PRVI UTISCI<>
102017<><>

Frostpunk

Poljski tim 11 bit studios privukao je pažnju publike igrom This War of Mine, teskobnim simulatorom preživljavanja u ratnim uslovima koji sadrži teške odluke koje pojedinci moraju da donesu za dobrobit grupe. Njihov najnoviji projekat je Frostpunk, kombinacija upravljačke simulacije i city buildera koja podiže i kompleksnost i teskobu na novi nivo.

Igra je smeštena u fiktivnu prošlost u kojoj je krajem devetnaestog veka nastupilo naglo ledeno doba. Kako bi male grupe ljudi imale šansu da prežive u nehumanim uslovima gde je minus od dvadeset stepeni najtopliji dan u godini, brojne nacije započele su izgradnju velikih toplotnih generatora. Svaka od ovih ogromnih peći trebalo bi da bude u stanju da vatrom i parom zagreje malo, samostalno naselje, dovoljno dugo dok ledeni okovi ne popuste, a sve sa ciljem očuvanja ljudske vrste. Igrač je vođa ekspedicije od osamdesetoro ljudi čiji cilj je puštanje u pogon generatora koji se nalazi na severu Škotske. Srećom, okolina je bogata sirovim materijalima i zaostalim, raštrkanim zalihama, pa imate šanse da na licu mesta pronađete sve što je neophodno da ovaj napušteni generator pustite u pogon i napravite malu oazu toplote koja će se odupreti ledenom pokušaju planete da ljude zbriše sa svog lica.

Igra se odvija kontinualno, sa redovnim smenjivanjem dana i noći, a protok vremena možete da podešavate u tri stepena ili da ga u potpunosti zaustavite, što će biti neophodno kada naselje postane iole kompleksnije i kada budete želeli da izdajete naredbe sa minimumom izgubljenog vremena. Dok tokom igranja skladištite ugalj, drvo, čelik, sirove namirnice i pripremljenu hranu, glavni resurs su vam zapravo ljudi. Limitirani broj članova vaše male komune svakog dana radi najbolje što može na dodeljenim dužnostima, ali kada padne noć svi će se uputiti nazad pod toplo okrilje generatora. Na vama je da uspostavite linije snabdevanja i žonglirate raspodelom radne snage kako biste izgradili i unapredili svoje naselje i razvili dovoljno napredne tehnologije da vam obezbede šansu za preživljavanje u nepredvidivim uslovima.

Na početku raspolažete sa pedesetoro nespecijalizovanih odraslih radnika, petnaestoro inženjera i petnaestoro dece koja ne rade. Kako igra odmiče i uslovi se pogoršavaju, moraćete da donosite specifične, teške odluke koje imaju višestruke efekte na celu zajednicu, kako pozitivne, tako i negativne. Naime, igra sve vreme prati dve vrednosti unutar vaše populacije koje nisu međusobno isključive, nego svaka ima svoju skalu. To su nezadovoljstvo (discontent) i nada (hope). Zamor, hladnoća, neuhranjenost, bolest – sve povećava skalu nezadovoljstva. U skladu sa dešavanjem unutar vaše zajednice pojavljuju se zadaci koje morate da ispunite u određenom vremenskom roku, kao i opcije da donesete nove zakone koji menjaju ustrojstvo naselja. Postoji pomenuta opcija slanja dece na radne zadatke, što poboljšava efikasnost zajednice, ali postoji i rizik od povrede ili smrti deteta, što će upropastiti moral. Ako stvari postanu veoma mračne i mnogo ljudi vam umire, možete da izaberete da napravite regularno groblje, što održava nadu, ali umanjuje produktivnost. Alternativa je da preminule bacate u ledenu jamu bez sahranjivanja, što otklanja mogućnost širenja bolesti, ali snažno podiže nezadovoljstvo. Tu su i mogućnost propisivanja nehumano dugih radnih smena, dozvoljavanje borbi u areni, dodavanje piljevine u hranu i tako dalje. Svaki zakon povlači za sobom specifični kuldaun, odnosno ne možete da donosite mnogo zakona zaredom, nego morate da čekate određeni broj sati ili čak dana. Sem toga, svaki zakon aktivira zadatak, poput kvesta, na primer, da napravite ljudima krov nad glavom, da ih nahranite ili pak da sakupite određenu količinu resursa, izgradite neku građevinu ili dostignete određenu tehnologiju. U trenutku ispunjenja svakog od ovih zadataka, nada u vašoj populaciji raste, a nezadovoljstvo opada. Tu su i odluke koje nisu zakoni, ali imaju efekta na moral ljudi i najčešće se odnose na to da li ćete povređenog ili bolesnog pojedinca pustiti da se odmori ili oporavi ili ga naterati da nastavi sa radom.

Najbolja stvar kod Frostpunka je, uslovno rečeno, i najgora – njegova ogromna težina i moralne implikacije vaših odluka. Ovo nije naslov u kom možete sve da uradite idealno i ostanete u dobrim odnosima sa svima oko vas. Ovo je prljav i hladan svet u kome većinom birate između dva zla, često ne manjeg i većeg zla, nego prosto dve loše opcije od kojih sa jednom možete bolje da se izborite. Ipak, kao što stanovnici vašeg naselja imaju nadu da će biti u stanju da prežive, tako i vi sa svakim pokretanjem igre znate sve više o njenim specifičnostima i izazovima koje stavlja pred vas. Kao u svakoj dobroj upravljačkoj simulaciji, neophodno je dugoročno razmišljanje, kako oko planiranja razvoja naselja, tako i oko pripreme za oscilacije u temperaturi koje vam se najavljuju tri dana unapred. To znači pripremu zaliha resursa pre teškog perioda, spremnost za potpisivanje okrutnih zakona i gotovo obavezno žrtvovanje bezbednosti, pa čak i života manje grupe ljudi da bi celo naselje opstalo.

Iako Frostpunk još uvek nema zvanično definisan datum izlaska, sve ukazuje na to da će se finalna verzija naći u prodaji ove zime, kako bi sablasni efekat ledenih okova na igrače bio još veći. Ovaj „work in progress demo” kojim smo se zabavljali, već sada izgleda vrlo dobro, ekstremno je stabilan (naravno, ima manjih bagova), a mehanika za upravljanje naseljem i istraživanjem okoline je vrlo robusna i omogućava duboko uranjanje u snežni svet igre. Zapravo, najveća zamerka ovom demou jeste to što je limitiran na samo deset dana i prvi nivo tehnoloških unapređenja, pa ne možemo još dublje da se upustimo u njegove ledene izazove. Frostpunk obećava impresivno iskustvo koje drži igrača prikovanog za monitor i bez problema je obezbedio mesto pri vrhu spiska naslova koje moramo da igramo čim se pojave.

Dragan KOSOVAC

 
JCB Pioneer: Mars
BattleTech
Citadel: Forged With Fire
Frostpunk
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera