TEST PLAY
Frostpunk
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. maj 2018.

Nakon mini ledenog doba iz druge polovine pretprošlog veka nije sledio period otopljavanja, već je hladnoća eskalirala u permanentnu zimu. Najveći deo čovečanstva nije imao šanse: frigidni smak sveta preživeli su malobrojni pripadnici industrijskih društava koja su blagovremeno pripremila izbegličke kolonije na rudom i ugljem bogatom severu. Viktorijanski Englezi, preduzimljivi i odlučni, osnovali su Novi London u ledenom krateru u čijem je centru postavljen ogromni parni generator.

Kampanjski narativ svodi se na potragu za drugim kolonijama, ali, predvidljivo, na ovom polju vas očekuje serija teških razočaranja.

„The City Must Survive” slogan je kojim se reklamira Frostpunk, druga igra poljskog studija 11 bit, slavnog po najboljoj antiratnoj igri u istoriji, This War of Mine. Frostpunk je upravljačka simulacija preživljavanja u nemogućim uslovima koja koncept teskobnog snalaženja i teških odluka koji je krasio This War of Mine s individualnog, ličnog nivoa podiže na lokalnu razinu zajednice u bezizlaznoj situaciji. Poslednji grad na zemlji mora da preživi bez obzira na pojedinačne potrebe ili želje, što je jedan od gameplay mehanizama koji definišu igru.

Početak Frostpunka zatiče vas u ulozi vođe grupe od osamdeset duša koje su uspele da se dokopaju kratera s ugašenim generatorom, nemim i monolitnim megalitom fiksiranim u njegovom centru. Preživljavanje u uslovima spoljne temperature od -30 stepeni podrazumeva promptno slanje svih radno sposobnih kolonista u skupljanje uglja s površinskih kopova radi pokretanja generatora i prikupljanja drvene građe kako bi se obezbedio privremeni smeštaj. Sve objekte u igri, bilo da se radi o ad-hoc podignutim šatorima ili permanentnim građevinama, postavljaćete u koncentričnim krugovima oko generatora koji je ključ opstanka zajednice. Parni generator sagoreva ugalj i emituje toplotu koja je najveća u prvom prstenu, ali lagano opada kako se odmiče ka periferiji, tako da će inicijalna optimizacija izgradnje, dok ne razvijete tehnologije za nadogradnju generatora, biti od suštinske važnosti. Lovačke kolibe, na primer, ne zahtevaju toplotu, ali stambeni objekti i ambulantni šatori bez nje ne mogu da funkcionišu. Prostora u toploj zoni je malo, a potencijalnih komitenata je puno...

Menadžment kolonijom ne zavisi samo od resursa, već i od raspoloženja mučenika kojima upravljate.

Nakon organizovanja prikupljanja uglja, drveta, čelika i hrane, moraćete da koloniju podignete na nivo na kojem preživljavanje ne zavisi od resursa koji su razbacani po okolini. Pokretanje njihove eksploatacije kroz podizanje rudnika, pilana i farmi zahteva istraživanje tehnologija, za šta služi workshop, verovatno najbitnija građevina koju imate u arsenalu. Workshop, bolnice i druge napredne objekte morate da popunjavate inženjerima, klasom kolonista koje imate u manjem broju od običnih građana sposobnih samo za fizičke poslove. Inicijalno mali broj kolonista, a posebno inženjera, popunjavaćete drugim preživelima koje ćete spasavati iz ledene pustare, slanjem ekspedicija koje predstavljaju vašu jedinu vezu sa spoljnim svetom.

Esencijalna faza u osiguravanju opstanka jeste organizovanje i slanje tih ekspedicija u divljinu. U ledenoj vukoseksini koja vas okružuje razbacani su privremeni kampovi s ostacima konvoja koji nisu uspeli da se probiju do kratera, magacini za zalihama i druga iznenađenja koja obezbeđuju priliv svežeg ljudstva i resurse. Kampanjski narativ svodi se na potragu za drugim kolonijama, ali, predvidljivo, na ovom polju vas očekuje serija teških razočaranja. Dobićete priliku i za izgradnju resursnih outposta iz kojih ćete dovlačiti ugalj, drvo i druge potrepštine, što će vam pomoći da prevaziđete ograničenost kapaciteta materijala koji se mogu vaditi u krateru.

Svako donošenje zakona utiče na nivo nezadovoljstva i nade populacije i svaki predstavlja težak izbor sa značajnim kratkoročnim i dugoročnim posledicama.

Menadžment kolonijom ne zavisi samo od robe, već i od raspoloženja mučenika kojima upravljate. Nezadovoljstvo i nada su dva osnovna sentimenta koji prožimaju njihov svakodnevni život: prva emocija raste ukoliko im potrebe za hranom, smeštajem, toplotom i zdravstvenom zaštitom nisu zadovoljene, a pogotovo ukoliko donosite nepopularne zakone. Na primer, ukoliko ste suočeni s nestašicom radne snage, možete doneti administrativnu odluku o angažovanju dece na svim poslovima koji „kače” i odrasle, što podiže nivo nezadovoljstva. Gotovo svaka odluka je binarna, pa tako u pogledu podmlatka možete da odlučite da umesto kulučenja po snegu dan provode u posebnom skloništu s vaspitačima, što umesto nezadovoljstva dovodi do rasta nade (ali vam povećava troškove i ne obezbeđuje dodatnu radnu snagu). Rast nezadovoljstva do kraja skale povlači end-game scenario u kom imate nekoliko mogućnosti za vađenje kestenja iz vatre, najčešće u formi vrlo kratkog roka za saniranje posledica. Ukoliko ne uspete da podignete nivo nade na makar minimalni procenat, kolonisti će vas izopštiti iz zajednice i to je to, game over.

Još nekoliko reči o zakonima... Profilisanje života kroz donošenje popularnih i nepopularnih odluka teorijski je opciona stvar, ali ignorisanje prednosti koje možete imati pametnom legislaturom neće vas daleko odvesti. Recimo, odluka kojom preminule koloniste sahranjujete na groblju umesto ignorisanja leševa neće vas ništa koštati, a ima potencijal za znatno spuštanje nivoa opšteg nezadovoljstva. Odluka u pogledu teških bolesnika malo je zaguljenija jer se svodi na izbor između radikalnog tretmana za očuvanje života (amputacije promrzlina) i pokušaja neinvazivnog lečenja koje najčešće dovodi do smrti. U prvom slučaju dobićete invalide koji ne rade, ali zahtevaju hranu i smeštaj, a u drugom nezadovoljstvo zbog povećanog nivoa smrtnosti. Prvi izbor je dugoročno bolji jer ćete u jednom trenutku podići fabriku koja (između ostalog) pravi i proteze, ali kratkoročno, manje gladnih usta u uslovima opšte gladi možda predstavlja bolje rešenje. Bilo kako bilo, the city must survive.

Igra je superzabavna tokom prvog prelaza, adekvatno zanimljiva tokom drugog, ali dalje igranje nema preteranog smisla osim ukoliko vam nije baš dosadno.

U jednom ključnom trenutku kampanje, kad budete shvatili da su druge kolonije mrtve i da je Novi London poslednji grad na svetu, bićete stavljeni pred fundamentalni izbor koji će obeležiti ostatak igre. Vašim kolonistima moral je opao na najniže grane, a od vas, komandanta, očekuje se da im ponudite neku svrhu egzistencije, što činite izborom između dve „ideologije”, discipline ili religije. Ovaj izbor vam otvara novo drvce doktrina, nove građevine i nove načine za podizanje morala i smanjivanje nezadovoljstva. Religijski izbor omogućava aktivno i pasivno podizanje morala liturgijama ili prostim stanovanjem blizu crkve, ali vam omogućava i formiranje svojevrsne verske policije nalik na Faith Militant iz „Game of Thrones”, koji će voditi računa o tome da problematični kolonisti ostanu „na liniji” i ne prave gluposti poput krađe hrane i spopadanja žena. U takvim i sličnim situacijama (demonstracije, na primer) uvek imate izbor između nekoliko akcija koje se najčešće svode na ignorisanje problema, ispunjavanje zahteva ili korišćenje nekog oblika sile (razbijanje skupova, proterivanje izgrednika...).

Finale kampanjskog scenarija svodi se na preživljavanje olujnog talasa koji nakon mesec i kusur dana pogađa koloniju. U krešendu oluje spoljna temperatura će pasti do -150 stepeni, što kolonija neće preživeti bez nadograđenog generatora, dobro izolovanih kuća i masivnih zaliha uglja i hrane. U mom slučaju, kolonija od 350 ljudi spala je na 60 promrzlih nesrećnika kad su ledeni vetrovi utihnuli, nakon čega je usledila rekapitulacija vaših odluka i njihovih posledica. Kompletiranjem prvog scenarija, zapravo, preživljavanjem bar 20 dana, otvarate druge dve kampanje s nešto drugačijim postavkama i zadacima, ali istovetno surovim i neopraštajućim uslovima. Autori obećavaju da će ih u budućnosti biti još, ali ne navode da li će doći u besplatnoj formi ili kao DLC koji se plaća.

Menadžment resursima i cinculiranje raspoloženjem naroda vam možda zvuče kao Tropico u uslovima snega i leda, ali to poređenje nema mnogo smisla. Frostpunk nije morbidni, ledeni Tropico iz prostog razloga što nema realnih alternativa za preživljavanje. Možete da birate između discipline ili religije, između normalne ishrane ili stavljanja strugotine u hranu i oko drugih sitnica koje zvuče kul, ali fundamentalna činjenica je da bez uglja i hrane nema toplote i života i da bilo koja strategija jednostavno mora da vodi računa o te dve stvari pre bilo čega drugog. Frostpunk adekvatno simulira surovost bezizlazne situacije i ne nudi, poput Tropica, ključne gameplay izbore poput turizma vs industrije ili demokratije vs diktature, sa svim nijansama ili kombinacijama između. Replay vrednost igre stoga nije naročito velika. Igra je superzabavna tokom prvog prelaza, adekvatno zanimljiva tokom drugog, ali dalje igranje nema preteranog smisla osim ukoliko vam nije baš dosadno. Super je dok traje, ali zabava brzo prestaje, tako da nam ostaje samo da se nadamo da će neki budući DLC doneti neke neophodne varijacije mehanike preživljavanja.


Platforma:
PC (Windows)
Potrebno:
Intel Core2Duo ili ekvivalent, 4 GB RAM, GeForce GTX 660 ili Radeon R7 370
Poželjno:
Intel Core2Quad ili ekvivalent, 8 GB RAM, GeForce 970 ili Radeon RX 580
Veličina:
5,1 GB
Adresa:
www .frostpunkgame .com
80
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2021
Kriptovalute
Trese se kripto-gora
Za nama je neverovatnih godinu i po dana u svetu kriptovaluta. Ne samo da je u pomenutom periodu zabeležen fantastičan rast na...
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 6700 XT Gaming OC
Iskopavanje safira
Novi Radeoni, sa oznakom RX 6700 XT deklarativno su pronašli svoje mesto među suparničkim modelima GeForce RTX 3060 Ti i RTX ...
Gigabyte Aero 15 XC
Ne postoji pitanje isplativosti
U prošlom broju predstavili smo vam prvi Gigabyteov laptop na našem tržištu, svrstan pod gejmerski brend Aorus. Sa dosta sli...
Xiaomi Mi 11 Ultra
Kalif umesto kalifa
Mi 11 Ultra je odličan izbor za napredne korisnike koji se u video-produkciji često oslanjaju na telefon
Asus Zenfone 8
Kompaktno ubitačan
Bez obzira na male dimenzije, Asus Zenfone 8 ne pravi kompromise sa sistemskom konfiguracijom
Google Charts • FusionCharts • Highcharts • Chart.js • Datawrapper
Alatke za vizuelizaciju podataka
Većina developera navikla je da gleda u crnu pozadinu sa šarenim slovima. Hiljade linija kôda u jednom dokumentu, često pode...
Projekat Earth 300
Nuklearna brod-laboratorija
Platforma za podršku istraživanjima i saradnji između naučnika u vidu ploveće laboratorije čije naučne mogućnosti su dan...
Resident Evil Village
Pre tri godine, Resident Evil 7: Biohazard dao je olujni vetar u leđa ovoj legendarnoj horor franšizi, koja je posrtala nakon ...
Subnautica: Below Zero
Nakon više od dve godine razvojnog mutiranja u early access programima na Epicu i Steamu, Subnautica: Below Zero konačno je sp...
Biomutant
Najveće visokoprofilno razočaranje u 2021. godini je pred nama. Biomutant, igra koja je godinama odašiljala poruku da će bit...
ver.1.22474487139...
NieR Replicant  
Lud čovek taj Joko Taro, ekscentričan štaviše. U javnosti je uvek sa maskom na glavi, napisao je nekoliko mangi, predstava, ...
© 2021 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama