TEST PLAY
DiRT Rally
Vladimir PISODOROV
1. januar 2016.

Dok jurite blatnjavim, vijugavim putem negde među brdima i brežuljcima Velsa, kroz glavu vam prolazi samo jedno pitanje: da li je moguće da je Codemastersu trebala decenija i po da konačno izradi pravu simulaciju vožnje? Jeste, bilo je tu u međuvremenu vrlo dobrih naslova, ali je mainstream kaljuga u koju je kompanija tonula bivala sve dublja i dublja. Nakon što su presavili tabak i odlučili da će se u narednom periodu baviti samo izradom ozbiljnih trkačkih igara, prvo je na svetlost dana došao odlični F1 2015 (neopravdano „popljuvan” od strane recenzenata), a sada je tu i, sveže „ispiljen” iz Early Accessa, DiRT Rally. U istoj godini!

Nakon decenije i po čekanja Codemasters je konačno uradio pravu stvar - napravio je Vožnju sa velikim V!

Iz duboke meditacije budi vas glas suvozača koji polupanično najavljuje levu ukosnicu i odmah iza toga oštru desnu krivinu na čijem se izlazu nalaze kamenčine koje ne želite da upoznate. Pritiskate taster za pauzu jer shvatate da je Codemasters konačno uradio pravu stvar - napravio je Vožnju sa velikim V, a za nju je potrebna puna posvećenost i koncentracija Novaka Đokovića na meč lopti protivnika. Improvizacije ne prolaze i ako spadate u „kampanjce”, od Dirt Rallyja ne očekujte da vam donese ni minut zabave.

Igra je još jedan dokaz da koncepcija pobeđuje sadržaj i da je za uspeh daleko važniji gameplay od prostog tovljenja tehničkih karakteristika (šteta što u slučaju F1 2015 to nije „prošlo”). Ni u jednom „sporednom” segmentu DiRT Rally ne briljira i, iako je iznad proseka u većini bitnih kategorija, niko ga neće označiti naslovom koji postavlja standarde. Grafika jeste lepa i povremeno će vam odvući pažnju sa akcije, ali ne donosi nezaboravne momente jednog Need For Speeda, Drive Cluba ili The Crewa. Naravno da su modeli automobila besprekorni, naravno da trpe oštećenja i prljaju se i naravno da oduševljava pogled iz kabine koji do najsitnijih detalja dočarava različitost svakog automobila, ali to je opet u najmanju ruku u ravni sa (nekim) pomenutim naslovima. S druge strane, DiRT Rally ne pokušava da vas patosira ultra-realističnim kišnim kapima, snežnim mećavama iz IMAX bioskopa ili dinamičkim promenama vremenskih prilika. Iako svega ovog, sem poslednjeg, u igri zapravo i ima. Sve je podređeno vozačkom iskustvu za koje se može konstatovati da je jedno od najboljih u klasi. Pomalo zaboravljeni Richard Burns Rally i Colin McRae 4 dobili su dostojnog naslednika koji ih prevazilazi i u tehničkom i u vozačkom smislu.

Igra je još jedan dokaz da koncepcija pobeđuje sadržaj i da je za uspeh daleko važniji gameplay od prostog tovljenja tehničkih karakteristika.

Trke ćete voziti u ranu zoru, posle ručka, noću, ali i po pravoj provali oblaka ili snežnoj oluji. Sve to „rašireno” je na šest lokacija (Finska, Grčka, Švedska, Nemačka, Vels i Monako) i sedamdesetak deonica koje se voze po blatu, šljunku, ledu, snegu, kačkavici, prašini, baš kao i mešavinama različitih podloga. Pored toga, osim u klasičnom reliju, možete da se okušate i u „penjanju uzbrdo”, odnosno rallycross takmičenjima gde se na kružnim stazama obračunavate sa oponentima. Tada se u miks ubacuju i lokacije iz Amerike, Engleske i Norveške. Što se automobila tiče, ima ih 39 i to je više nego dovoljno da dugo budete zadovoljni ponuđenim. „Caka” je u tome da su ih autori pametno rasporedili po kategorijama tako da ćete imati prilike da vozite raritete iz šezdesetih godina prošlog veka (Mini Cooper, Lancia Fulvia HF), preko „modernjaka” iz sedamdesetih i osamdesetih (Opel Kadet GT, Ford Escort Mk II, Fiat 131 Abarth, Ford Sierra Cossworth RS500, BMW E30 M3 Evo), pa sve do modernih mašina koje danas mame uzdahe poklonika relija (Citroen DS3, Ford Fiesta, Subaru WRX STI, Mini Contryman, Peugeot 208 WRX). Modifikacije na limariji nije moguće vršiti, pa čak ni prefarbavati automobile i dozvoljeno je jedino koristiti neki od ponuđenih liveryja. Takođe, tweakovanje performansi automobila ne odvija se u očekivanom, arkadnom maniru - kupovanjem svakojakih delova i njihovom nekontrolisanom ugradnjom. Umesto toga, što duže vozite neki automobil vaš tim stiče više znanja o njemu i iskustva pretače u poboljšanja. Negde je to redukcija težine, na drugom mestu otključavanje naprednog podešavanja, potom unapređenje turbo punjača, otključavanje kvalitetnijih komponenti za agregat i tako dalje. Dozvoljeno je unajmiti do pet članova ekipe od kojih svaki ima naročite sposobnosti i mogućnost donošenja perkova u garažu. Slotovi za perkove otključavaju se na isti način kao i delovi za automobile - vožnjom, i što je neki mehaničar duže sa vama to će steći više perkova. Pored toga što se drugačije snalaze sa drugačijim tipovima automobila, mehaničari dolaze i sa drugačijim prohtevima u vidu plate i dužine ugovora. Angažovaćete ih na određen broj eventova, nakon čega je potrebno ili produžiti ugovor sa njima ili potražiti zamene. Sve u svemu, na snazi je veoma zanimljiv pristup koji vas tera da što više vremena provedete za volanom, jer na taj način omogućavate apgrejd i automobilima i mehaničarima koji o njima brinu.

DiRT Rally je jedna od retkih trkačkih igara (ako ne i jedina) u kojoj ćete poželeti da poštujete ograničenja brzine! Ne samo da će vam krivine lediti krv u žilama, već ćete biti prestrašeni i jendecima koji zure u vas, ali i samog automobila za čijim upravljačem se nalazite. Tromi, teški i neposlušni poput četvorogodišnjaka, čevorotočkaši će vas terati da sedite na iglama, pogotovo ako dolazite iz arkadnog kružoka. S obzirom na to da su u pitanju (manje-više) moćne mašine, ludu brzinu dostižete bez većih problema, ali kvaka je u kontroli. Dok se auto bude otimao po putu kao besna kobila, sigurno ćete pomisliti šta vam je sve ovo trebalo. Međutim, iako ćete se znojiti, upućivati pogrdne reči autorima igre i poželeti da polomite kontroler, DiRT Rally će vam sve to vratiti jednom kada shvatite da morate primeniti princip upravljanja iz pravih automobila. Uključivanjem raznih pomoći (kontrola starta, automatski menjač, ABS, kontrola putanje...), sebi na početku možete olakšati tranziciju sa „običnih” trkačkih igara, ali DiRT Rally punim sjajem sija tek kada ga „terate” u Dark Souls režimu. Da stvar bude još otkačenija, nikakvu pomoć ne možete očekivati ni na samoj stazi - svako „čupanje” automobila iz jarka plaća se sekundama, svaki restart košta zarađenog novca, svako nepoštovanje pravila i gaženje publike se kažnjava, a da ne govorimo šta će se desiti ako polupate farove u toku noćnih vožnji ili ostanete bez alternative za zamenu gume pošto ste rezervni točak već iskoristili. Sve se meri, svaki korak je bitan, a samo jedna greška vodi vas u ponor i ponavljanje celog šampionata. Oni su, inače, podeljeni po težini i plasmanom na jedno od prva tri mesta (na kraju) zavređujete promociju u naredni rang takmičenja. Taman kada pomislite da ste savladali strah i postigli potrebnu preciznost, AI kreše vremensku granicu i tera vas da krenete ispočetka sa novim i opasnijim automobilom.

Umesto arkadnog unapređivanja performansi automobila, sada se znanje o svakom vozilu stiče kroz vožnju, a zatim se to iskustvo pretače u poboljšanja.

Kada budete malo ojačali, poželećete i da se igrate sa setupom automobila, pogotovo zbog toga što se oni mogu snimati kao šabloni. Iako postoji svega sedam kategorija za tweakovanje (vešanje, diferencijal, menjač, kočnice...) i svemu se pristupa preko klizača, bićete u priličnoj nedoumici šta učiniti. Igra ne nudi apsolutno nikakav tutorijal ovde, nikakvu pomoć, pa je jedini način da proverite šta ste učinili izlazak na stazu. Tu vas očekuje još jedan Dark Souls momenat - izmene mogu da se probaju ograničen broj puta, pa kom’ opanci, kom’ obojci. Setupe je, teoretski, moguće „povlačiti” i iz Steam komune, ali u momentu pisanja teksta baza podataka je bila potpuno prazna. Sledeća stvar na koju valja obratiti pažnju je opravka automobila u pauzama između vozačkih sesija. Na raspolaganju imate samo 30 radnih minuta i čak 10 kategorija koje treba pokriti: motor, hladnjak, izduvni sistem, turbo, menjač, svetlosne grupe, osovine, kočnice, upravljački sistem i pogonsko vratilo. Ovde do izražaja dolaze pojedinačne sposobnosti angažovanih mehaničara i aktivirani perkovi. Opravke ne mogu da se vrše nakon svake deonice, pa i na to valja obratiti pažnju.

Igračima koji su projekat ispratili od Early Access dana može se učiniti da je Codemasters požurio i igru na tržište poslao „na brzaka”, ne bi li uhvatio praznični talas. Međutim, stvari su u praksi zapravo drugačije, jer je već po prvom pojavljivanju u javnosti DiRT Rally bio više nego zaokružen i kvalitetan kada je akcija na stazama u pitanju. Doduše, autorima može da se zameri nedostatak lokacija i mali broj automobila, ali samo do te mere dok se ne shvati koja je zapravo koncepcija igre. A to svakako nije grindovanje love i kupovina novih automobila. Kada završite kampanju možete da se bacite na lige i person vs person online okršaje i to bi bilo to. Za kraj treba još reći da je DiRT Rally odlično optimizovan i da čak i na konfiguracijama ispod preporučenih specifikacija obezbeđuje glatko izvođenje i vrlo visok nivo detalja. Prava šteta je što će u igri mahom uživati tvrdokorni ljubitelji simulacija vožnje, pošto će mehanika igranja za većinu „kampanjaca” biti prevelik zalogaj. DiRT Rally je igra koja je prvobitno planirana samo za PC, međutim njen velik inicijalni uspeh podstakao je autore da počnu da rade i na verzijama za next-gen konzole. One će se u na rafovima prodavnica pojaviti sa prvim zracima prolećnog sunca, već 5. aprila tekuće godine.


Platforma:
PC
Potrebno:
AMD FX ili Intel Core i3, AMD HD 5450 ili Nvidia GT 430 sa 1 GB VRAM, 4 GB RAM
Poželjno:
AMD FX-8150 ili Intel Core i5 4670K, AMD R9 290 ili Nvidia GTX 790 sa 2 GB VRAM, 8 GB RAM
Veličina:
32 GB
Adresa:
www .dirtgame .com
Kontakt:
ComputerLand
91
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama