PDA

Prikaži potpunu verziju : Bonton o komunikaciji na Internetu


--ComputerBoy--
22.10.2009, 10:41
Mislim da ova tema zasluzuje da bude ''bitna'' jer neki ocigledno ne znaju da sve ima svoje norme ponasanja, ukljucujuci i komunikacija na Internetu, stoga, evo inserta iz ''Bontona na Internetu'' ili Netiquette.

Ljudska psiha Internet prihvata i tretira kao i svaki drugi javni medij. Za razliku od novina, radija i TV, gde bi smo svi mi priznali to ili ne želeli da se pojavimo, ali je to teško izvodljivo, Internet je medij koji nam upravo to i omogućava. Kako to deluje na ljude? Mogućnost da ono što radite vidi ogroman auditorijum različito deluje na svakog čoveka. Neko se zbuni ili uplaši, neko se malo uozbilji, neko tremu razbija šalom, neko to prihvata normalno, kao i razgovaranje telefonom, a neko i opsuje. Takvi smo mi ljudi. Različiti.

Ipak, baš zbog toga što smo tako različiti moramo da povedemo računa jedni o drugima. Ono što neko smatra normalnim ponašanjem nekom drugom se možda ne dopada. Imamo samo jedan Internet i moramo da naučimo da ga zajedno i koristimo. To znači da moramo biti spremni na maksimalnu međusobnu toleranciju i obzire ali i odgovornost za ono što radimo. Upravo zbog toga postoje određene norme koje treba svi da poštujemo.

Пре него што питате

Пре него што поставите техничко питање путем епоште, у дискусионој групи (newsgroup) или на позорници за ћаскање неког мрежног места (website chat board), урадите следеће:

1.Покушајте да нађете одговор претражујући Мрежу.
2.Покушајте да нађете одговор читајући упутство.
3.Покушајте да нађете одговор читајући ЧПП (FAQ).
4.Покушајте да нађете одговор испитивањем или експериментисањем.
5.Покушајте да нађете одговор питајући искусног пријатеља.
6.Ако сте програмер, покушајте да нађете одговор читајући изворни кôд.

Када постављате питања, јасно ставите до знања да сте претходно урадили ове ствари; то ће вам помоћи да докажете да нисте само лења пијавица и да не трошите људима време. Још боље, покажите шта сте научили радећи све ове ствари. Ми волимо да одговарамо на питања људи који су показали да умеју да уче из одговора.

Користите тактике као што је терање Google претраживања на поруци о грешки коју сте (евентуално) добили (и претражите не само мрежне странице него и Google групе). То вас може одвести право до документације за сређивање или нити у расправи на групи слања која ће одговорити на ваше питање. Чак и ако не буде тако, добра је ствар бити у могућности да напишете „Гуглао (googled) сам следеће, али нисам нашао ништа што је изгледало корисно“ када шаљете епоруку или поруку на дискусиону групу у којој тражите помоћ.

Када питате, пажљиво бирајте форум

Будите пажљиви у избору где ћете поставити питање. Вероватно је да ћете бити игнорисани или отписани као губиташ, ако:

*шаљете питање на форум где је оно ван теме (off topic)
*шаљете основна питање на форум на којем се очекују напредна техничка питања и обрнуто
*шаљете исто питање на више форума (cross-post)
*шаљете лично еписмо особи која је нити ваш познаник нити је лично одговорна за решавање вашег проблема


Temi dajte jasan naslov

Naslov teme treba da bude kratak, jasan i deskriptivan. Ne postavljajte pitanja tipa „U pomoć”, „Hitno potrebna pomoć!!!!!!!” i slično jer ona ništa ne govore o samom problemu. Iz samog naslova teme treba da se pretpostavi o čemu može biti reč. Teme sa nejasnim naslovima često se brišu ili ih potencijalni učesnici sasvim ignorišu. Sigurno biste voleli da je neko drugi dao naslov temi – a da je vi možete pronaći pretragom po ključnim rečima.

Ne ponavljajte teme

Pre nego što postavite pitanje, proverite da li je o tome već bilo reči na forumu. Čest je slučaj da novi korisnici odmah nakon registracije postave pitanje koje je ranije često postavljano. Zbog toga im poruka biva obrisana ili budu izloženi gnevu korisnika koji ne vole takvu vrstu poruka. Upotrebite sistem pretrage po ključnim rečima da biste proverili da li je neka tema već obrađena.

Ne tražite slanje rešenja e-mailom

To zvuči kao da je vaše vreme važnije od vremena onoga ko želi da vam odgovori. Ukoliko neko ima volju da odvoji svoje vreme da vam pomogne, pokažite barem toliko interesovanja i dođite na forum da potražite odgovor. Pomoć „jedan na jedan” zove se consulting, a to nije besplatno.

Budite tolerantni. Ne uzimajte zdravo za gotovo sve što pročitate u poruci, a naročito ne reagujte na provokacije. Najbolja reakcija na provokaciju je da uopšte ne reagujete. Teškim rečima napisanim u afektu stvari najčešće možete samo da pogoršate i da izazovete lančano povećavanje broja razmenjenih poruka koje neće dovesti ni do kakvih rezultata osim lošeg raspoloženja na obe strane. Bolje je da u startu ignorišete takve poruke ili da sačekate sat-dva pa i ceo dan pre nego što odgovorite, da vas prođe ljutina.

Pre nego što počnete da odgovarate na poruku, proverite da li ste od iste osobe dobili još neku poruku. Često se dešava da posle jedne dođe i druga poruka sa naknadnim objašnjenjima ili možda čak informacijom da je rešenje u međuvremenu pronađeno. Tako ćete i sebi i sagovorniku prištedeti trud i vreme.

Ne tražite od svojih sagovornika da vam objašnjavaju banalnosti ili teme za koje postoji obilje raspoložive dokumentacije ili literature na Internetu. Rizikujete da dobijete prilično oštar odgovor da takve informacije upravo i potražite na Internetu.

Ne šaljite nikom dugačke poruke (dugačkim porukama se smatraju sve poruke koje imaju preko 100 linija teksta) ili poruke sa zakačenim datotekama bez izričitog odobrenja primaoca. Ma kako nekome očajnički trebao neki podatak, ne znači da je spreman da ga preuzime preko emaila.

Uredite svoje profile

Profil vas predstavlja ostalim učesnicima. Upišite značajne podatke o sebi i postavite regularnu fotografiju (ako forum to omogućava).

Pišite pismeno

Ne pišite poruke nepovezano, tek da i vi nešto kažete. Proverite pravopis i ispravite gramatičke greške. Ne pišite velikim slovima (smatra se vikanjem) već korisite uobičajen, školski stil.

P.S. Ovo sto je boldirano je nije boldirano samo zato sto se to najcesce desava, nego zato sto sam i ja pravio te greske... (dobro, ne samo te :rolleyes:)
Ali ovo svaki novi clan treba da procita.

JohnnyNT
22.10.2009, 10:50
Skoro sve to imaju i ovde (http://www.sk.rs/forum/faq.php?faq=vb_faq#faq_faq_forum_rules), i pri registraciji im se naglasi da to pročitaju, al uzalud...

--ComputerBoy--
22.10.2009, 10:52
Ovde se to ipak kaze malo detaljnije da bi mogli lakse da shvate zasto to bas tako treba. Mada to shvataju kao ''I agree'' kad instaliraju igru.

JohnnyNT
22.10.2009, 11:00
Tekst je odličan, ali baš je problem to što je detaljniji.Daleko su veće šanse da će biti preskočen.Kada instaliraš nešto, pročitaš li bilo šta od onolikog teksta pre nego što klikneš I accept ;)

Well...Može biti od koristi početnicima koji su iole zainteresovani, jer su neke stvari bolje razjašnjene nego u prvilima foruma...

--ComputerBoy--
22.10.2009, 18:43
Samo jedno veliko hvala modovima sto je tema postavljena kao bitna. :n_klanja:

GoranSTX
15.12.2009, 22:26
Ne znam kako mi je ova tema promakla, inače bih i ranije reagovao, ali moram da skrenem pažnju da dobar deo ovog pravilnika netikecije potiče od čoveka pod imenom Erik Rejmond i njegovog "kako pametno postavljati pitanja (http://solair.eunet.yu/%7Efangorn/smart_questions/smart-questions.sr.html)" (ORIGINAL (http://www.catb.org/%7Eesr/faqs/smart-questions.html)). Možda deluje kao zakeranje, ali poštovalac sam dela ovog oldschool hakera i osećam obavezu da se ovo zna. Uzgred i nije loše pročitati kompletno uputstvo - ne može da škodi...

A M G
17.12.2009, 2:12
Ovo sam ja postavio jos 2006. godine u "Zanimljive web lokacije" (http://www.sk.rs/forum/showthread.php?t=10061) i dao link ka izvornom tekstu. ;)

GoranSTX
17.12.2009, 10:07
I ko ti se zahvalio? Samo? ;) Ne škodi da ima na više mesta, veća je šansa da neko vidi, a možda i pročita, ali bi ipak trebalo da se zna ko je originalni autor, i to je netikecija...

--ComputerBoy--
11.1.2010, 19:20
U pravu si. Kakav propust... :)

Dekip
1.3.2010, 22:50
Дефинитивно је проблем читати дугачке поруке. Али, ову вреди прочитати.

bokela
4.5.2010, 10:54
Koliko vidim slabo se primenjuju navedeni saveti i uputstva na ovom forumu! Mislim da ima dosta "šuma" na FSK i to bi valjalo srediti!

miša topola
4.5.2010, 14:20
Uvek će biti neko ko odstupa od pravilnika, jedino se može ublažiti povećanjem kriterijuma za kazne i kaznene poene, upozorenjima novim članovima pre kažnjavanja. Uglavnom sve se svodi na isto, nameštaj, starosedeoci (po broju poruka i po stažu) i redakcija će se koliko toliko pridržavati pravila. Ali nikoga ne možeš da nateraš da pročita pravilnik ako on to ne želi ;)