Internet preduzetništvo za početnike (2)
Put do sopstvenog prodajnog izloga Podrazumeva se da će, iako davno upokojen, stari čika upotrebiti sve onostrane (čitaj korporativne) mehanizme koji mu stoje na raspolaganju da bi dominirao svojim segmentom tržišta, ali to nikako ne znači da naš perspektivni junoša naoružan znanjem i alatima internet marketinga treba da spusti gard. Štaviše, ako i zaključi da je u nekoj konkretnoj tržišnoj situaciji kolač prevelik da bi bio na meniju, po principu „ako ne možeš da ga pobediš, pridruži mu se” naš junak dana preuzima inicijativu i nudi pakt na obostranu korist. U dve reči, radi se o internet afilijaciji. Na zajedničkom zadatku Internet afilijacija je internet marketing biznis model koji pruža mogućnost svakom vlasniku bloga ili statične prezentacije da ostvari prodaju i zaradu na Internetu (čak i ako nema svoj sopstveni proizvodni portfolio) promocijom proizvoda i/ili usluga jednog ili više vendora (Merchanta) na bazi ugovorene provizije. Ideja je prosta. Ako već imate community blog i na njemu pratite sva dešavanja u nekom segmentu tržišta (na primer, pišete o proizvođačima i atraktivnim modelima mountain bikeova, pratećim dešavanjima, takmičenjima, mountain bike lifestyleu, opremi itd.), zašto ne iskoristiti ogroman potencijal visoko targetirane baze posetilaca da ponudite komercijalnu uslugu? Velika je šansa da neko ko čita vaše blog postove ili pozitivan review nekog novog modela mountain bikea ili veoma korisnog dela opreme poželi i da ga kupi. Ako to može da učini jednim klikom na link na vašem blogu, što će ga odvesti na prodajnu stranicu tog artikla na internet domenu prodavca, smeši vam se lepa provizija. Kako se vrše praćenje i analiza ostvarenih kupovina, koja je procedura realizacije ostvarenih provizija, koji su sistemi osiguranja i garancija da će roba kupljena preko našeg sajta biti isporučena, a provizija biti pravovremeno i u punom iznosu isplaćena, samo su neka od pitanja koja nameću potrebu razumevanja i pojašnjenja pojma Affiliate medijacije i tehničke implementacije affiliate modela. Između dve vatre Affiliate medijacije (Affiliate Networks) pojavile su se kao logičan odgovor na gore postavljena pitanja, nudeći funkcionalne procedure posredovanja između vlasnika sajtova (Affiliates ili Publishers) i vendora koji nude robe i usluge (Merchants ili Advertisers). U osnovi, to su online servisi koji hostuju složene aplikacije za praćenje i procesiranje affiliate kampanja. Kada publisher (tj. vi) prosledi kupca na sajt vendora preko linka koji je generisala aplikacija na sajtu medijatora, dati URL sadrži u svom formatu sve specifične podatke za praćenje i uspešnu realizaciju transakcije. Posrednička aplikacija, takođe, automatski kreira cookie (mali tekstualni parametarski fajl koji zapisuje na lokalni disk kupca), koji takođe služi za praćenje kupovine i naknadnu obradu transakcije, računajući tu i obračun i realizaciju svih affiliate provizija. Lepo zvuči, kako je u praksi? U prethodnom nastavku smo, koristeći dostupne tehnike internet marketinga, ispitali tržište i definisali našu tržišnu nišu – „Mountain Bike” i naš online prodajni model kroz long tail keyword – „Mountain Bike Shop”. Cilj nam je bio da lociramo tržišni segment sa velikim potencijalom, izraženo ukupnim brojem potencijalnih poseta našoj internet prezentaciji, i umerenim brojem, kvalitetom i autoritetom konkurentskih sajtova. Naš sledeći cilj jeste da ispitamo potencijal samog prodajnog modela kroz kvalitet affiliate ponude (broj, raznovrsnost i atraktivnost mountain bike vendora koji nude svoje proizvode putem najpoznatijih affiliate medijacija), a samim tim i mogućnost kreiranja kvalitetne affiliate ponude (prodajnog portfolija i prodajnog kanala) na našoj internet lokaciji. Treba reći to da postoji veliki broj affiliate medijacija na Internetu. Sem u slučaju vrlo specifičnih tržišnih niša, najbolji pristup je da se kreira nalog samo na onim najpoznatijim, jer one po pravilu imaju najraznovrsniju ponudu vendora – artikala, ali i najbolje uslove za publishere, izraženo pre svega u visini provizije i uslovima plaćanja. Na tom spisku izdvajaju se sledeće medijacije: Da bismo videli trenutnu ponudu brendova i artikala za našu tržišnu nišu, na naslovnoj stranici Amazonovog sajta možemo koristiti standardnu meni navigaciju s leve strane ili, mnogo efikasnije, koristiti search polje na traci u vrhu strane. Ukucaćemo našu ključnu frazu „mountain bike” u ovo polje i pritisnuti GO taster za pretragu. Rezultat je stranica sa izlistanim artiklima koji imaju veze sa našim upitom. Da bismo suzili listu rezultata na one najrelevantnije, kliknućemo na jednu od kategorija koje nam Amazon nudi kao kontekstnu alternativu u naslovnoj traci za ovu pretragu – „Mountain Bikes”. U dva koraka smo na željenoj stranici sa listom relevantnih artikala i svim opcijama za dalju filtraciju i sortiranje. Osim toga što nam naslovna traka jasno poručuje da u bazi ima više stotina referentnih rezultata (potencijalnih affiliate artikala za naš prodajni portfolio), daljom analizom lako možemo da se uverimo u raznovrsnost i kvalitet ponude artikala po različitim kriterijumima (cena, kvalitet, zastupljeni brendovi itd). Detaljnost podataka ide dotle da za svaki artikal možemo na licu mesta videti ukupne prodajne performanse, kao i popularnost izraženu kroz ocene i kritike kupaca. Bitan podatak koji odmah upada u oči jesu cene mountain bikeova na ovoj listi, koje se kreću u rasponu od 100 USD do više hiljada dolara za najskuplje modele. Ako uzmemo u obzir najmanju proviziju za nove Amazon affiliate publishere koja iznosi četiri odsto od prodajne cene artikla, zaključujemo da po svakoj ostvarenoj prodaji preko bloga ili sajta, kada se radi o samim mountain bikeovima (ne o pratećoj opremi), možemo ostvariti direktnu proviziju u rasponu od 4 USD do čak 100 USD i više. Kreiranje affiliate naloga Dovoljno je skrolovati stranicu do menija u dnu i kliknuti na link „Join Associates”, nakon čega ćete biti automatski usmereni na stranicu Amzon Affiliate programa. Ostaje da kliknete na veliki plavi taster sa natpisom „Join now for FREE!”. Na sledećoj stranici unesite email adresu koju ćete koristiti za ovaj affiliate program i čekirajte polje „I am a new customer”, zatim kliknite na taster „Sign in using our secure server”. Pratite dalja uputstva za kreiranje i podešavanje affiliate naloga. Kada smo otvorili i podesili naloge na Amazonu i ostalim medijacijama, ostaje da završimo lepši deo posla. Koristeći prethodno navedene mogućnosti pretrage i filtracije kataloga lako možemo da kreiramo rafiniranu selekciju artikala (sa pripadajućim affiliate linkovima) koja će činiti naš budući prodajni portfolio. Savet bi ovde bio da se krene od podrazumevane selekcije najbolje prodavanih artikala, zatim da se izvrši sortiranje i selekcija po broju pozitivnih kritika kupaca, a nakon toga i po ceni (dobro je imati u katalogu artikle svih prodajnih rangova). Konačno, imamo atraktivan katalog proizvoda koje možemo da promovišemo i prodajemo uz odgovarajuću proviziju. Nedostaje nam prodajni prostor gde će ti proizvodi biti izloženi i predstavljeni potencijalnim kupcima na odgovarajući način. Nedostaje nam, dakle, sopstveno parče internet zemljišta (web domen i url adresa) na kom ćemo da gradimo našu virtuelnu prodavnicu (inernet prezentaciju ili blog). Neka to bude tema za naredno poglavlje našeg uzbudljivog internet putovanja. Dušan KNEŽEVIĆ |
| |||||||||||||||||||||
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |