TEST PLAY
Warframe
Dragan KOSOVAC
1. septembar 2018.

U današnje vreme pojmovi free to play ili freemium pretvorili su se u nešto pogrdno. Pre svega, to je zbog agresivne prakse brojnih izdavača da ponude publici neki osnovi kostur igre besplatno, samo da bi im kasnije kroz razne mikrotransakcije izvukli iz džepa višestruko veći novac, umesto da su u startu kupili takozvani AAA naslov. Ipak, u takvom okruženju, dve igre ostaju svetli primeri za to kako free to play može da se uradi kvalitetno i nenametljivo. Štaviše, kada je neki naslov dobar, onda u nekom trenutku igrač nema problem da potroši i koji dolar ili evro na određenu ingame kupovinu jer se stiče osećaj da kvalitetna zabava zaslužuje neku nadoknadu, a i ljudi iz tima koji neprestano rade na igri ipak treba da jedu. Jedna od te dve „dobre freemium igre” je vrhunski Path of Exile, o kom smo u nekoliko navrata pisali na stranama ovog časopisa. Druga igra je predmet ovog teksta - Warframe iz kanadskog studija Digital Extremes.

Warframe je freemium looter shooter sa pogledom iz trećeg lica, smešten u naučnofantastično okruženje i sa naglaskom na kooperativnim PvE misijama za do četiri igrača.

Gde započeti priču o Warframeu i tome zašto o ovoj igri pišemo tek krajem leta 2018. godine, a ne pre pet godina, kada je i ugledala svetlost dana. Zapravo, Warframe je prošao kroz naše šake dok je bio u ranoj fazi zatvorene bete i dalekog proleća 2013. godine smo pisali o njemu u rubrici „Prvi utisci”. Tada neke stvari jednostavno nisu bile na svom mestu. Upečatljivi vizuelni identitet je bio interesantan, ali nije bilo dovoljno sadržaja. Akcija je obećavala da će biti solidna uz nešto malo unapređivanja, ali je monetizacioni sistem sa mikrotransakcijama bio vrlo nebalansiran. Tako smo, obeshrabreni prvim utiskom, dopustili da Warframe privremeno nestane sa našeg radara. Srećom, igra je tokom godina našla svoju vernu publiku i neprestano postajala sve bolja, zahvaljujući vrednom timu koji neumorno radi na njoj. Prošle jeseni su brojni igrači (a među njima i autor ovih redova) postali razočarani stanjem u igri Destiny 2 i ophođenjem Bungiea prema igračkoj zajednici, pa su rešili da je vreme da potraže neki drugi, kvalitetniji looter shooter. Srećom, Warframe je dočekao sve te ljude u svojoj punoj slavi, poput bogate oaze koja dočekuje presahnule namernike što su preživeli predug boravak u pustinji.

Zapravo, priča o Warframeu je priča o neprestanom unapređivanju, prilagođavanju i, pre svega, obraćanju pažnje na reakcije igračke zajednice. To je danas, nažalost, prava retkost u igračkoj industriji. Počnimo tako od početka, a to je u ovom slučaju daleka 2000. godina, kada su dizajneri iz studija Digital Extremes, upućenima poznati kao partneri Epic Gamesa na slavnom serijalu Unreal Tournament, poželeli da naprave igru Dark Sector - SF pucačinu o svemirskom nindži! Iz nekog razloga, izdavači nisu shvatali viziju ovog nezavisnog studija i da bi preživeli, napravili su niz kompromisa i izdali Dark Sector u verziji koja nije bila ni po volji dizajnera, ni izdavača, ali ni publike. Početkom 2012. godine, kada je skoro svako pravio neku freemium igru, Digital Extremes se vratio originalnom konceptu za Dark Sector - svemirski nindža, pucanje i vitlanje mačem, skupljanje loota. Pošto se brojnim izdavačima i dalje nije sviđala ta ideja, u DE su rešili da sami izdaju igru pod imenom Warframe i tako je započeo neprestani ciklus inovacije, dopunjavanja i dorađivanja igre, kao i rasta igračke zajednice koji ni dan-danas ne prestaje.

Igra je smeštena u Sunčev sistem u nedefinisano dalekoj budućnosti, a vaš lik je svemirski nindža sa misterioznom prošlošću.

Prve reakcije kritike nisu bile sjajne, a čak su i igrači koji su ulagali novac u Warframe imali brojne zamerke. Umesto da se ogluše o ove reakcije i budu zadovoljni što i pored svega ostvaruju profit, u Digital Extremesu su zasukali rukave i počeli da majstorišu. Implementiran je pitomiji sistem mikrotransakcija, brojne igračke mehanike su višestruko rafinisane, a sve vreme je neprestano dodavan novi sadržaj - priča, oružje, igrački modovi, okruženja i naravno, naslovni warframeovi. Nasumični generator mapa je usavršen. Dodate su i misije sa ručno dizajniranim mapama, a prošlog leta igri je dodat otvoreni region Plains of Eidolon.

Skoro da smo stigli do polovine teksta, a nismo zapravo rekli šta je, u stvari, Warframe. Kada govorimo o samoj igri, Warframe je looter shooter sa pogledom iz trećeg lica, smešten u naučnofantastično okruženje i sa naglaskom na kooperativnim PvE misijama za do četiri igrača. Većina sadržaja može da se igra solo, ali nema razloga za to. PvP postoji i sasvim je funkcionalan, ali nije u fokusu razvojnog tima. Unutar sveta igre, waframe je naziv za humanoidni borbeni oklop kojim upravlja vaš lik. Sama igra smeštena je u Sunčev sistem, u nedefinisano dalekoj budućnosti. Očigledno zlonamerni greneeri bude vašeg lika iz krio-sna u želji da vas upotrebe kao živo oružje. Nepoznati glas se predstavlja kao Lotus i nudi vam spas i bekstvo do slobode i tako počinje avantura koja će vas provesti kroz sve planete u sistemu (i nekoliko većih meseca). Tokom ovog puta ispunjenog borbom, saznaćete šta se desilo sa sistemom, ko su frakcije koje se trenutno bore za prevlast u njemu i, najbitnije, ko ste zapravo vi.

Monetizacioni sistem mikrotransakcija u Warframeu je gotovo idealan jer se ne kupuje snaga u igri, nego isključivo komfor i kozmetika.

Sam sadržaj je izuzetno pametno raspoređen kroz igru jer, iako ukupno postoji oko dvadeset glavnih i isto toliko sporednih kvestova (svaki sa nekoliko misija), da biste ih sve ispunili neophodno je da u igru uložite preko pedeset sati. Između misija sa pričom obavljate one kojima napredujete kroz zvezdanu mapu ili otključavate neki od novih warframeova.

Warframe je, narodski rečeno, „muška igra”. Ispod relativno jednostavne karoserije krije se neverovatno kompleksna mašinerija, ali vas niko ne vodi za ruku i objašnjava vam nadugo i naširoko sitne detalje njenih brojnih komponenata. Na zvaničnom sajtu igre postoji osnovno uputstvo i prvih nekoliko misija služi kao tutorijal koji će vas zaista uputiti u osnove igranja, ali da biste zaista shvatili šta u igri treba da se radi i kako se uspešno napreduje, moraćete da pričate sa ljudima, da pretražujete zvanični i nezvanični wiki i, naravno, da gledate klipove na YouTubeu. Kada dođete do toga da gledate redovne zvanične streamove na Twitchu, to svakako znači da ste se navukli na Warframe i da vam nema spasa. Ipak, ne brinite, to takođe znači da se vraški dobro zabavljate.

Igranje Warframea je zaista impresivno iskustvo, čija je najveća mana što vam druge igre nakon ove deluju presporo.

Svaki looter shooter naslov rešava balans sticanja opreme na sebi svojstven, manje ili više uspešan način. U Digital Extremesu su rešili da nagrade igranje na duge staze i koliko-toliko smanje nasumičnost (mada ona i dalje, naravno, postoji). U Warframeu oprema i oružje nisu nasumični drop u klasičnom smislu, nego farmujete komponente i recepte. Tu su i reputacije, istraživanje recepata i naravno, vreme neophodno da se svaki komad opreme izgradi u 3D štampaču vašeg ličnog svemirskog broda. Sem toga, neki komadi oružja i opreme su dostupni samo tokom ograničenih prozora tokom godine (specijalni eventovi, koji najčešće traju po dva meseca), tako da je nagrađeno igranje u pravom trenutku. Ipak, čak i kada neki deo ili komponenta nisu privremeno dostupni, možete da trgujete sa drugim igračima ili da platite pristup.

Monetarni sistem mikrotransakcija u Warframeu je gotovo idealan jer se ne kupuje snaga u igri, nego isključivo komfor i kozmetika. Jedina freemium valuta igre je platina i kupuje se direktno od Digital Extremesa i za nju ne može da se kupi nikakav lootbox sa nasumičnim sadržajem, samo jasno definisan predmet ili grupa predmeta. Sem toga, određeni retki predmeti koje nađete mogu da se prodaju drugim igračima (sajt warframe.market je od velike pomoći pri organizaciji transakcija), da biste zatim tu platinu trošili za kupovinu slotova za dodatno oružje, opremu i frameove, ili za boje i kozmetičke dodatke, ili za bilo koji predmet koji neki drugi igrač ima i želi da proda.

Razlog zašto kupovina pristupa oružju i opremi nije jednaka kupovini snage leži u sistemu postepenog napredovanja, koji se zasniva jednostavno na igranju igre i isprobavanju različitog oružja i opreme, kao i na veoma kompleksnom sistemu modova. Naravno, neki warframeovi i komadi oružja su univerzalno prihvaćeni kao bolji od drugih, ali, da biste ih opremili, neophodna je specifična vrednost mastery rankinga, koja podrazumeva određeno vreme provedeno u igri (tačnije da ste određen broj predmeta napravili i podigli do tridesetog nivoa). Sem toga, da biste iz onoga čime raspolažete izvukli maksimum, potrebna vam je specifična kombinacija modova koji se nabavljaju relativno sporo, čak i kada trgujete, a pogotovo ako ste novajlija koji ne zna šta se gde farmuje. Modovi su modifikatori, specifični za tip opreme ili oružja, koji povećavaju vrednosti napada, odbrane, energije i slično ili dodaju potpuno nove situacione funkcionalnosti. Da stvari budu još bolje, specijalni tim unutar Digital Extremesa neprestano doteruje načine na koje funkcionišu određene podgrupe oružja kako bi ugođaj pri njihovom korišćenju bio bolji. Svaki put kada se desi velika promena, to je nakon opsežnih konsultacija sa igračkom zajednicom. Posledica je rebalans oružja, pa određeni komadi, koji su do nedavno delovali prosečno, postaju vrhunski. Trenutno se radi na velikoj promeni melee oružja, kao i uvođenju novih poteza prilikom njihovog korišćenja.

U trenutku pisanja ovih redova, Warframe je dostigao verziju 23.3.2 i još uvek nije retkost da igra u toku jednog dana dobije više hotfix patcheva (svaki patch zahteva relog, ali ne prekida misiju koju trenutno igrate). Takođe, na horizontu su veliki planovi kao što su Fortuna i Railjack. Prvo je nova, još veća otvorena zona, a drugo mogućnost učestvovanja u masivnim svemirskim bitkama za kormilom okretnog broda ili na poziciji jednog od tri člana posade.

Igranje Warframea je zaista impresivno iskustvo, čija je najveća mana što vam druge igre nakon ove deluju presporo. Naime, zahvaljujući bagu koji je otkriven tokom prve godine postojanja igre, kretanje u igri evoluiralo je u specifičan akcioni balet smrti koji prkosi zakonima fizike. Kada ovladate bullet jumpingom (specifični ultra-snažni skokovi koji bukvalno lansiraju vaš frame), biće vam nejasno kako u drugim igrama ne postoji nešto slično. Warframe, naravno, nije igra za svakoga, ali ako ste fan looter shootera, koji voli dinamičnost i ne plaši se kompleksne mehanike, ovaj besplatni dragulj je zaista naslov kom vredi posvetiti mnogo, mnogo vremena.


Platforma:
Windows, PlayStation 4, Xbox One
Potrebno:
Core 2 Duo E6400 na 2,1 GHz / Athlon 64 X2 4000+, 2 GB RAM, GeForce 8600 GT / Radeon HD 3600, 1 GB VRAM, Windows XP SP3, DirectX 9.0c
Poželjno:
Intel Core i3-3240 na 3,4 GHz / AMD Phenom II X4 40, 4 GB RAM, GeForce GT 640 v3 / Radeon R7 250 v2, 2 GB VRAM, Windows 7 74-bit
Veličina:
25 GB
Adresa:
www .warframe .com
90
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama