Return 2 Games: Book of Demons | Računarske igre su prevalile neverovatan put tokom poslednje četiri decenije. Ova kombinacija zabave i interaktivne umetnosti menjala se u skladu sa tehnološkom evolucijom i revolucionarnim idejama na polju igračke mehanike. Ipak, pojedini naslovi tokom tog perioda posebno su prirasli srcu velikom broju igrača. Poljski studio Thing Tank okupio je grupu takvih pasioniranih gamera koji planiraju serijal igara pod nazivom Return 2 Games. Serijal bi trebalo da sadrži sedam naslova i svaki od njih je zamišljen kao omaž jednom velikom hitu, njegovoj priči i osnovnoj mehanici. Sem toga R2G zamišljen je kao barjaktar mid-core segmenta igrača, odnosno kao igre koje će podjednako biti zabavne i tvrdokornim gejmerima i opuštenim igračima umesto da nastavi da unosi razdor među njih kao što je slučaj sa naslovima većine današnjih izdavača. Zajednička nit koja povezuje sve igre biće i njihov vizuelni identitet zasnovan na „paperverseu”, univerzumu koji obitava u knjigama u mističnoj biblioteci. Zbog toga su modeli i teksture svih likova, stvorenja i okruženja osmišljeni tako da sve izgleda kao da je napravljeno od papira, bilo da je u pitanju rudimentarni origami, ili isečena i oslikana papirna lutkica.Prva igra u serijalu R2G je Book of Demons, po mnogome specifičan, ali i trenutno prepoznatljiv akcioni RPG koji je trenutno dostupan u programu Steam Early Access po ceni od dvadeset evra. Da ne okolišamo, Book od Demons je istovremeno omaž, parodija i ljubavno pismo originalnom Diablu. Iako je priča o borbi između dobra i zla univerzalna, i ime Blizzardove igre se nigde ne pominje, jednostavno nema sumnje da je Diablo kec direktna inspiracija za ovu igru. Izgled okruženja, imena bosova, likovi i njihovo ponašanje – sve podseća na Tristram, njegove žitelje i igru koja je postala sinonim za akciono RPG iskustvo.  | Igrač je u ulozi avanturiste koji se vraća u rodni grad nakon dugog odsustva i zatiče ga u rasulu, a sve zbog zla koje vreba ispod obližnje katedrale. Uz logističku podršku četvoro preživelih meštana na vama je da se opremite i uputite u sve dublje katakombe. Kada to uradite očekuje vas veoma interesantna i specifična igračka mehanika koja tehnički jeste akcioni RPG, ali sa ekstremno inovativnim obrtom. Igra je i dalje tipični predstavnik ovog žanra po tome što istražujete tamnice, tamanite protivnike, stičete nivoe i pojačavate svoje ofanzivne i defanzivne mogućnosti. Ipak, samo kretanje podseća na pojednostavljene mobilne igre jer se vaš lik kreće isključivo u četiri pravca i isključivo po unapred zacrtanom puteljku koji se pruža kroz nasumično generisane nivoe. Mnogo bitnija razlika je u mehanici sa kartama.Umesto oružja, oklopa, magija i potrošnih predmeta u Book of Demons sve je rešeno preko neverovatno detaljnog sistema zasnovanog na magičnim kartama. Tako je napitak za lečenje u stvari karta za višestruku upotrebu (dopunjava se ili u gradu ili na terenu predmetima koje pronalazite), a slična stvar je i sa svitkom za otvaranje portala u grad ili eliksirima sa posebnim svojstvima. Sem toga, svako oružje je takođe karta sa specifičnim modifikatorima koja menja vaš standardni napad – dodaje fizički, elementarni ili splash damage. Karte su i oklopi i štitovi koji smanjuju oštećenja koja trpite, dodaju šanse za izbegavanje određenih napada ili brži oporavak nakon ošamućenja ili trovanja. Magije su takođe karte, ali njihova upotreba troši manu. Zapravo, mana i poeni zdravlja su jedine fiksne vrednosti vašeg lika, tradicionalni atributi kao snaga, okretnost, intelekt i vitalnost ne postoje, odnosno skriveni su ispod mehanike igre i vi nećete morati da brinete o njima pri razvoju svog lika. To ne znači da je igra zaglupljena, naprotiv. Nakon što savladate osnovne specifičnosti ove igre i zaputite se u dublje nivoe katakombi ispod katedrale počećete da nailazite na protivnike čije veštine i karakteristike zahtevaju taktički pristup borbama i prilagođavanje opreme, to jest karata, datoj situaciji. Srećom, to se obavlja veoma jednostavno. Igru započinjete sa samo tri slota za karte, a moguće je otključati ih čak deset, plaćanjem sve većih i većih svota zlata kod „mudraca koji zakonski gledano nije, ali po svemu ostalom jeste Dekard Kejn”. Svaka karta automatski je povezana sa odgovarajućim numeričkim tasterom vaše tastature, pa ako u pitanju nije karta sa pasivnim efektom možete jednostavno da je koristite po želji. Sem povećanja broja karata, možete da povećate njihov stepen kvaliteta spajanjem sa runama, a ponovo za zlato, sada kod „stare žene koja nije Adria, ozbiljno”. Uprkos inovativnoj mehanici i činjenici da ćete karte načelno nalaziti ređe nego što je to slučaj sa opremom u većini akcionih RPG naslova, Book of Demons je definicija aRPG iskustva. Čistite nivoe i bosove, skupljate vredne magične predmete i stičete iskustvo da biste kasnije uradili to isto, ali sa jačim protivnicima pa u krug. Ipak, tu je još jedan simpatičan dodatak koji autori nazivaju Flexiscope. U pitanju je generator aktuelne avanture kojim prilagođavate stepen težine, vreme koje ste spremni da uložite u igračku sesiju i vrednost nagrada koje možete da očekujete. Tako možete da izaberete brzinsku partiju koja traje manje od deset minuta, a na dovoljno visokom nivou možete da izaberete ogromne tamnice sa mnogo neprijatelja čiji prelazak će da traje više od sat vremena. Book of Demons je čak i u ovom nedovršenom izdanju veoma zabavna igra sa specifičnim, pojednostavljenim izgledom i mehanikom koja postaje sve kompleksnija što više vremena uložite u igru. Najbitnije, nakon što probate demo ili beta verziju, želećete da odigrate celu igru, a zatim da što pre vidite šta je sledeće poglavlje u serijalu Return 2 Games. Dragan KOSOVAC | | |