TEST PLAY
Aven Colony
Aleksandar DINIĆ
1. avgust 2017.

Vid’o Aven da se Anno potkiva, pa i on dig’o nogu. Prvenac Mothership Entertainmenta, koji je pod svoje skute okupio četvoricu veterana igračke industrije, predstavlja očigledan omaž pomenutom nemačkom uzoru, krčkajući se i reklamirajući na Steamu poslednje tri i po godine. Rezultat ovoga je konačno pred nama, uz varljive prognoze da će Aven Colony utoliti glad utopijskim neimarima, koji od poslednjeg DLC-a za Anno 2205 nemaju na šta da potroše svoje sate.

Najjači aduti Aven Colonyja su detalji i mehanizmi koji su vam na raspolaganju i koji na kvalitetan način doprinose konstantnom balansiranju raznim elementima prilikom igranja.

Aven Colony vodi pionire-graditelje budućnosti nekoliko svetlosnih godina daleko od Zemlje, na planetu Aven Prime, kandidata za dugotrajnu ljudsku kolonizaciju. Ovo će se odvijati kroz devet zasebnih scenarija rastuće težine (uz dva tutorijal nivoa), koji pored izazova obavljanja postavljenih objektiva, pre svega donose različite vrste terena i prateće nuspojave. Bez obzira na to da li svoj kutak ljudske civilizacije započinjete u pustinjskom, snežnom, močvarno-jezerskom ili šumovitom regionu Prajma, početak svake kolonije prati isti obrazac. Sonda na planetu spušta tuce i po zblanutih kolonista, kao i par servisnih objekata za brzi početak, kao što su solarni paneli za struju, filteri vazduha, skladišne jedinice, servisni tuneli i slično. Tu je i stanica za dronove, koji su udarna pesnica za sve buduće inženjersko-graditeljske poduhvate. Sve to vremenom treba da preraste u kompleksnu koloniju sa razgranatom infrastrukturom koja će pokriti sijaset logističko-prehrambeno-moralnih potreba vašeg malog mesta.

Pored preterane i ničim izazvane vizuelne sličnosti sa poslednja dva Annoa (počevši od samog logotipa igre), te paralele se u konceptualnom smislu gube, jer Aven Colony donosi sijaset originalnih momenata i svežu mehaniku igranja koja je daleko od pukog kopiranja elemenata iz ovog specifičnog podžanra graditeljskih igara. Početnu infrastrukturu potrebno je što pre unaprediti nizom osnovnih građevina koje obezbeđuju podnošljiv život kolonistima, među kojima su pumpa za crpljenje vode, farme za proizvodnju šest osnovnih tipova hrane, hub za smeštanje stanovništva i slično. Zatim, od vas se zahteva bolje održavanje celog naselja kroz izgradnju naprednijih modula i građevina. Tako, geotermalna elektrana na ispustima pare proizvodi više struje, glomaznija skladišta pomažu da viškovi hrane i drugih sirovina ne propadnu, a filteri koji čiste vazduh oko industrijskih zona poboljšavaju uslove života kolonistima. Jednako bitan je i stalan prihod novca koji generišu nano-procesori fabričkom obradom nekoliko tipova ruda dostupnih na mapi. Nakon što priliv hrane, struje i vode postavite na zdrave noge, sledeći korak će biti izgradnja trgovačkog kosmodroma, gde ćete trgovati sa spoljnim kolonijama (razmenom hrane ili kupovinom za novac i zlatno grumenje koje pronalazite na površini).

Veliki problemi ove igre su odsustvo bilo kakvog identiteta, harizme ili šarma, kao i muljava grafika.

Najveća razlika u odnosu na serijal Anno odražava se u minimalizovanoj potrebi da se petljate sa naseobinama u kojima će biti smešteni kolonisti. Izgradnjom imigracionog centra obezbeđujete kontinualan „dotok” populacije iz džinovskih brodova u orbiti planete, a zatim ljude smeštate po pomenutim habovima i rezidencijalnim kulama koje ne zauzimaju previše prostora. Naravno, na moral vaših građana utiče sijaset različitih faktora: raznovrsnost hrane, stopa zagađenosti ili kriminala, prenaseljenost, zdravstveno stanje, vidovi provođenja slobodnog vremena, osećaj svrhe(!) i tako dalje... Sve ovo zahteva stalni mikromenadžment, naročito zbog toga što stanovništvo izlazi na referendume, gde glasaju da li će vam produžiti mandat.

Kada vaše selo, koje neprestano raste, dobije pravi zamajac, potrebno je posvetiti se i sve zapetljanijim elementima napredovanja i izgradnje. Ovo se, pre svega, odnosi na izgradnju istraživačkog centra, u kom vaši naučnici mogu da proniknu u tajne različitih dobara ili sirovina dobijenih „žetvom” raznolike vanzemaljske flore na planeti (zgodno je što u bilo kom trenutku možete da preusmerite delatnost postojećih farmi). Nakon toga, u hemijskim postrojenjima i mlinovima prikupljene sirovine ulažete u proizvodnju naprednijih proizvoda, kao što su nanolekovi, vakcine, energetska pića, kaše, testenine, kao i sijaset jestivih namirnica nastalih na bazi vanzemaljskih sastojaka. Sve to možete da namenite populaciji koju vodite i tako povećate skale zadovoljenja potreba ili možete da ostvarite profit prodajom ovih naprednih proizvoda u trgovačkoj luci. Konstantno treba voditi računa i o bezbednosti naselja, te možete da izgradite stanice za servisne dronove koji će strugati opasnu vanzemaljsku ljigu koja polako izjeda i razgrađuje fasade zaraženih zgrada, odnosno plazma tureta za odbranu od pomenutih napasti, kristalnih oluja i sličnog.

Ako volite graditeljske igre ovog tipa i ne smeta vam što je gotovo sve svedeno na golu sandbox gradnju, Aven Colony može da posluži u ovim vrelim danima.

Kao šta svaki pravi graditelj budućnosti zna, stihijsko sejanje zgrada bez ikakvog plana ili razmišljanja unapred, siguran je recept za krkljanac. Zgrade neće biti podizane ukoliko nisu u delokrugu najbližih dron-radilica i sva infrastruktura mora biti povezana servisnim tunelima koji obezbeđuju struju, ali i zauzimaju preko potreban prostor. Sem toga, habovi i centri sa stanovništvom moraju biti u blizini novoizgrađenih postrojenja kako bi imao ko da radi u njima, iako bi razmaženi setleri zaista mogli da se malo prošetaju/provozaju do novih radnih mesta koja ćete otvarati šakom i kapom. Većinu zgrada je moguće (i poželjno) unaprediti, ukoliko ih već ne pravite u savršenijim varijantama, a ukoliko se kritično zaglavite, „centrala” će vam poslati paket sa onim što vam u tom trenutku najviše treba.

Najjači aduti Aven Colonyja su detalji i mehanizmi koji su vam na raspolaganju i koji na kvalitetan način doprinose (ili pomažu) konstantnom balansiranju raznim elementima prilikom igranja. Postoji i smenjivanje godišnjih doba, što rezultuje totalnom obustavom rada farmi u zimskom periodu. To može da se nadomesti izgradnjom staklenih bašti, koje ipak imaju manji proizvodni output. Loši vremenski uslovi mogu da rezultuju i opasnim udarima gromova, što sprečavate izgradnjom visokih gromobran-kula (koje će proslediti energiju prikupljenu iz munje u kolektore struje za dalje korišćenje). Turbine na vetar, osim što proizvode električnu energiju, mogu biti angažovane i u režimu prečišćavanja vazduha. Laserski rudnici brže izvlače rudu, ali je i uništavaju u određenom procentu. Solarni paneli manje proizvode tokom pomenutih, mračnijih meseci. Restorani mogu da serviraju posebne specijalitete kolonistima ili da rade u režimu koji podiže nivo zabave u okolini i slično. Svakoj fabrici, pogonu, farmi i sličnom moguće je zadati/oduzeti određeni broj radnika tako što ćete povećati ili smanjiti prioritet objekta. To im povećava produktivnost, ali donosi i pad morala i kukumavčenje zbog uslova rada.

Poseban odeljak je odlično implementiran mehanizam sa polisama i dozvolama/zabranama koje možete nametati industriji i stanovništvu. Ograničena sledovanja hrane i vode, na primer, očekivano utiču na moral, ali pomažu da se izvučete iz bule u slučajevima oskudacije. Građanima možete zabraniti da napuste koloniju, bez obzira na to koliko su nezadovoljni (uz prethodnu pobedu na jednom referendumu). Možete im uskraćivati struju, nametati prekovremeni rad (što narušava moral i zdravlje na duže staze), možete čak da uvedete policijski čas koji guši bilo kakve proteste, ali i dodatno suzbija kriminal ili da kolonistima dozvolite da kod kuće igraju moderne VR igre, što im zadovoljava entertainment potrebe, ali povećava potrošnju struje u koloniji. Poseban element u ovom segmentu odnosi se na pomoćni akumulatorski pogon koji možete izgraditi i zatim iz njega crpeti struju u slučajevima restrikcija, odnosno za kratkotrajno aktiviranje nekih naprednih tehnologija nakon što ih istražite (boost dronovima prilikom izgradnje, jači i kvalitetniji angažman ventilatora za čišćenje vazduha, brža paljba tureta i drugo).

Sve bi ovo bilo lepo i krasno, da Aven Colony akutno ne pati od dva naglašena problematična elementa u svom dizajnu. Prvi se odnosi na odsustvo bilo kakvog identiteta, harizme ili šarma. Tokom kampanje nema upečatljivih momenata, događaja ili likova, tu je samo buljuk generičnih NPC-ova koji će se pojavljivati samo da treba da vam zadaju gomile tipiziranih zadataka i ciljeva, odnosno da vam zvocaju kada ne ispunjavate zacrtano. Nije ni Anno bio sjajan po ovom pitanju, ali su se tamo bar svojski trudili, dok ovde imate utisak da se sve vreme igra u režimu slobodne gradnje, bez makar i blede iluzije nekog smislenog napretka ili zadovoljstva. Druga zamerka odnosi se na muljavu grafiku, uz gomilu zgrada i objekata koji liče na neke jeftine lego modele, koje ćete vremenom teško raspoznavati kada krene „gušća” gradnja. Grafika je par svetlosnih godina daleko od standarda koji su uvele igre iz serijala Anno, gde je svaka građevina bila vizuelni spektakl za sebe.

Ako volite graditeljske igre ovog tipa i ne smeta vam što je gotovo sve svedeno na golu sandbox gradnju i ekonomisanje, bez kvalitetne šminke ili sadržaja, a pomenute novine vam deluju dovoljno intrigantno, Aven Colony može da posluži u ovim vrelim danima.


Platforma:
PC, Playstation 4, Xbox One
Potrebno:
Intel Core i3-3220 3,3 GHz/AMD Phenom II X4 840T, 4 GB RAM, NVidia GeForce GTX 470/ATI Radeon HD 7850
Poželjno:
Intel Core i5-4670 3,4 GHz/APU A10-7850K Quad Core, 8 GB RAM, NVidia GeForce GTX 980/ATI Radeon R9 390X
Veličina:
10,3 GB
Adresa:
avencolony .com
70
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama