini se da je VMware upravo jedna takva kompanija. Naime, već nekoliko godina, a posebno u poslednje tri, VMware traga za poslovnim modelima u kojima je virtuelizacija samo „deo slagalice”. Bezbednosni aspekt je ključna komponenta takve budućnosti, tako da je akvizicija Carbon Blacka potez u strateškom smeru. Priča sa Pivotalom je malo drugačija. Inkubacija ove kompanije izvršena je „pod okriljem” menadžmenta VMwarea, a koji su iz blizine mogli da motre na rast i razvoj platforme za razvoj modernih aplikacija, čije će mesto u širem softverskom ekosistemu biti centralno. Ako se sve ovo posmatra u kontekstu relativno nedavnih akvizicija, kompanija Bitnami (instalacija veb-aplikacija) i Heptio (osnovane od strane originalnih osnivača Kubernetesa), jasan je smer u kom deluje VMware.

• • •

Iz svega priloženog možemo zaključiti da je „bitka za oblake” tek krenula. Takođe, čini se da serverski biznis još nije odsvirao labudovu pesmu, a da uređaji poput pametnih telefona i satova, još uvek imaju poziciju koja diktira put novca. Ipak, teško je odoleti utisku da smo na pragu drugačije godine. Neka to ovogodišnje akvizicije pokažu.


SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2020
Inovacije koje treba pratiti tokom 2020. godine
Brže, jače, dalje...
Vanredna situacija koja je zahvatila celu planetu utiče na sve sfere ljudske delatnosti, ali naučna istraživanja i tehnološk...
Spectrum program na ploči „Sa druge strane jastuka”
Sa druge strane Duge
Prvo, za potpuni doživljaj pronađite singl gramofonsku ploču sa pesmom „Power of love” grupe Huey Lewis & The News. Z...
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT 4G/8G i Gigabyte Radeon RX 5500 XT Gaming OC 4G/8G
Dvostruko više (ni) je dvostruko bolje
Stara narodna kaže da nikada nećete imati dovoljno novca, vremena i memorije. Vezano za prve dve stavke, ne možemo ništa kor...
Asus ZenBook 14 UM431DA
Pratilac neuštogljenih
Ovaj model Asusove Zenbook serije krase sve one lepe karakteristike koje smo viđali kod prethodnih modela. Takođe, kao i svi d...
Microsoft Windows 10
Tuce korisnih komandi za Run dijalog
Ne preskačemo nijednu priliku da vam skrenemo pažnju na to da programima, pa i samim operativnim sistemom, možete da upravlja...
Huawei Mate Xs
Fleksibilni prijatelj za tvrda vremena
Jednog dana, svaka budala imaće telefon sa ekranom koji se savija i transformiše u tablet, ali u proleće 2020. godine o njego...
Doom Eternal
Mislim da Doom Eternal nije mogao da dođe u boljem trenutku od ovoga. Opšta anksioznost uzrokovana zombi-apokalipsom niskog in...
Ori and the Will of the Wisps
Kada je niotkuda bupnula pre četiri i po godine, prva igra Ori iz malenog austrijskog Moon Studiosa naprečac je osvojila širi...
Panzer Corps 2
Skok u kvalitetu između bete i finalne verzije Panzer Corpsa 2 izrazit je i iznenađujući – od igre koja je bila „OK”, z...
© 2020 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama