INTERNET<>
112009<><>

Internet preduzetništo za početnike (1)

Internet bajka

Početak uspešnog internet biznisa ne mora biti ni težak ni skup

Stvar je u osnovi vrlo jednostavna: imate veoma posećenu internet prezentaciju ili blog preko kog promovišete sopstveni ili affiliate proizvod, koji posetioci vašeg sajta mogu da kupe uz upotrebu neke od platnih kartica. I sve to uz beznačajne, inicijalne i tekuće troškove u poređenju sa klasičnim biznisom. Iz meseca u mesec vaš bankovni saldo eksponencijalno se uvećava.

Verovatno postavljate sebi pitanja: „Kakve su ovo bajke?” i „U čemu je ovde kvaka?” Najprecizniji odgovor jeste da se ne radi o nekoj bajci, već o internet biznis modelu poznatom kao SEM (Search Engine Marketing), čijom primenom više miliona ljudi širom sveta obezbeđuje sebi i svojim porodicama prihode koji se kreću od iznosa prosečnog džeparca, a često i do više hiljada, čak desetina hiljada dolara mesečno.

U proteklih nekoliko godina, izlaskom Srbije iz ekonomske izolacije i regulacijom, pre svega, bankarskog sektora, omasovljenjem međunarodnih platnih kartica, kao i jačanjem informacione i telekomunikacione infrastrukture ukinute su i poslednje prepreke na putu korišćenja Interneta kao novog biznis okruženja. Nepostojanje fizičkih granica i mogućnost da se svojom ponudom, ravnopravno sa velikim kompanijama, obratite globanom tržištu putem internet medijuma sami po sebi čine SEM logičnim rešenjem u državi gde SEKA (svetska ekonomska kriza) nije uzela pun danak samo zato što je taj danak plaćen u potpunosti, i to mnogo ranije.

Hajde onda da vidimo šta jedan prosečan vlasnik PC računara, širokopojasne internet veze i diplome početnog kursa engleskog jezika, kao jedinih preduslova, treba da zna o SEM-u da bi što pre pokrenuo svoj prvi internet biznis.

Ispitivanje tržišta – lociranje internet niše

Svaki ekonomista u svetu danas zna da je prvi korak i preduslov prilikom pokretanja bilo kakve biznis inicijative ispitivanje tržišta. Konkretno, želimo da znamo koji su to proizvodi koje su korisnici interneta spremni da kupe, odnosno koje su to tržišne niše kompatibilne sa našim budućim proizvodom, tačnije koje imaju dovoljno veliki potencijal izražen u broju internet poseta, uz istovremeno razuman obim konkurencije.

Sam Google obezbedio je fenomenalan servis za ovu namenu: Keyword Tool External na adresi https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal.

Upotreba je veoma jednostavna. U označeno polje unesemo ključnu reč ili frazu (keyword) vezanu za oblast koja nas zanima, na primer „mountain bike”. Nakon klika na Get keyword ideas, Google će vratiti spisak svih relevantnih fraza za našu ključnu reč sa brojem upita koje su korisnici Google pretraživača uneli u polje za pretragu u toku jednog meseca.

Naš cilj je da u tom spisku pronađemo relevantnu frazu ili, u žargonu, „long tail keyword”, koja generiše dovoljno veliki broj upita na Googleu, a istovremeno ima razumno mali broj konkurentskih internet stranica optimizovanih za tu istu frazu.

„Mountain bike shop” nameće se kao interesantna fraza iz rezultujućeg Google spiska, na osnovu koje možemo da projektujemo jak prodajni internet model. Vidimo da generiše 22.200 upita na Googleu mesečno, u proseku 740 dnevno. Statistike su pokazale da oko 45 odsto ovog saobraćaja završi na sajtu koji je rangiran kao prvoplasirani na rezultujućoj Google stranici (SERP – Search Engine Result Page).

Prevedeno, ukoliko bismo uspeli da se pozicioniramo na prvo mesto rezultata Google pretrage za frazu „mountain bike shop”, dnevno bi samo na osnovu tog upita na našu stranicu došlo oko 333 korisnika u direktnoj potrazi za povoljnom kupovinom mauntin bajka na Internetu. Pitajte vašeg prijatelja prodavca bicikala koliko je to povoljan scenario, i to bez kapitalnih ulaganja.

Izgledi da dobro pozicioniramo našu internet stranicu na Google pretraživaču pre svega zavise od broja, kvaliteta i autoriteta konkurentskih sajtova koji se bore za istu ključnu reč ili frazu. Da bismo proverili snagu konkurencije prethodno ćemo instalirati besplatnu ekstenziju za Firefox pretraživač pod nazivom SEO for Firefox sa adrese tools.seobook.com/firefox/seo-for-firefox.html.

Nakon instalacije, podešavanja i aktivacije dodatka, na stranici pretraživača Google unosimo ključnu frazu koju ispitujemo, uokvirenu znacima navoda, čime zahtevamo da nam Google u rezultatu pretrage vrati samo linkove ka onim stranicama koje su posebno optimizovane za datu frazu.

Ako pogledamo SERP za ovu pretragu, videćemo da postoji 23.800 drugih stranica koje se bore za prvu poziciju i najviše poseta (traffic) na Internetu za ključnu frazu „mountain bike shop”. Sa stanovišta procene internet marketera, to je prihvatljiv broj konkurentskih sajtova, imajući u vidu očekivani broj poseta, a takođe i činjenicu da se za kompetitivne fraze ovaj broj obično kreće od 150.000 pa naviše.

U proceni kvaliteta konkurencije poslužićemo se veoma zgodnom statistikom, koju ekstenzija SEO for Firefox dodaje ispod svakog rezultata na Google stranici. Najkraće, za svaki sajt pojedinačno izlistani su oni parametri koji raščlanjuju Google algoritam na stavke koje on koristi u proceni kvaliteta i autoriteta stranice. Na osnovu te evaluacije Google algoritam postavlja stranicu na određeno mesto u listi rezultata pretrage.

Česta greška neiskusnih internet marketera je da se opsesivno angažuju u odgonetanju ove naizgled kompleksne matrice, umesto da se fokusiraju na mnogo važnije zadatke vezane za optimizaciju i promociju sopstvenog sajta. Podaci kao što su Google PR (Page Rank), Alexa Traffic Rank, starost domena (Domain Age), Yahoo Page Links i ostali važni su pre svega za globalnu procenu tržišne niše koju želimo da „napadnemo”, više nego što su egzaktni pokazatelji koji treba definitivno da nas opredele ili odvrate od angažmana u tom tržišnom segmentu.

Google Page Rank

Ako analiziramo prvih nekoliko mesta u listi Google rezultata za frazu „mountain bike shop”, videćemo da se Google PR kreće između PR3 i PR4. Ako imamo u vidu to da jedna prosečna SEO (Search Engine Optimization – izraz koji definiše procedure optimizacije internet stranica za postizanje što bolje/više pozicije na listi Google rezultata) optimizovana internet stranica vrlo lako u razumnom vremenskom intervalu zasluži PR3 i PR4, ovo je svakako dobra vest za nas.

Yahoo Page Links

Ovaj parametar označava broj registrovanih internet stranica koje poseduju odgovarajući link ka datoj (našoj) stranici. Google svaki link ka stranici posmatra kao poseban glas (vote na engleskom) za tu stranicu. Pri tom se u obzir uzima i kvalitet glasa, tačnije kvalitet stranice sa koje je glas/link delegiran, izražen upravo kroz PR te stranice. Tako, za položaj naše stranice u rezultatima Google pretrage može biti mnogo delotvornije ako imamo jedan glas – link koji korisnika upućuje sa odgovarajuće PR4 stranice Wikipedije, nego deset PR0 linkova sa stranica lošeg kvaliteta ili sadržine (razni forumi, besplatni blogovi, porno sajtovi i slično).

Optimizacija povratnih (inbound) linkova

Sa stanovišta dalje analize linkova, vrlo je važno poznavati i razlikovati strukturu optimizovanih linkova u odnosu na one koji to nisu. Naša stranica imaće eksplicitnu korist od linkova sa drugih internet stranica koji su odgovarajuće formatirani. Ako pogledamo uobičajeni HTML format linka: <a href=”www.naš-website.com”>anchor-text</a>, važno je znati da Google posebnu važnost daje onim linkovima koji na mestu sidrišta (anchor text) imaju ključnu reč ili frazu. U našem slučaju, svaki dolazeći link formatiran kao <a href=”www.mountain-bike-shop.net”>mountain bike shop</a> imaće višestruku prednost u odnosu na konkurentske linkove koji nemaju ključnu frazu na mestu sidrišta.

Koncept „No Follow” i „Do Follow”

Poseban atribut „nofollow” možemo dodati u <a> HTML tag da bismo sprečili pripadajući link da prenese svoj glas na linkovanu stranicu. Ako je format linka <a href=”www.naš-website.com” rel=”nofollow”>ahchor-text</a>, atribut rel=”nofollow” zapoveda Google algoritmu da, bez obzira na kvalitet stranice i odgovarajuću ključnu frazu na mestu sidrišta, ne uzme ovaj glas u korist naše stranice. Postoji više razloga i situacija kada je svrsishodno koristiti atribut „nofollow” , a za nas je u ovom trenutku važno da sagledamo suštinu koncepta, jer nam to znanje može doneti veliku prednost u kasnijoj SEO optimizaciji u odnosu na konkurenciju.

Ako se sada vratimo na naš case study primer, uočićemo da prve pozicije imaju zavidan broj povratnih linkova (backlinks), ali ako bismo izvršili naknadnu analizu strukture tih linkova, videli bismo da se u najvećem broju slučajeva radi o neoptimizovanim linkovima (loše formatirano sidrište, postojanje „nofollow” atributa) sa sajtova lošeg kvaliteta (PR0 ili onih čiji sadržaj nema semantičku vezu sa značenjem naše ključne fraze). To nam govori da u perspektivi, uz umerenu i kvalitetnu promociju, možemo da obezbedimo znatno manji broj kvalitetnih linkova ka našoj stranici koji će nas pozicionirati visoko na prvoj stranici Google pretrage za našu ključnu frazu.

Ovim smo završili prvu i najvažniju fazu u otpočinjanju avanture internet biznisa. Odredili smo tržišnu nišu i vrstu proizvoda sa visokim potencijalom (veliki broj poseta, umerena konkurencija umerenog kvaliteta) oko koje ćemo dalje da razvijamo naš online biznis model.

Sledeći korak je kreiranje proizvoda ili, još bolje, proizvodnog portfolija kojim ćemo dalje da gradimo našu internet bajku, čineći je svakom sledećom stepenicom sve stvarnijom. Ali, o tome u sledećem nastavku.

Dušan KNEŽEVIĆ

 
.rs
Internet preduzetništo za početnike (1)
Šta mislite o ovom tekstu?
Privatnost na Internetu (3)
EUnet Grid Hosting Servis
Zarada industrije na pirateriji
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera