PDA

Prikaži potpunu verziju : Nase trziste


vladale
3.11.2005, 23:14
Pre nekoliko brojeva u SK-u smo mogli da procitamo za nasu prvu igru. Jel postoji jos neki tim koji planira da napravi igru? Znam da je potrebna kinta, ali i dobar izdavac, sponzor itd. Ipak, kakvo je stanje kod nas?

The Dark Gamer
4.11.2005, 16:04
Na nasoj igrackoj sceni osim Paprikarija i njihovog odlicnog bilijara,tesko da nece nesto da se iznedri(u narednoj godini) k'o svet.Ipak su Hrvati-Hrvati,a Serious Sam je Serious Sam:( :( :( :(

B@NE
9.11.2005, 15:14
serius sam je krs!!!!(od koga je i dobar je)

Marko_L
9.11.2005, 19:00
Krš ili ne, broj prodatih kopija govori za sebe.Kada Srbija bude imala nešto barem približno popularno u svetu kao što je Serious Sam, onda neko iz iste može nešto da priča i da pljuje.
Inače što se tiče naše industrije jedini koji nešto ozbiljnije pokušavaju da urade jesu
Paprikari
http://www.paprikari.com/
Gameyus
http://www.gameyus.com/
Industry Entertainment
http://www.indus3.org/
Tesla Studios
http://www.teslalabinteractive.com/ plus sajt koji je u izradi http://www.teslastudios.com/
Od svih njih najuspešniji su Paprikari, dok Gameyus nije postigao mnogo sa svojim Will Of Steel (uglavnom zahvaljujući nekim bagovima i lošem pathfindingu) mada i to je više nego što su mnogi drugi odavde uspeli da urade.U svakom slučaju stekli su iskustvo za sledeći put.Tesla Studios prema poslednjim informacijama još uvek rade na jednom veoma ambicioznom projektu.Dok Industry Entertainment rade igre za PalmOS i Symbian sisteme.Za više detalja pogledati gorepostavljene linkove.

Marko_L
9.11.2005, 19:04
Btw, naslov "naše tržište" je malo neprimeren, pošto isto praktično i ne postoji.Pričamo o firmama koje rade u zemlji, ali su projekti prvenstveno namenjeni stranom tržištu.

vladale
9.11.2005, 20:27
Da, u pravu si. Zasto neko ne pokusa da napravi jedan veliki bum u igrama? Znam da imamo dosta kvalitetnih programera u Srbiji, zasto ne napravimo nesto od njih? SRBIJO GDE SI!

Reloader
9.11.2005, 20:41
Zasto neko ne pokusa da napravi jedan veliki bum u igrama? Znam da imamo dosta kvalitetnih programera u Srbiji, zasto ne napravimo nesto od njih? SRBIJO GDE SI!

Zato sto nema ko da ulozi pare. :(

vladale
9.11.2005, 20:48
Pretpostavio sam da je tako. A da drzava nesto ulozi - od toga nema nista. A uzeli bi novac. Zato sam i napisao SRBIJO GDE SI!!!

Marko_L
10.11.2005, 2:09
Ko će normalan da uloži pare u razvoj softvera u zemlji u kojoj je 90% softvera koji se koristi po kućama i firmama piratsko ? Država pare sigurno neće dati, a i to nije posao države.Mislim čuj, koja to država u svetu sponzoriše izradu video-igara :) Isto tako, niko neće da ulaže u projekat, na kome radi ekipa koja nema nijednu jedinu urađenu igru iza sebe ? Dakle, treba ići redom.Prvo se suzbije piraterija.Onda se pojave domaće softverske kuće koje bi pravile igre.Stvori se gaming industrija, tj. tržište.Sazre barem nekoliko timova koji uspešno rade igre i zarađuju novac od toga.E onda se možda i pojavi neko ko bi video da je to dobar biznis i koji bi uložio pare u to.E tek tada možemo da očekujemo neki kvalitetan AAA naslov koji nosi etiketu "Made In Serbia".

vladale
10.11.2005, 13:59
A znas kad ce piraterija da se ukine. Ukidaju je oni godinama pa nista. U Leskovcu klubova ima koliko 'oces sto je dovoljan razlog za ovo.

Marko_L
10.11.2005, 21:20
Nisam rekao da se ukine, nego da se suzbije.Primeti razliku.

vladale
10.11.2005, 22:29
Suzbije takodje. Opet imamo isti pojam kao i u mojoj prethodnoj recenici.

Highlander
12.11.2005, 15:37
Nema nista od suzbijanja piraterije! Čak i oni koji bi trebali da jure pirate se kreću njihovim stopama! Zamislite, policajac koji oduzima piratske diskove ne nosi ih tamo gde treba, u pol. stanicu, ili gde već, nego svom drugu koji ih naravno kopira za sebe i za ko zna koga još! Ovaj 'inspektor' se jedino razlikuje od pirata jer ne zaradjuje pare na tome, ali i ne plaća te programe/igre.
Zato ćemo mi tapkati još desetak godina u mestu, dok će drugi, kao npr. Hrvati praviti svoje igre...:mad:

Magneto
12.11.2005, 19:11
Nije sve tako crno... Da biste napravili kvalitetno ostvarenje treba biti maksimalno posvećen i spreman na izvesne žrtve. Ako imate originalnu ideju i bar deo resursa, zasucite gospodo rukave i počnite nešto! Nađe se i zainteresovanih sponzora, koji bi uložili svoj novac kada vide da nešto vredi. Najlakše je stati i busati se u grudi kako ništa u zemlji ne valja, sve je trulo i rastezati priču o zarđalom sistemu do Kulina Bana. Kad bi malo prestali sa večitim pesimizmom bar bi znali gde je ova naša izmučena Srbija, no i toliko nam je, izgleda, mnogo!

Highlander
12.11.2005, 19:30
Slažem se sa Magneto-om, da bi nešto odavde otišlo u svet treba to prvo lepo napraviti, upakovati i onda servirati dok je vruće! Ideja, hvala Bogu, imamo, još da nismo ovoliko lenji, bilo bi sve u redu!

Marko_L
12.11.2005, 23:39
Što se tiče ljudi, generalno je problem u tome što nema profesionalizma, niti iskustva u ovoj grani softverske industrije.Talenta naravno ima, ali on sam po sebi nije dovoljan.Potrebna je organizacija.A i treba početi sa manjim igrama, a svi bi odmah hteli da prave "novi Doom".Ideja kao ideja je najmanje bitna u celoj priči, jer ako je ne pretočiš u delo, to je kao da je nikada nisi ni imao.Ideja prvo mora da se prebaci na papir, tj. da se napravi projektni plan (koliko ljudi u Srbiji uopšte zna kako treba da izgleda projektni plan ?).Zatim se napravi ekipa, podele se uloge, svako treba da zna šta je njegov posao i da se krene sa radom.Međutim, tu dolazi do problema, jer svi misle da su neko i nešto, pa bi svi hteli da budu vođe projekta, niko neće da radi one manje zanimljive delove posla, i većina timova koji su počeli nešto da rade, nisu završili započeto i raspali su se, ponajviše zato što su radili kao indijanci.Da bi se jedan projekat odradio do kraja, potrebna je organizacija, a da bi se naparvila dobra organizacija potrebne su pare.U tome je problem.Do sada su se tog posla prihvatali uglavnom entuzijazisti, koji isto tako moraju nešto i da jedu, tako da su uglavnom radili svoje poslove, a za igru "kad se nađe vremena", i takav projekat nikada ne može da uspe, jer i ostali iz tima obično neće da budu veverice, pa da rade više nego neko drugi i onda tu stvar puca.Znači ništa bez sponzora, a sponzora nećeš naći tako što ćeš mu pokazati nekakav demo nečega što će možda biti igra, njemu to ne znači ništa.On hoće da zna kako će on na tome zaraditi.A da li ti nekome možeš to da garantuješ ? Pa ne možeš.Ne možeš da garantuješ ni da ćeš završiti igru, jer nemaš iskustva u toj oblasti.Dakle rešenje je praviti male timove od 2-3 čoveka najviše i praviti manje igre.A onda kada tražiš sponzora, možeš da kažeš "E mi smo napravili ovo i ovo, prodali toliko i toliko kopija.Sad hoćemo da uradimo veći projekat za koji nam treba više ljudi i tražimo sponzora."

Magneto
13.11.2005, 0:05
Izvini molim te, a jesu li se svi ovi ljudi iz velikih kompanija naprasno rodili sa istančanim ukusom i stogodišnjim iskustvom u pravljenju igara? Pa naravno da nisu. Jesu njima sponzori i finansijeri trčali da im ponude ugovor. Nikad bilo. I tako mi i do ujutro možemo da naglabamo šta treba i kako. Svi mi umemo da besedimo kada smo u nekim problemima. Filozofa je stvarno dosta, čak i previše! Trebaju nam ljudi za takvo nešto, ne može se sve stalno svoditi na pare, ma koliko ova država sada nisko obitava. Nama bre trebaju radnici!

Marko_L
13.11.2005, 0:45
Izvini molim te, a jesu li se svi ovi ljudi iz velikih kompanija naprasno rodili sa istančanim ukusom i stogodišnjim iskustvom u pravljenju igara? Pa naravno da nisu. Jesu njima sponzori i finansijeri trčali da im ponude ugovor. Nikad bilo.
Nisu, ali nisu ni živeli u okolini gde je kompjuter smatran za "đavolju spravu" do pre par godina :) Njihovi entuzijazisti nisu proveli 15 godina pod sankcijama, niti bili izolovani od sveta.Dalje, kod njih piraterija nikada nije bila na tom nivou na kom je kod nas bila (i još uvek je), što je takođe bitan faktor...Sve to nije opravdanje da se sada ništa ne radi, ali je uticalo na sadašnju situaciju u velikoj meri.I sad imamo jednu mat poziciju.Imamo gomilu ljudi koji bi hteli da prave igre, pa makar i bez para, ali nemaju znanja, i gomilu onih koji imaju znanja, ali neće da pipnu ništa bez para.Jednostavno ne žele da sačekaju da se igra završi i možda počne da donosi zaradu.Imamo i mali broj entuzijazista koji bi možda mogli da naprave nešto, ali treba ih "upariti" i organizovati što je jako teško.Teško u smislu da prosečni srbin izuzetno teško podnosi autoritet, a još ako ga taj autoritet ne plaća, ijaoooo.A da bi se jedna igra uspešno odradila od početka do kraja, ma koliko mala i jednostavna bila i ma šta ko pričao, potrebno je ono što zovemo "rukovodeći organ".

Marko_L
13.11.2005, 0:52
Ja sam recimo učestvovao u par timova, koji nisu ništa napravili (raspali se) upravo iz razloga koje sam naveo gore.Uvek se nađe neko, ko odmah hoće da zna koliki je "njegov deo" (ovoliki !!! pa koji tvoj deo kada igra još nije ni završena).Evo, ja i sada imam želju da radim nešto na tom polju, tj. polju zabavnog softvera i angažujem se oko toga kad god imam vremena, s obzirom da imam puno obaveza, ali ne mogu ni ja sam.Ja mogu da programiram, ali što se tiče grafike, mogu da odradim nešto za svoje potrebe, nedovoljno za video igru.Koga god sam pitao od ljudi koje poznajem, a bave se dizajnom, tj. izradom grafike, niko neće ni da čuje da nešto radi bez 1000 evra mesečno.Pa odakle da mu ih dam, kada i ja to radim bez para za sada.Da neću možda da uložim sve što zaradim na svom poslu da bih plaćao nekog ko uzgred budi rečeno i nema iskustva u radu na igri.Voleo bih da okupim tim koji bi napravio bilo kakvu igru, ali ne mogu nikome da garantujem zaradu, dok se barem nekoliko manjih igara ne završi i nešto od toga ne krene da se prodaje.A ljudi jednostavno neće da čekaju.Možda ja i filozofiram, ali probaj ti da nađeš 1-2 dizajnera koji bi na početku radili bez para, koji su spremni da rade u timu i slušaju vođu projekta, koji neće svaki čas nešto da izvoljevaju i pitaju koliki je njihov deo, pa ćeš videti šta će ti reći.

Magneto
13.11.2005, 1:12
Ponovo uopšatvaš dečko. Šta je to falilo jednoj Rusiji, gde stotine hiljada ljudi živi na granici siromaštva i gde je za 4 meseca 2005 godine policija je pokrenula 837 krivičnih prijava za pirateriju (38% vise nego isti period 2004 godine) - neću ni da pomislim koliko ih je pored njih. Kako je moguće onda da u takvom okruženju nastanu velikani poput Бука Entertainment ili KD Lab? Čak se i u Slovačkoj razvila gaming industrija. To je naš najveći problem - što konstantno odbijamo da sagledamo situaciju i da shvatimo da smo daleko od beznadežne situacije. Što je najgore mislim da iz takvog kompleksa svesti čitavog naroda (dakle na globalnom nivou) nećemo skoro izaći jer takvi smo mi - pre nego što se utvrdi bilo šta, jasno nam je kao dan da ne treba ni slučajno prstom mrdnuti u pravcu nekog napretka jer nam je propast unapred zagarantovana. Tužna i surova istina koja se prepoznaje na svakom koraku.

Marko_L
13.11.2005, 1:57
Što se tiče Rusije, jeste, gomila ljudi živi na granici siromaštva, ali isto tako to je druga zemlja u svetu po broju milionera.Mada, stavimo to u stranu.Što se tiče ovog drugog dela izlaganja, apsolutno si u pravu prijatelju.Ljudi se jednostavno plaše da krenu napred, a ako si i opredele za to, to rade na pogrešan način.Niko ne želi da odvoji par godina rada, a da za to vreme nema neke opipljive koristi, da bi jednog dana mogao lepo da zaradi, već svi sve hoće odmah.I ovi ruski primeri koje si pomenuo, misliš da nisu ranije radili neke manje projekte i sticali iskustvo, radili džabe, učili se ?

Shang Tsung
13.11.2005, 12:53
Primeti da je rusko trziste 30 puta vece od nasheg... Za svakog ce se tu naci mesta, bez obzira na pirateriju. A sto se tiche slovaka, pa oni su u EU, sto znachi da imaju celo trziste EU da plasiraju svoju robu, bez carina, taxi i ostalih dazbina.
Razmisli malo...

Highlander
13.11.2005, 13:31
Ljudi se jednostavno plaše da krenu napred, a ako si i opredele za to, to rade na pogrešan način.Niko ne želi da odvoji par godina rada, a da za to vreme nema neke opipljive koristi, da bi jednog dana mogao lepo da zaradi, već svi sve hoće odmah.

Pa kod nas niko neće da odvoji par hiljada evra prvo za program ako ne zna da će mu se te pare jednog dana vratiti! Priznajem, i ja ne bih sad to uradio, kad bih i znao programiranje. Daš tolike pare, a nema tržišta na kome ćeš prodati svoje čedo! Nego, ti si u pravu! Prvo treba raditi manje projekte, da probijemo led!

Znaš zašto su Hrvati postigli kakav-takav uspeh sa Serious Sam-om? Zato što je njihova ciljna grupa bila većina igrača, koji vole dobro napucavanje, uz svakakve 'strašne' spodobe (tj. udri sve što se miče), dok su ovi naši za svoj prvenac odabrali neku strategiju, koju će teško zainteresovati nekoga! Ne znam za ostale, ali ja ne igram a i ne volim strategije!!!:)

Marko_L
13.11.2005, 15:31
Znaš zašto su Hrvati postigli kakav-takav uspeh sa Serious Sam-om? Zato što je njihova ciljna grupa bila većina igrača, koji vole dobro napucavanje, uz svakakve 'strašne' spodobe (tj. udri sve što se miče), dok su ovi naši za svoj prvenac odabrali neku strategiju, koju će teško zainteresovati nekoga! Ne znam za ostale, ali ja ne igram a i ne volim strategije!!!
Verovatno pod "ovi naši" misliš na Gameyus i njihov Will Of Still.generalno, nisu pogrešili kod izbora žanra, jer RTS igre su danas jako popularne u svetu.Oni su jednostavno platili danak neiskustvu i ja se samo nadam da ih ovaj neuspeh neće pokolebati, već da će naučiti na sopstvenim greškama i da će njihov sledeći projekat biti mnogo bolji.A ako pričamo o Croteam-u, treba imati u vidu da oni rade još od 1993. godine i pre nego što su na tržište izbacili Serious Sam (negde 2001. godine ako se ne varam) radili su neke manje igre od kojih su imali ili malu ili nikakvu zaradu.Dakle, to je period od 8 godina rada i sticanja iskustva da bi se na tržište izbacio jedan takav hit koji im je doneo lepe pare.E o tome ja pričam.Koliko ljudi u Srbiji koji imaju znanja bi bilo spremno da rade nešto što će im doneti zaradu tek za koju godinu.Znači, ponavlja, generalno je problem u tome što svi hoće da se obogate na svom prvom projektu, a to ne ide tako.Prvi projekti bi trebalo da služe za sticanje iskustva, pogotovo iskustva u tome KAKO ZAVRŠITI IGRU, jer sam video da mnogo ambicioznih projekata propadne samo zato što ih oni koji su ih počeli ne privedu kraju.

Highlander
14.11.2005, 22:35
Pa, jesam li ti rekao da se slazem sa tobom!!! Ali, ne vredi pricati u prazno, ma koliku zelju mi imali da na svetskom trzistu vidimo neku nasu igru, to se nece desiti dok neko ne zasuce rukave i odradi posao!

da007
14.11.2005, 22:58
Marko_L je u pravu. Ja sam recimo krenuo da napravim skicu nekog 3D-engine-a iz ciste zafrkanjcije da vidim kako to izgleda i vrlo brzo sam ukapirao da se nema smisla zaletati sa svim onim efektima koji se danas trpaju u igre. U pocetku treba se zadovoljiti npr. sa detekcijom kolizije, uraditi senke i eventualno prepisati gotov kod za npr. environmental mapping. Cak i previse za prvu igru. Mislim, ako bih ikada kodirao svoju prvu igru to bi bilo nesto kvazi 2D.

Marko_L
15.11.2005, 2:59
Trebalo bi početi sa manjim igrama koje mogu da se ZAVRŠE.To je ono što je najbitnije u celoj priči.Kao što već rekoh, viđao sam gomilu započetih projekata, sa sjajnom 3d grafikom, ali ništa od toga nije završeno.Mislim da bi idealno bilo početi sa igrama koje predstavljaju moderniju verziju neke klasične igre.Zašto ? Zato što tu ne treba izmišljati toplu vodu.Sve je već tu, ideja, izvedba, tačno znaš kako će koji deo igre da izgleda, tako da je lakše izraditi projektni plan.Recimo na C-64 je postojala gomila dobrih igara, gotovo savršenih za izradu rimejka.Na primer, One on One, simlacija basketa jedan na jedan.To je igra koja nema puno elemenata, tu je statični košarkaški teren, a od objekata su potrebni dva košarkaša, lopta, koš i čikica koji čisti staklo kada se razbije tabla.Dakle, nema lokacija koje se trebaju planirati i dizajnirati, lopta je sama po sebi takav objekat kome ne treba dodatni dizajn, jedino što treba dizajnirati ta dva igrača.Dakle, prvo se uradi osnova, tj. napravi se basket meč kao što je na C-64, a to se posle može proširiti tako što bi se dodale nove lopte, novi tereni, možda i više različitih igrača i imamo jedan lep rimejk, koji se može distribuirati kao freeware i koji bi bio lepa referenca.Bitno je da se takva igra završi.To je samo primer, ima tu gomile igara koje bi se dale odraditi, tetris, Pacman, Pit Stop...sve su to igre koje nemaju mnogo elemenata, niti zahtevaju previše planiranja.E sad, zašto svi hoće odmah da prave 3d fensi igre koje bi prodavali po 50$, a nemaju iskustva da naprave ni Pacman-a, ne znam.Pod iskustvo ne smatram godine bavljenja programiranjem, već broj završenih igara.

MilanSM
7.12.2005, 1:20
Zato sto nema ko da ulozi pare. :(
"Ko bre nema, DAJ 5 KARATA! ama ne moze bre, 5"
sad bar znamo da pare nisu problem :) ili bolje :mad: ili/i :mad:

Marko_L
7.12.2005, 1:56
Naravno da pare nisu problem.Para nema :)

Preza_KG
25.1.2006, 13:28
Marko_L je u pravu. Ja sam recimo krenuo da napravim skicu nekog 3D-engine-a iz ciste zafrkanjcije da vidim kako to izgleda i vrlo brzo sam ukapirao da se nema smisla zaletati sa svim onim efektima koji se danas trpaju u igre. U pocetku treba se zadovoljiti npr. sa detekcijom kolizije, uraditi senke i eventualno prepisati gotov kod za npr. environmental mapping. Cak i previse za prvu igru. Mislim, ako bih ikada kodirao svoju prvu igru to bi bilo nesto kvazi 2D.
DA. Na pocetku treba ubaciti sto manje stvari, ali projekat privesti kraju.