TEST PLAY<>
052019<><>

Anno 1800

Najnovija uzdanica Ubisoftovog dugovečnog Anno serijala trebalo je da se pojavi još krajem februara, ali su dodatna zatezanja šrafova i podmazivanja zupčanika ovako kompleksne igre premijeru odložila za sredinu prethodnog meseca. Svi oni koji su se nadali da će se nastavak preusmeriti na neka antička vremena, oživljavajući uspomene na Sierrine igre od davnina, kao što su Caesar, Pharaoh, Zeus ili Emperor (čiji je Anno očigledan duhovni naslednik), moraće da sačekaju neki novi ciklus Ubisoftovog izdavanja ovog serijala u budućnosti. Anno 1800 je amalgam onoga što je doneo verovatno najbolji izdanak sage (Anno 1404), uparen sa elementima koje smo videli u prethodne dve futurističke igre (Anno 2070 i 2205), uz dodatak specifičnih novina i pretumbavanje postojećih elemenata gameplaya.

Novine koje 1800 donosi su mnogobrojne, ali su fino implementirane u okruženje nove igre i ne skreću pažnju na sebe bombastičnim štrčanjem iz prepoznatljivih mehanika.

Osnovna priča single player kampanje nije menjana u odnosu na zatvorenu-otvorenu betu koju smo imali prilike da probamo onomad, ali nije zgoreg da je ponovimo. U ulozi ste vagabunda-avanturiste koji se zaputio u avanturu otkrivanja Novog Sveta negde u džunglama Južne Amerike, kada do vas stiže pismo od kuće sa sumornim vestima. Vaš otac, poznati industrijalac, pronađen je mrtav u zatvorskoj ćeliji u kojoj je robijao zbog špekulativnih poslova i prodaje zemljišta u kolonijama, ostavivši vašu sestru Hanu da se batrga sa dugovima kompanije koju je ostavio iza sebe. Da zlo ne dolazi samo, pobrinuo se zli stric Edvard koji je promptno preuzeo sve očeve poslove, proterao Hanu na obližnje ostrvce sa mizernim parčetom nasledstva, osuđujući vas na ulogu sitnog preduzetnika koji neće moći da smeta iz zapećka u koji je tutnut. Vaša inicijalna uloga je da podignete posrnulu ostrvsku ekonomiju, uspostavite stabilnu i održivu industrijsku proizvodnju, nesmetan rad mnogih manufaktura i izgledno privučete što veći broj doseljenika i građanstva kojima ćete ispunjavati različite prohteve u zamenu za nesmetanu naplatu poreza. Ubrzo će se ispostaviti da se otac „samoubio” pod sumnjivim okolnostima, što će zahtevati ekspanziju vaše poslovne imperije na pomenutu Južnu Ameriku, sukob sa tajanstvenom sektom zakrabuljenih industrijalaca, kao i sklapanje mršavih ili jakih ekonomsko-vojnih alijansi sa sijasetom potencijalnih saveznika širom meridijana koje budete otkrivali.

Sama kampanja je lepo osmišljena i realizovana, uz puno potenciranja na razvoju priče, odnosima između likova, njihovim agendama i očekivanjima od vašeg lika, kao i fluidnim prelaskom iz poglavlja u poglavlje, sa svim perzistentnim elementima do tada razvijene i izgrađene infrastrukture. Nažalost, osim SP kampanje, sandboxa i šturog i bazičnog multiplayera za četiri igrača, igra ne nudi nikakve druge režime. Ni kooperativno igranje kampanje (što bi imalo smisla i osvežilo serijal), ni dodatne ili sporedne misije (koje se, doduše, smeše u najavi za Season Pass), kao i ništa od famoznih scenarija iz ’iljadu četristo četvorke gde je bilo potrebno ispuniti zacrtan zadatak, uz svu silu infrastukturno-ekonomskog balansiranja neophodnog da dođete do cilja.

„Atraktivnost” vašeg ostrva je tesno povezana sa potencijalnim turistima koji će hteti da ga posete i dodatno pomognu vašu ekonomiju.

Na svu sreću, ono što je dostupno, zaokupiće vas na poduže staze, uz koncepte koji vuku na utapanje mase sati u otkrivanje onoga šta vas novo i interesantno očekuje sa svakim novim građaninom koji se pridruži vašem malom mestu, ili fabrikom koju posadite negde. Osnovni koncept glavne gradske tržnice oko koje načičkavate početne, seljačke straćare, uz izgradnju manufaktura za zadovoljavanje njihovih osnovnih potreba je isti kao i ranije i brzo ulazi pod kožu i obećava stabilan prosperitet ukoliko stalno sebe podsećate na važnost planske i nestihijske izgradnje. Građanstvo ima klasične potrebe za ićem, pićem, odećom i sličnim, kao i dodatne prohteve koji utiču na skalu sreće, što se odražava na redovne poreske prihode (druženje u birtijama, stalne zalihe rakije i slično). Nakon što aktuelnom najvišem sloju građanstva maksimalno ugodite, možete ih unaprediti u sledeći tier stanovništva koje ište isto što i ranije, uz gomilu novih elemenata standarda koji se otključavaju sa povećanjem populacije (naprednija hrana, sapuni, kaputi, šivaće mašine, izgradnju škola, crkvi, pozorišta, osnivanje univerziteta i slično). Osim ovoga, gradovi moraju biti dobro potkovani i raznim komunalnim zgradama, koje sprečavaju incidentne situacije ili druge kritične događaje (vatrogasne i policijske stanice, bolnice i ostalo). Sve ovo važi i za vaše kolonije u Novom svetu, koje funkcionišu po nešto skromnijem principu (manje slojeva stanovnika, jednostavniji prohtevi i tako dalje), ali koje su često jedini izvor pojedinih, egzotičnih dobara koja će zahtevati populacija kod kuće (što podrazumeva kreiranje transportnih ruta između kontinenata, viđeno u Anno 2205, na primer).

Novine koje 1800 donosi u svemu ovom su mnogobrojne, ali su fino implementirane u okruženje nove igre i ne skreću pažnju na sebe bombastičnim štrčanjem iz prepoznatljivih mehanika. Najveća se ogleda u jasnoj separaciji stanovništva po pitanju manufaktura za koje su zaduženi: farme svinja, žitnice, mlinove, zasade krompira i slično opslužuju isključivo seljani; u ciglanama, šivaonicama jedara, čeličanama i ostaloj teškoj industriji zaposleni su samo radnici; konzerviranu hranu, finije proizvode (šivaće mašine) proizvode samo zanatlije i tako dalje. Ovakva raspodela dužnosti podrazumeva napuštanje konstantnog unapređivanja građana kad god za to postoje uslovi, pošto ćete se vrlo brzo suočiti sa manjkom radne snage u pojedinim sferama industrije ako se zaletite da baš svima ugodite i napravite neodrživu utopiju. Klasna hijerarhija i red jednostavno moraju da postoje, što obezbeđuje napredak na duže staze, a u isto vreme verno oslikava način života u razdoblju koje igra pokriva.

Brodove iz flote možete da šaljete u ekspedicije – opremite ih neophodnim zalihama ili stručnjacima iz određenih oblasti i uputite u neizvesnu pustolovinu tokom koje ćete u etapama sami određivati tok njihove priče.

Sledeća važna izmena poznatog od ranije ogleda se u redefinisanoj „filozofiji” funkcionisanja lokalnih ili lučkih skladišta. Svaka fabrika, farma, plantaža i druga proizvodnja sada svoja dobra sama šalju kolicima do obližnjeg magacina, koji u svakom trenutku može da primi ograničen broj novih tovara, što se anulira unapređenjem dotičnog skladišta (što proširuje magacinski prostor i dodaje jednu novu utovarnu kuku), ili planskom izgradnjom novog stovarišta. Shematsko planiranje je novi, dobrodošli feature u igri, i omogućava neograničeno razmeštanje providnih, placeholder zgrada po terenu, kako biste imali uvid u to kako bi takav „urbanistički” plan izgledao i funkcionisao, nakon čega prostim klikom na ikonicu za izgradnju svaku zgradu posebno možete i da podignete (pod uslovom da imate dovoljno neophodne građe za to).

Koncept atraktivnosti zvučao je interesantno u najavama, i može se reći da je sjajno osmišljen i implementiran u igru. Na nivo privlačnosti ostrva utiče mnogo faktora, u pozitivnom i negativnom smislu: zagađenja trenutno aktivnom, teškom industrijom, kulturni sadržaji, stepen netaknute prirode oko gradova, skale vulgarnosti koje donose određene grane privrede (klanice, farme svinja, neraščišćene ruševine i drugo), socijalna nestabilnost (ulični protesti i neredi), kao i trenutni festivali i praznici koji se odvijaju (oni donose i veće prihode od poreza, prekovremeni rad u pojedinim manufakturama bez penala i slično). Atraktivnost je tesno povezana sa potencijalnim turistima koji će, zbog svega što vaše ostrvo ima da ponudi, hteti i da ga posete. Inicijalna izgradnja doka za posetioce je skupa i zahteva puno različitih resursa kako biste je završili, ali donosi jake finansijske injekcije jednom kada se „biznis” pokrene i gosti počnu da stižu lokalnim trajektima.

Anno 1800 je po svim parametrima, i sasvim očekivano, obiman, kompleksan i slojevit povratak korenima i omaž Annou 1404 nakon dva futuristička izleta, i kao takav neće predstavljati iznenađenje za fanove serijala.

Sledeće na tapetu su ciklična izdanja lokalnih novina koja pokrivaju najvažnije hajlajte iz vaše dotadašnje vladavine (i utiču na stanovništvo na ovaj ili onaj način). Urednik dotičnog lista je vaš dobar prijatelj, tako da će vas konsultovati pre svakog novog objavljivanja: loše vesti ili štetne izveštaje možete zameniti neutralnim ili propagandnim materijalom, što se finansira poenima uticaja, koje osvajate povećanjem populacije i napredovanjem po nivoima. Tu su i sporadične ekspedicije, u kojima željeni brod iz flote opremate neophodnim zalihama ili stručnjacima iz određenih oblasti, nakon čega se posada upušta u neizvesnu pustolovinu kojoj ćete u etapama sami određivati dalji tok (u kvaziavanturističkom maniru, sa opcijama čija uspešnost ishoda zavisi od količine pomenutih zaliha i specijalizacija za koje se prave provere). Neuspešni ishodi dodatno srozavaju moral posade, troše ponete zalihe i smanjuju izglede da se ekspedicija srećno okonča, ali u suprotnom možete biti nagrađeni raznim bonus ili unikatnim predmetima, kao i dodatnim stručnjacima u određenoj oblasti.

Osim pomenutog manjka dodatnih režima igranja, jedina prava zamerka ponovo se odnosi na sistem sporednih zadataka koje obavljate za razne NPC likove i saveznike. Dotični zadaci su često vrlo jednostavni (od pukog transporta nečega između dve tačke, tupavog pronalaženja i kliktanja na određene čovečuljke na terenu, obezbeđivanja određene količine pojedinih dobara, do pratnje brodova ili uništavanja zacrtanih plovila i struktura po arhipelazima), ponekad su nelogični i neizvodljivi (kad treba da, na primer, isporučite nešto u luci sa čijim ste liderom u ratu), ali po pravilu uvek donose nesrazmerno velike novčane nagrade (i dodatne predmete), što vam omogućava da se na lakši način stalno izvlačite iz finansijske bule ukoliko do toga dođe.

Ne treba ni spominjati činjenicu da sve ovo izgleda nestvarno lepo, sa gomilom detalja i specifičnim forama, fazonima i animacijama koje krase svaku moguću zgradu, kafanu, farmu, fabriku, stovarište i slično (uz gomile razdraganog ljudstva koje se muva unaokolo, uživa u sadržajima, druži se ili crnči kako bi točkovi progresa uvek bili dobro podmazani). Ovome dodati odličnu muzičku pratnju, kao i sjajnu optimizaciju (uz nešto veću sistemsku zahtevnost), koje se ogleda u mogućnosti momentalnog skakanja između različitih regiona, za razliku od pojedinačnog učitavanja zona iz 2205-ice.

Anno 1800 je po svim parametrima, i sasvim očekivano, obiman, kompleksan i slojevit povratak korenima i omaž Annou 1404 nakon dva futuristička izleta, i kao takav neće predstavljati iznenađenje za fanove serijala navikle na njegove specifične mehanike igranja (uz sve dobrodošle i pomenute novine). Ostali koji su zaintrigirani ovime bi svakako trebalo da mu pruže šansu, mada sama igra možda i nije baš pogodna za prvi susret sa ovim dugotrajnim serijalom, pa su neke starije iteracije preporučljivije.

Aleksandar DINIĆ

 
Heaven’s Vault
Generation Zero
Tropico 6
Anno 1800
Šta mislite o ovom tekstu?
Days Gone
We. The Revolution
The Occupation
Phoenix Wright
Baba Is You
MLB The Show 19
Pathway
Katana ZERO
Grimshade
Dangerous Driving
World War Z
Mechstermination Force
Xenon Racer

Platforma:
Windows
Potrebno:
Core i5-3470 na 3,2 GHz / FX-6350, 8 GB RAM, GeForce GTX 670 / Radeon R9 285, 2 GB VRAM, Windows 7 64-bit
Poželjno:
Core i5-4690K na 3,5 GHz / Ryzen R5 1400, 8 GB RAM, GeForce GTX 970 4GB / Radeon RX 480, 4GB VRAM, Windows 10 64-bit
Veličina:
35 GB
Adresa:
tinyurl .com /y7ja98d9

89
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera