PRVI UTISCI<>
022019<><>

ANNO 1800

Nakon dva uspešna izleta u budućnost majčice Zemlje (i njenog najbližeg kosmičkog saputnika), proslavljeni serijal Anno vraća se u prepoznatljivo istorijsko okruženje, ovaj put u osvit i procvat industrijske revolucije. Ono što smo imali prilike da vidimo i odigramo u ovoj preview verziji sedme igre iz izdašne Anno sage, najverovatnije je isto ono što će sadržati i zatvorena beta (čiji je početak testiranja bio zakazan za poslednji dan januara), što bi sve trebalo da kulminira 26. februara, kada nas očekuje zvanični izlazak igre.

Početak priče zatiče vas duboko u džunglama južne Amerike, gde primate telegram od ucveljene sestre da je vaš otac, čuveni industrijalac, preminuo, uz poruku da se hitno vratite u domovinu kako biste pomogli oko priprema za njegovu sahranu. Ispostaviće se da je ovo samo početak nevolja za dvoje srodnika, jer je zli i gramzivi stric Edvard odlučio da vas odstrani iz daljeg upravljanja porodičnom imperijom, optuživši sopstvenog brata za raznorazne korporativne mahinacije, u isto vreme vas ekspresno šaljući na obližnje ostrvo da se krpite kako znate i umete, daleko od njegovog pogleda. Ovo podrazumeva ne samo klasično upravljanje ograničenim početnim resursima i razvijanje svog malenog naselja u funkcionalno carstvo sa podanicima koji brekću od zadovoljstva, već i priliku da se osvetite nečasnom rođaku na sve načine koji vam budu bili na raspolaganju – ekonomsko-ekspanzionistički, vojno, diplomatski, špijunažom-sabotažom i svime ostalim.

Probna verzija je u tom smislu prilično ograničena, i u masi sadržaja nećete moći da uživate dok se ne isprsite za punu verziju igre. Za početak, dostupno je samo prvo poglavlje epopeje (koje se završava izgradnjom brodogradilišta, tačno u trenutku kad stvari počnu da se zahuktavaju i postanu interesantne), kao i ograničeni sandbox režim (uz potpuno odsustvo multiplayera). Na raspolaganju su tri od pet nivoa stanovništva koje će naseljavati vaše gradove (farmeri, radnici i zanatlije), gomila parametara koji definišu dopadljivost vaših ostrva su samo prazni grafički pokazatelji bez ikakve funkcije (za sada se uzima u obzir samo efekat netaknute prirode na ostrvima i nivo neuglednih zgrada - kočine, nerasčišćene ruševine, vojni objekti), a novouvedeno napredovanje igrača po nivoima je bez ikakvog odjeka (na profilnom ekranu sa achievmentima i njihovim eventualnim efektima nalazi se samo bljuzgavi cover-art igre).

Pojedine tehnologije za sada nisu dostupne (korišćenje elektriciteta, bušenje terena i eksploatacija ulja, kao i hajlajt u vidu famozne železnice, za koju ne znamo na koji način će biti integrisana u igru – kao ispomoć u transportu sirovina sa farmi i ruda do skladišta, kao konekcija između ostrva odnosno kontinenata, ili na neki drugi način). Najave u finalnoj verziji spominju i visokotehnološki sadržaj u vidu izgradnje modularnih muzeja, kao i organizacije Svetskih sajmova nauke, što je verovatno skopčano sa pomenutim skalama dopadljivosti vaših ostrva, koje bi trebalo da privuku što veći broj posetilaca.

U funkcionalnom smislu, stiče se utisak da je ova verzija napravljena u ovom obliku kako bi se igrači vratili mehanici izgradnje i razvoja iz Annoa 1404, i rasteretili specifičnosti koje su krasile futurističke izdanke serijala. Zgradu lučkog skladišta povezaćete sa pijacom, glavnim čvorištem vašeg budućeg grada, oko njene zone uticaja načičkati početne, farmerske kolibice, osposobiti početnu proizvodnju osnovnih sirovina i potrepština (svežu ribu i radnu odeću), podići krčmu ili dve, udariti temelje buduće crkve, sve to ispovezati putevima i strpljivo čekati da se uslovi ispune kako biste podanike unapredili u sledeći staleški sloj (sa svojim specifičnim i kompleksnijim potrebama). Između svega ovoga odrađivaćete gomilu prepoznatljivih questova za razne NPC-ove, koje ćete sretati tokom igranja (od običnih, kurirskih poslića koji će uposliti vašu vernu galiju, do predaje određenih količina dobara, pazeći da ispunjavanje zacrtanog ne ugrozi vlastitu proizvodnju i potrebe stanovništva).

Suštinske novine koje donosi verzija za test, a da nisu nedostupne kroz pomenuta ograničenja, tiču se dva momenta u projektovanju logistike vaše narastajuće imperije, efektno osvežavajući prepoznatljiv gameplay od ranije. Prva se tiče potrebe da pažljivo projektujete napredovanje vašeg građanstva jer se, za razliku od ranije, svi slojevi stanovništva ne posmatraju kao jedinstvena radna snaga – plantaže krompira, farme svinja ili pilane opslužuju isključivo farmeri, u radionicama za izradu brodskih jedara i mesarama su samo radnici i slično. Ovo dodatno potencira nestihijsku izgradnju i planiranje, kako ne biste ostali bez preko potrebne radne snage za industrije nižeg nivoa, odnosno kako ne biste stagnirali dok se oko vas svi ostali munjevito razvijaju. Druga stavka odnosi se na činjenicu da svaka farma, radionica, plantaža ili bilo kakva druga manufaktura ima sopstvena transportna kola koja će se zaputiti ka najbližem skladištu, jer su ranije skladišta bila ta koja su jurcala da dovlače robu. Međutim, sada postoji ograničenje po pitanju utovarnih rampi kojima skladišta raspolažu, što može da dovede do krkljanca i zagušenja u protoku robe ukoliko zanemarite dobro planiranje i mehanizme za rasterećivanje i preusmeravanje transportnih ruta.

Sa prezentacione strane, navikli smo da Anno igre uvek izgledaju prelepo i da donose neverovatne količine detalja po jedinici prostora, ali su autori ’iljaduosamstotke ovaj put zaista prevazišli sebe. Na stranu izvanredna grafika i gomile pratećih specijalnih efekata, ono što je ovde dovedeno do perfekcije je maksimalno verno i uverljivo skaliranje svih elemenata na ekranu, tako da ljudi sada zaista izgledaju realno u odnosu na kuće i zgrade, elemente topografije, brodovlje i sve ostalo (ranije je bila primetna izvesna predimenzionisanost u ovom smislu). Ovo rezultira prizorima koji izgledaju vrlo realno i živopisno, gde često motiv za dalje igranje može biti puko zavaljivanje u fotelju i uživanje u posmatranju vašeg malog carstva koje živi i funkcioniše kao dobro podmazan mehanizam. Spomenućemo i izvanrednu muzičku pratnju koja savršeno paše dešavanjima na ekranu i dodatno relaksira tokom igranja, pod uslovom da svi klipovi napretka na ekranu funkcionišu kako treba.

Aleksandar DINIĆ

 
Dead or Alive 6 (online beta test)
Thea 2: The Shattering
Assetto Corsa Competizione
The Blackout Club
ANNO 1800
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera