KOMPJUTERI I FILM<>
012010<><>

Avatar

Sledeći korak u evoluciji filma

Ako vas interesuju ili kompjuteri ili film, onda vam bez sumnje Džejms Kameron nije nepoznato ime. Takođe, ako ste u bilo kojoj od dve navedene kategorije i bar letimično pratite vesti, onda ste već verovatno čuli za „Avatar”. Ako ste pak SF fan sa internet konekcijom, onda ste najverovatnije već postali deo svetske medijske pompe za onim što je u avgustu naglo postalo najočekivaniji film u poslednjih nekoliko godina. „Avatar” je prvi celovečernji igrani naslov tvorca „Abyssa”, „Aliensa”, dobrih delova sage „Terminator” i, da, onog ženskog filma koji je postao najgledanija stvar u istoriji kinematografije.

Bez obzira na temu, tačnije radnju njegovih filmova koje toliko plene pažnju gledaoca, Kameron sve vreme pomera granice inovativnosti u filmskoj industriji. Od animiranog vodenog pipka u „Ambisu” do spektakularnih scena u „Titaniku” gledali smo evoluciju kompjuterske animacije na velikom ekranu. Sada je vreme da uđemo u sledeću dimenziju. Iako će mnogi reći da su 3D filmovi trenutna moda u Holivudu, za „Avatar” se očekuje da bude nešto više od toga. Od avgusta, kada je na specijalnim projekcijama zainteresovanim fanovima i kritičarima prikazano 24 minuta što završenih što nedovršenih scena iz filma, gotovo svi jednoglasno izražavaju svoje oduševljenje viđenim, nestrpljenje da vide ceo film u finalnoj verziji i reči hvale za Kamerona koji je napravio „sledeći veliki korak napred u kinematografiji, kakav nije viđen od pojave tonskog ili kolor filma”.

Da li je u pitanju preterivanje ili iza već klasične holivudske priče „režiser je ovo planirao decenijama, ali tek sada je tehnologija napredovala dovoljno da omogući njegovu viziju” leži istina? Činjenica je da Kameron od „Titanika”, znači nešto više od dvanaest godina, nije napravio igrani film, kao i to da je toliko dugo radio na „Avataru” da mu je ovaj projekat lično sigurno veoma bitan. Ali, šta se zapravo krije iza toga što je podiglo gotovo sve ljubitelje filma na noge?

Priča filma ironično predstavlja varijaciju na nešto što smo mogli da vidimo ove godine u ne toliko dobro prihvaćenom CG animiranom filmu „Bitka za planetu Teru” sa dodatnim elementima što Kameronovih starijih filmova što drugih SF klasika. Radnja je smeštena u daleku budućnost, kada su se ljudi vinuli među zvezde. Džejk Sali, bivši marinac koji je nakon povrede u borbi ostao vezan za invalidska kolica, dobija šansu da ponovo prohoda. Džejk stupa u program pod šifrom Avatar i on ga vodi na Pandoru, šumski mesec jednog og gasnih džinova u sistemu Alfe Kentaura A. Na ovom novom svetu čiju atmosferu ljudi ne mogu da udišu, prepunom kako fascinantne tako i opasne flore i faune, pronađeni su i vredni minerali. Ono što sprečava „altruističku” zemaljsku korporaciju da pretvori celu Pandoru u površinski kop su Na’vi – plavi, tri metra visoki humanoidi koje primitivni stepen tehnološkog razvoja ne sprečava u tome da se suprotstave zemaljskim oružanim snagama. Kec u rukavu ljudi su avatari, hibridi između ljudi i Na’vija stvoreni genetskim inženjeringom. To nisu svesni organizmi, već svakim avatarom upravlja po jedan čovek kao Džejk. Upravljajući svojim avatarom Džejk upoznaje Na’vije i saznaje njihovu stranu priče. Mora da izabere kojoj strani će se priključiti u neizbežnom konačnom sukobu između ljudi i starosedelaca Pandore.

Glavne uloge poverene su kako novim tako i starim licima (pogotovo za fanove Kameronovih kultnih filmova). Britanskom glumcu Semu Vordingtonu (koji je snimio „Avatar” pre filma „Terminator: Salvation”, u kojem smo mogli da ga vidimo prošle godine) poverena je glavna uloga Džejka Salija, ali je i avatar koji on koristi napravljen na osnovu njegovih crta lica. Slično tome, glumica Zoe Saldana koja daje svoj glas Nejtiri, mladoj Na’vi ratnici, korišćena je kao uzor za stvaranje crta lica svog vanzemaljskog lika. Uloga doktorke Grejs Ogastin, jednog od tvoraca projekta „Avatar”, poverena je Sigorni Viver (kojoj je ovo prva saradnja sa Kameronom posle „Aliensa”), a tu su i Đovani Ribizi, Mišel Rodrigez i Stiven Leng.

Kako je stvaranje verodostojnih vanzemaljaca bila okosnica ovog filma, Kameron se obratio najboljima. Proces stvaranja Na’vija preuzeli su ljudi iz Weta Digitala, tvorci Goluma, koji je i dalje etalon za uverljivost digitalno stvorenog lika. Drugi deo slagalice bila je upotreba Reality Camera Systema, koji je sam Kameron razvio u saradnji sa Vinsom Pejsom početkom decenije. Ovaj sistem stavlja dve HD kamere u jedno kućište i snima isti kadar sa dve razdvojene tačke kao što to rade naše oči. Kameron je takođe jedan od pobornika struje u Holivudu da se broj sličica po sekundi podigne sa 24 na 30 ili 48 kako bi se smanjilo titranje slike prilikom kretanja kamere u brzim sekvencama, što posebno dolazi do izražaja u 3D filmovima.

Kameron naglašava da je 3D samo jedna dopunska komponenta filma i da film mora jednako dobro da funkcioniše i kada se pikazuje na platnu u 2D tehnologiji. Da li je jedan od poslednjih „neukaljanih” holivudskih čarobnjaka takođe počeo da se bavi prodajom akcionih figurica ili je ostao veran moru poklonika koji nestrpljivo iščekuju njegovo novo delo, možete da proverite i sami jer se „Avatar” daje u domaćim bioskopima još od 16. decembra, a u bioskopu Tuckwood prikazuje se u Dolby Digital 3D tehnici.

Dragan KOSOVAC

 
 TRŽIŠTE
(R)Evolucija izdavaštva (3): e-book reader uređaji

 NA LICU MESTA
Intel Westmere Workshop, Minhen,
Otvaranje Pakom informatičkog centra, Niš
Web fest 2009
Incotech 2009, Zrenjanin
Ostali događaji, ukratko

 KOMPJUTERI I FILM
„Princeza i žabac”
„Avatar”
Šta mislite o ovom tekstu?

 SERVIS
Windows 7: problemi pri instalaciji i radu
GPS van automobila
Programiranje mobilnih telefona (1): Google Android
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera