Politika monetizacije YouTubea
Kako promene politike video giganta utiču na sadržaj Digitalna ruka pravde Bojkot oglašivača je rezultirao novim algoritmom koji putem dubinske analize video-sadržaja automatski obeležava neprikladne i nedovoljno family friendly video-klipove i ukida monetizaciju kreatorima videa. Ipak, vrlo brzo se pokazalo da algoritam nije ni izbliza precizan i efikasan kako su iz YouTuba obećavali. Algoritam pravi veoma ozbiljne propuste, dok se može reći da ljudski moderatori kojima je zadatak da kontrolišu rad algoritamske moderacije na momente stvari čine još gorim. Mane algoritma su samo vrh ledenog brega mana novog pristupa YouTuba. Kaznena politika je daleko stroža, relativno je lako zaraditi brisanje kompletnog naloga. Tu je i uvođenje ograničenja na video-klipove koji ne krše nijedno pravilo, ali su prepoznati kao kontroverzni. Ograničavanje pored onemogućavanja monetizacije sa sobom može doneti i onemogućavanje komentara, izbacivanje iz trake sugestija i slično. Bad robot Veoma loš algoritamski sistem udružen sa prezaposlenim, nesposobnim ili ideološki ostrašćenim ljudskim moderatorima rezultira gomilama gluposti koje se veoma loše odražavaju na YouTube. Prilično često se dešava da veoma popularni kanali budu greškom suspendovani (ovde im verujemo da je greškom pošto kanali uglavnom nisu političke prirode. Video-zapisi bivaju automatski demonetizovani, čak i nakon što su im ljudski moderatori potvrdili monetizaciju. Nasumična demonetizacija pogađa i najpoznatije YouTubere, kao što je Jenna Marbles, brojne komičare (npr. h3h3Productions, Broscience) i članove gaming zajednice YouTubera (npr. TotalBiscuit). Na razrešenje žalbi se generalno čeka predugo, a pošto je najveći broj pregleda ubrzo nakon kačenja, jer pretplatnici pogledaju video odmah po notifikaciji, prihod od reklama često odlazi u nepovrat ako je algoritam nepravedno demonetizovao video. Dok kreatori sadržaja uvide problem i dok se žalba razreši, reklame se ne pokazuju, zarade nema. Kad se ljudski moderatori konačno smiluju da isprave grešku svojih veštačko inteligentnih drugara, video je pogledala velika većina ljudi koja će ga uopšte pogledati, te je zarada kreatora daleko manja. Politika se interesuje za vas Kao što je već prirodno pretpostaviti, nova pravila moderacije sadržaja su ubrzo ispolitizovana. Tri objašnjenja se nude kao opcije za sijaset slučajeva kada su uglavnom konzervativni kanali dobili moderatorski ekvivalent divljezapadne pravde, uglavnom pod veoma sumnjivim okolnostima. Ili su iz rukovodstva odlučili da se igraju prekrajanja javnog mnjenja ili je neko od zaposlenih zloupotrebio svoju poziciju u korporaciji da bi se okušao u istom ili je neko u korporaciji imao taj letalni miks gluposti i loše sreće da u trenutnoj uzavreloj političkoj klimi slučajno napravi ovakvu seriju grešaka. Od ljudi koji nisu ništa krivi, osim što pomalo komentarišu politiku, jesu show host Dejv (Dave) Rubin, koji je gej i za sebe kaže da je liberal kom su demonetizovani, između ostalih videa, i intervjui sa raznim poznatim ličnostima iz sveta politike i šoubiznisa. Nedelju dana nakon poziva korisnicima da podrže crne kreatore sadržaja, YouTube je kaznio Skaja Vilijamsa (Sky Williams), afroameričkog YouTube komičara zbog videa o problemima sa kojima se suočava zajednica Afroamerikanaca. Video nije sadržao ništa iole kontroverzno, iako je YouTube naveo da je razlog kazne poziv na mržnju prema rasnim manjinama. Afroameričke aktivistkinje Diamond i Silk su opet bile na meti cenzure i njihov kanal je gotovo u celosti demonetizovan. Tragično je pak što bezosećajni algoritamski sistem ne može da pojmi originalnu vrednost videa koja nije vezana za spoljna obeležja. Novinari veoma levičarskog i liberalnog Intercepta su prošle godine u obimnom istraživanju ukazali na problem koji predstavlja brisanje video-zapisa iz Sirije, u kojima obični građani ili novinari dokumentuju razaranje u toj zemlji i ratne zločine. Većina videa u pitanju nije eksplicitna, već dokumentuju granatiranja civilnih objekata i slično, ali bivaju brzo uklonjeni, što sprečava svetsku javnost da sazna bliže o dešavanjima u Siriji, dok bi video-dokazi mogli koristiti kada nakon rata počne procesuiranje umešanih zbog ratnih zločina. Da osvežimo raspoloženje i bacimo se na drugu stranu spektra žanrova drame, žestoku komediju predstavlja slučaj banovanja gaming youtubera Shirrakoa zbog toga što je okačio video u kom ubija sifražetkinju u Red Dead Redemption 2. Navodno podstiče nasilje, kao da igranje bilo koje druge igre u kojoj neko može da se ubije ne bi bilo podsticanje nasilja, ako se vodimo tom idiotskom logikom. Sa druge strane, video-propaganda terorističke organizacije Islamska država ISIS istrajava na platformi, što predstavlja trend u moderaciji internet servisa (SK 7/2018, SK 9/2018). Očigledno negde u korporativnoj hijerarhiji YouTuba postoji neko kome je važnije brisanje videa konzervativnih komentatora i tvoraca sadržaja, nego brisanje propagande Islamske države. Takođe je očigledno da hvaljeni i hypovani sistem algoritamske moderacije ne radi posao ni iole zadovoljavajuće. Pogrešno skretanje Kao što ste možda primetili, veoma nam je teško da se odlučimo da li su vodeći ljudi internet korporacija zla kabala master manipulatora koji sprovode prefinjenu agendu akumuliranja moći i vladanja svetom, ili gomila šarlatana koji ne znaju šta će sa sobom, svojim projektima i kamarama keša koje su im kombinacijom srećnih okolnosti i ljudske naivnosti pale u krilo. Ipak, to je nama novinarima izgleda profesionalna deformacija, pošto sve i jedan zapadni medij levo od Fox Newsa muku muči sa identičnom dilemom po pitanju karakterizacije novog američkog predsednika. Opremljeni preopterećenim i zloupotrebama sklonim moderatorima i vidno faličnim algoritamskim alatima, rukovodstvo YouTubea živi u iluziji da mogu da očiste i prosvetle celokupan javni diskurs na polju internet video-sadržaja, gde njihova platforma ima primat. Na stranu što je očigledno da je nemoguće za njih da priđu makar blizu svom cilju, vraćamo se na lajtmotiv naših tekstova koji se može sumirati engleskom opaskom: „Ko je umro i tebe postavio za kralja?”. Internet megakorporacije su ekstremno društveno korozivni (disruptivni, što bi oni rekli) entiteti koje vode pripadnici izolovane plutokratske klase koji kao takvi bi trebalo da budu poslednji ljudi kojima treba poveriti određivanje prihvatljivih političkih stavova. Šta god rekli za mane trenutnih državnih birokratija, sudskih sistema i demokratskih predstavnika koje bi dotične diskvalifikovale za vršenje akta definicije Overtonovog prozora (koncept označavanja prihvatljivog raspona političkih stanovišta), te zamerke blede u poređenju sa već prikazanim i veoma zloslutim karakteristikama rukovodilaca internet megakorporacija. Trenutni pravac YouTubove politike moderacije je pogrešan pravac. Što pre im korisnici, kreatori sadržaja ili, što da ne, rečeni organi državne vlasti to jasno stave do znanja – to bolje po sve nas, pa i bahate milionere u kulama od slonovače koji rukovode ovim servisom. Srđan BRDAR |
| ||||||||||||||||||
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |