TRŽIŠTE<>
022019<><>

Budućnost za Apple i iPhone

Kome je odzvonilo?

Dobrodošli u 2019. godinu! Za predjelo imamo specijalitet kuće: „Pametni telefon više nije pokretač ekonomije”. Glavno jelo, zbog predviđene recesije krajem ove godine, nažalost, nemamo u ponudi. Nakon izdašnog predjela predlažemo poseban desert: „Tehnološki kup, sa mrvicama rasta i tragovima održivosti”. Prijatno!

Prošlo je više od deset godina od kada je harizmatični osnivač i prvi čovek kompanije Apple svetu predstavio prvi iPhone, uređaj koji je najavio eru pametnog telefona i uveo nas u svet pognutih vratova u kafićima i vozilima gradskog prevoza, pućenja usana, stalne dostupnosti i zavisnosti od interneta – u pokretu. Od toga dana, pa sve do nedavno, prodaja novih verzija pametnog telefona kompanije Apple, beležila je rast. Ipak, poslednje dve godine su pokazale da je usporenje neminovno. Kraj prošle godine pak doneo je vesti o suočavanju kompanije Apple sa krajem biznisa koji smo do juče poznavali. Momenat tišine, molim!

Prodaja (ni)je glavna

Dve godine unatrag, trend je jasniji no što bi fanovi iPhonea voleli da priznaju – prodaja ovih uređaja usporava, opada iz kvartala u kvartal. Iako je svima bilo jasno da Apple neće biti u stanju da doveka održava momentum rasta, način na koji je ova američka kompanija pokušala da ublaži efekte ni na koji način ne možemo nazvati – fer, barem iz ugla potrošača.

Namesto inovacija, kojima bi godinu za godinom obogaćivala svoje telefone, kompanija Apple je svojim vernim kupcima nudila – višu cenu. Svojevremeno, iPhone 7 je koštao oko 650 evra. Njegova pojačana verzija, koja je donela nešto veću dijagonalu ekrana i kapacitet baterije, koštala je nekih stotinak evra više. „Osmica” je startovala sa još višom cenom, od oko 700 evra. Iako su svi govorili kako su unapređenja u odnosu na telefone prethodnih generacija minimalna, nešto veća cena, očigledno, nije smetala. Apple je povećavanjem cene godinu za godinu uspevao da umanji efekte smanjenog broja prodatih uređaja.

Lansiranje telefona po imenu X („desetka”), nedugo nakon predstavljanja „osmice”, bilo je nešto posebno. Definitivno inovativniji od svih svojih prethodnika, sa dušom predaka koji su menjali tržište, ovaj uređaj je startovao sa pompom, ali i cenom koja je svima bila trn u oku – čak i zvezdama američke estrade, koji, razume se, retko mare za cenu. Hiljadarka za telefon?! Psihološka granica je tako bila probijena! Za ovim telefonom, koji je imao najkraći život u proizvodnji (10 meseci), od svih flegšip telefona kompanije Apple, ubrzo su krenuli i drugi proizvođači. Inspiraciju je ponajviše pružio dizajn prednje strane telefona (usek u ekranu za potrebe prednje kamere, eng. notch), ali su konkurenti lako prihvatili i nove, više cene.

Ipak, pivotalni događaj u ovoj priči predstavlja prošlogodišnje lansiranje čak tri modela iPhonea. Taman što se ustalila praksa imenovanja telefona na „običnu” i „plus” verziju, prekinuta iPhone X modelom, Apple je odlučio da predstavi XS, XS Max i XR telefone i tržištu ponudi „običan”, „uvećan” i „olakšan” model. Interesantno je da je Apple odlučio da se ovaj poslednji model, XR, u kojem dobijate LCD umesto OLED displeja, nižu rezoluciju i manje kamera, počne prodavati za startnu cenu od 750 evra. Alea iacta est, reklo bi se. Dizanje cene za 50 evra nastavilo se godinu za godinu, samo što ovoga puta, namesto flegšip telefona, za tu cenu dobijate „najslabiji” model. Sa druge strane, iPhone X je pokazao da postoji nemali broj ljudi koji nemaju problem da potroše preko hiljadu evra na pametni telefon. Iako svi telefoni iz poslednje serije imaju sličan dizajn, među sobom se razlikuju po veličini, ali i po bojama. Interesantno je da je Apple uspeo da ubedi svoje korisnike da je boja više od, pa... boje, i da sa sobom nosi nešto prefinjeno i fantastično. Tako najskuplji modeli u ponudi, XS Max, dolaze u bojama kojih nema među jeftinijim modelima. Znate, kada na verziju sa 512 GB potrošite gotovo hiljadu i po evra, važno je da poznavaoci mogu jednim pogledom da vide da imate baš taj. Korisnici ovih telefona gotovo da ne nose maske. Razlog nije u tome što su sami telefoni izdržljiviji no konkurencija (iako jesu veoma izdržljivi), već zbog toga što je ovaj telefon statusni simbol za mnoge i pod maskom ne može da pokaže kojoj porodici pripada. To je kao da Rolex ne izbacite na vrh zgloba, ili preko manžetne košulje. Strašno!

Žrtve trgovinskog rata

Početak godine doneo je neočekivano priznanje. Izvršni direktor Kuk (Tim Cook) sa javnošću je podelio informaciju da se prognoza prihoda za poslednji kvartal 2018. godine spušta sa projektovanih 89 milijardi na 84 milijarde američkih dolara. Ovaj ne tako mali pad je, prema rečima gospodina Kuka, posledica problema koji postoje između kineske i američke države, a koji su usporili rast prodaje u Kini.

Ova vest je prva značajna posledica trgovinskog rata između dve vodeće ekonomije sveta, nastalog kao rezultat politike američkog predsednika Trampa (Donald Trump). Gospodin Tramp želi da što veći procenat proizvodnje američkih proizvoda, među kojima je i iPhone, a koji se godinama proizvode u Kini, „vrati” u domovinu, otvarajući nova radna mesta i, efektivno, zadržavajući radna mesta u industriji, što bi zauzvrat trebalo da SAD donese značajniji rast ekonomije. Kako država ne može da „natera” kompanije da presele proizvodnju u skuplje Sjedinjene Države, Tramp je naredio uvođenje dodatnog poreza za uvoz robe iz Kine, čime se praktično povećava cena svih uređaja potrošačke elektronike.

Ovakva mera je imala značajan uticaj na kinesku ekonomiju, koja je morala da iz državnih rezervi uplati značajnu sumu novca u komercijalne banke, kako bi održala likvidnost i omogućila nesmetano finansiranje novih razvojnih projekata. Ukoliko kineska ekonomija uspori, te se njen rast prepolovi ili približi pozitivnoj nuli, to će svakako imati veći uticaj ne samo na prodaju uređaja kompanije Apple, već i na širu tehnološku sliku planete. Kina je suštinski lider svetske ekonomije i njen rast generiše efekte rasta u mnogim državama planete. Efikasna, rastuća ekonomija u Kini generiše još proizvodnih investicija, što koriste kompanije širom sveta, iznoseći proizvodnju u Kinu i štedeći na operativnim i kapitalnim troškovima. Nedovoljno efikasna i potentna kineska ekonomija će pak sasvim sigurno, povući za sobom nemali broj država sveta u novu recesiju.

Nestabilna domaća politička situacija u SAD dodatno otežava rešavanje trenutnog trgovinskog „sukoba” Amerike i Kine. Dok predsednik Tramp pokušava da sa Kongresom dogovori nastavak rada Vlade i korišćenje budžetskih sredstava, blokiranih zbog dominacije članova Demokratske stranke, pregovori o rešavanju sukoba sa Kinom stoje, a svetske ekonomije broje kvartale do prelomnog momenta. Evropske države sa velikom pažnjom gledaju na ove procese, sedeći na gomilama novca (Nemci i Švajcarci, pre svih) i čekajući da recesija nastupi, kada bi iskoristili zalihe novca za akviziciju kompanija, industrija i tržišta, širom planete. Sličan je i plan kompanije Apple koja je, za vreme svoje duge eksploatacije ekonomskog rasta zasnovane na prodaji iPhone uređaja, nakupila pozamašnu svotu keš kapitala – spremnog da investira u ozbiljan biznis.

Traži se zamena

Nastavljajući svoj izveštaj, izvršni direktor Kuk je izneo kako je u posmatranom kvartalu „smanjen broj zamena” telefona. Drugim rečima – mali broj ljudi je svoje iPhone 7, 8 ili X „zamenio” za noviji uređaj. U Kukovom izveštaju se lako pronalazi još zanimljivih pogleda. Na primer, ističe se uticaj prošlogodišnjeg olakšanog procesa zamene baterije u starijim telefonima. Ako se sećate, Apple je priznao da je u starijim modelima kroz operativni sistem umanjivao performanse uređaja kako bi sa starijim baterijama pružali „istovetno Apple korisničko iskustvo”. Ova brljotina, koja se provlačila i po sudovima, ipak je morala biti rešena.

U jednom od poteza kojima je Apple pokušao da se na neki način iskupi za svoje ponašanje, ova kompanija je značajno smanjila cenu zamene baterije telefona (sa 79 na 29 dolara), što je za određeni procenat korisnika (oko 11 miliona uređaja, 11 puta više nego inače) značilo i produženje korišćenja starijih uređaja. Ne treba zaboraviti da je, suprotno ranijoj politici, nova verzija operativnog sistema iOS, verzija 12, dostupna i za nekoliko generacija starije uređaje. Zamenite bateriju, instalirate novu verziju OS-a... zašto biste menjali telefon. I dalje je to iPhone, zar ne?

Drugi segmenti portfelja kompanije, ipak, beleže rast. Ako izuzmemo iPhone, prodaja svih ostalih uređaja i usluga kompanije Apple raste gotovo 19 odsto, godinu za godinu. Ovo je izuzetan rezultat i pokazuje pravac u kom možemo očekivati da će se kompanija dalje razvijati. iPhone je, sasvim sigurno, odslužio svoje kao perjanica Apple ekosistema. Ovaj će uređaj u nadolazećim godinama biti samo jedan od dostupnih uređaja ekosistema ove kompanije, u čijem centru će biti servisi – elektronske usluge. Pomoću Apple uređaja i u njemu dostupnih tehnologija ćete moći da obavljate sve važne aktivnosti u vašem životu, uključujući kupovinu, plaćanje, naručivanje, identifikaciju i slično. Apple će, kroz tranziciju ka servisima, postati kompanija koja će ponajviše podsećati na svoju kinesku kopiju – kompaniju Xiaomi, koja već godinama novac zarađuje na uslugama, što omogućava niske cene za njihove Mi uređaje. Da li će preorijentacija na usluge omogućiti smanjivanje projektovanih margina na iPhoneu i da li će time cena ovih uređaja ponovo biti bliža cifri od 500 evra nego 1000, ostaje da vidimo. Ono što znamo u ovom trenutku je da će se Apple u narednom periodu truditi da iz svojih odlazećih „zlatnih koka” „izmuze” svaki dolar koji bude mogao. Kada im korisnici to „dozvoljavaju”, zar im zaista možemo suditi?

Nema kraja, samo novog početka

Iako je revizija prodajnih rezultata izazvala veliku lavinu komentara, lansirajući i pritajene i one redovno glasne protivnike kompanije Apple da na površinu iznesu svu srdžbu i ljutnju prema ovoj kompaniji, važno je reći da ovo svakako nije kraj. Iako ćete pročitati da je u jednom kratkom periodu Apple izgubio u vrednosti na berzi više no što Facebook vredi, nemojte se zaleteti u mislima da je to znak bilo kakvog kraja. U redu, možda je to kraj iPhonea kakvog ga znamo, ali dozvolite da konstatujemo da je za mnoge to bilo lansiranje neubedljivih novih verzija ovog uređaja, još od „sedmice” na ovamo. Nedostatak inovativnosti u telefonima je, ma kako se činilo, manji problem u ovom trenutku.

Globalna svetska kretanja nas, sasvim sigurno, vode ka nesigurnijoj budućnosti. Za biznis, nesigurnost je velika prepreka rastu i terra incognita za etablirane kompanije. Uprkos tome, u takvim vremenima inovativnost i eksperimentisanje bujaju. Živimo u nikad inovativnijem vremenu, u kom se tehnologije „troše” većom brzinom nego ikada i u kom prosečan školarac u svom džepu ima veću procesorsku moć nego gejmerski računari pre jedne decenije. Upravo je taj školarac centralno mesto vremena koje dolazi. U njegovoj glavi se rađa svet u kome ćemo živeti za svega tri ili pet godina. U tom svetu, usluge, dostupne preko nekog od nosivih (ili svih) uređaja, suštinski su izvor prihoda kompanija koje iza njih stoje. Ne bi bilo čudno da se u nekom skorom trenutku uz servise koji su vam potrebni – uređaj dobija „gratis”. Možda to, bar ne među prvima, neće biti uređaj sa logoom zagrižene jabuke i možda ćete za njihov hardver i u narednim godinama plaćati pravo malo bogatstvo. To će, ipak, biti moguće samo ako im i generacije koje dolaze budu dozvolile da se „izvuku” sa ovom cenovnom politikom u kojoj za više novca ne daju gotovo nikakvu novu vrednost.

• • •

U jednom od vodećih maloprodajnih lanaca široke potrošnje u Srbiji, pre par dana, cena jednog svakodnevno potrebnog proizvoda je povećana – dva i po puta. Ovaj proizvod, plastična kesa za nošenje, takozvana „tregerica”, ni na koji način nije naprednija od svog prethodnika – besplatne kese, koju ste dobijali i za kupovinu žvaka i za kupovinu velike kese čipsa i omiljenog pića punog šećera. Kompanija tvrdi da povećanjem cene ovog proizvoda želi da dodatno demotiviše građane da kupuju plastiku, štiteći okolinu i naše zdravlje. Iako ima ljudi koji su odustali od plastičnih kesa i sa sobom nose ceger ili svoje ranije korišćene kese, još uvek je veliki broj onih koji pune džepove bogatih trgovaca. I biće ih. Pametnome dovoljno!

Momir ĐEKIĆ

 
 AKTUELNOSTI
CES 2019

 TRŽIŠTE
Budućnost za Apple i iPhone
Šta mislite o ovom tekstu?

 NA LICU MESTA
Evropska premijera novih Asus RoG laptopa
Vip Mobile projekat 4G učionica
Osmi app konkurs mts-a

 KOMPJUTERI I FILM
Alita: Battle Angel
The LEGO Movie 2
Filmovi, ukratko

 VREMENSKA MAŠINA
VLB magistrala i Civilizacija za Windows

 PRST NA ČELO
Može im se
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera