Prijavljivanje

Prikaži potpunu verziju : 3DS MAX -Rigging skola(advanced)


nesonjacc
17.4.2007, 1:38
Pa da pocnemo. dobrodosli u malu skolu "rigovanja"( odnosno postavljanja kostiju.)- podsegment na koji mnogi gledaju kao na nesto strashno komplikovano. :D

Dakle u ovom opening mini tutorialu( vol 1-4) proci cemo kroz osnove bones systema u 3ds maxu. Necu se baviti character studiom. Iako je donekle jednostavniji za upotrebu, daje daleko manje kontrole.
A radicu mechanical rigging jer je "bone structure" znatno jednostavniji od npr ljudskog, te se da lakse pratiti. Zamorce je robotic koji je pre par dana izashao iz "moje radionice"



I da konacno pocnem :D

VOL-1 - HAND RIGGING.

http://www.hoopsandballs.com/holodoc/bobi/RIGGING_TUTORIAL/Tutorial-Vol1-Ruka_Rig.avi

U prilozenom video tutorialu sam koristio obe tehnike rigovanja( IK i FK)

da pojasnim

1 FK - Forward cinematics - jeste tehnika kojom se posebno mora animirati svaka kost. A glavna kost jeste prva u nizu. Odlucio sam se za FK kod ruke - jer nacin na koji se tu rotiraju zglobovi to zahteva.( zglob- ili joint)
Odnosno jednu kost rotiramo samo po jednoj osi( X ili Y ili Z). Od konkretnog slucaja samo zavisi kako ce sklop kostiju izgledati i sta ce se kako rotirati.
U ovom slucaju design diktira ovakvu rotaciju

http://img337.imageshack.us/img337/5818/tut1iy4.jpg (http://imageshack.us)



IK - Inverse cinematics( za shaku). -jeste tehnika koja znatno olaksava animaciju. -Kada se sve rotira po jednoj osi( kao na primer segmenti prsta)

Tzv "control" objekti( shapes, dummies u ovom slucaju) - su neophodni jer nije preporucljivo animirati kosti direktno - Moze doci do cudnih deformacija. A takodje i linkovati kost za kost( kod na primer povezivanja shake sa ostatkom ruke) nece raditi. I dace josh cudnije rezultate.


A za kraj VOL-1 animirana ruka izgleda ovako

http://www.hoopsandballs.com/holodoc/bobi/RIGGING_TUTORIAL/HandAnim.avi

Vol 2 ce se pozabaviti postavljanjem kostiju za nogu( uz prisustvo hidraulike) -IK( coming soon)

I naravno zahvalnice Holodocu za hosting i i Bobiju za support. :D

DarkNemos
27.9.2007, 21:59
Kada ce nastavak skolice? :) Bas mi to treba ovih dana :D

GOKSIMASTER
28.9.2007, 0:46
Ma da nije rig nishta strashno. Kada sam pitao profi rigera koliko bi mu trebal da napravi jedan dobar rig ljudski sa mishicima i simulacijom clotha a da je u stanju da skace i trci i slicno odgovorio mi je 6 meseci svaki dan po 8 sati. Mozda me doista zezao ali svejedno ...

nesonjacc
28.9.2007, 3:03
Zezao te ( I to MNOOOGO).....

Peace of Cake. I nadam se da cu uskoro naci vremena da nastavim... :D

Dejan Njegus
29.9.2007, 12:05
Kakav si sa pisanjem skripti lafe? Nebih htjeo da budem partybrejker ali bez dobrog znanja "objektno orijentisanog programiranja" tj. C++ _a mozete zaboraviti rigovanje - zato su i napravili biped_e, nije svako programer! Dodatak... evo na ovoj stranici http://louismarcoux.com/MaxTips.htm imate 4-5 video tutoriala za rigovanje, cak i jedan za kreiranje misica ;-)!

bobi
29.9.2007, 12:40
Poznavanje skript jezika je svakako dobra stvar, ali tvoja tvrdnja da neko ne može da riguje bez toga je besmislena.
Predpostavljam da 90% najboljih riggera na svetu nije koristilo max script ni zašta drugo do digitrona.
Biped može da bude cool... ali poznavanje klasičnog riga je svakako mnogo bolja stvar, jer kako sa bipedom napraviti, recimo, rig nekog paukolikog tela?

GOKSIMASTER
29.9.2007, 12:56
Daj brate kakav crni c++ , normalno da skripte pomazu, ali one samo automatizuju posao;). I to shto ovde nesonjac radi je realno nishta specijalno , s ozbizorm da je to robot kome se nishta ne deformishe. A ako bi neko doista hteo da radi to na coveku i da programir i automatizuje proces , trebalo bi mu oko godinu dana.

nesonjacc
29.9.2007, 19:07
ali bez dobrog znanja "objektno orijentisanog programiranja" tj. C++ _a mozete zaboraviti rigovanje -!

Provala Godine..........:rofl::rofl: ( za dlaku ispred one o mesecima potrebnim za rigovanje....)

Pravite pauka od muve.... Samo ja i vreme nismo na istom koloseku ovih meseci, pa neznam kad cu uspeti da nabrzaka zavrshin skolicu( sve sto treba da se zna...)

3dM@niak
29.9.2007, 19:17
ovde se mnogo mrsi, a svi pricamo svako o svojoj stvari:
dakle, hajde da malo sredimo razgovor:
posao ima 2 faze
jedna je postavljanje skeleta, i to koliko znam je prilicno lako
drugo je skinning.
a sad, pod skinnig spada i pravljenje mishica (znaci savijem ruku u laktu - napne mi se mishic). Kako se TO radi?
To je glavni problem, kolko je meni poznato?

nesonjacc
29.9.2007, 19:49
U pravu si manijache... "Skinning" troshi najvishe vremena( kod deformable mesheva....)

Roboti nemaju taj problem jer su "Rigid" ( odnosno sto reche Goksi nema deformacija). Pa se povezivanje Riga sa meshom Vrshi prostim linkovanjem...


Dok je za deformisuca tela potreban modifikator "SKIN" (a moze i Physique) - Pa se skinovanje svodi na podeshavanje "Envelopa" - Sto je time consuming.....

3dM@niak
29.9.2007, 20:17
e, ali tu se postavlja pitanje - kako napraviti mishice? jer ok, deformishe se telo kada se pomeraju kosti... ali kako da se deformishe na specifichne nachine? tipa napumpa se mishic kada se skupi, pa se tako telo deformishe?

DarkNemos
29.9.2007, 20:54
Mislim da za ovaj tutorial nema potrebe raspravljati o skinovanju... ovo je cisto rigovanje mehanike. Nema veze sa deformable meshom.

A za mislice i slicne stvari :icon_stud

:D

Probacu nesto da iskopam pa ti javljam ako nadjem :D

GOKSIMASTER
29.9.2007, 21:44
Ima da iskopas dva meseca teshkog rada:kreza:.

E bez zezanja za ono o vishe meseci, Jedan lik , sad ne znam kako se zove ali radi u Londonu kao profi riger ( i pod tim mislim normlano za ljude). ON je oko godinu dana pravio rig , pisao skripte, doista nije shala ako neko hoce perfektno morat ce dosta vremena da izdvoji ...

DarkNemos
29.9.2007, 23:02
Ja sam resio skoro kompletan rig ovog modela zahvaljujuci neconjacc-evom tutu... resio sam bones i controlers i sve radi savrseno...

Ono sto mi pretstavlja problem su solveri. Konkretno HISolver...

http://img66.imageshack.us/img66/4702/rigproblemmk1.th.jpg (http://img66.imageshack.us/my.php?image=rigproblemmk1.jpg)

Na ovoj slici se moze videti rig koji sam postavio i sve funkcionise kako treba... (1,2,3) Slika 4 je side view... vidi se noga... e tu trebam postaviti HISolver kako bi dobio ono savijanje a da ne moram svaki kontroler da rotiram posebno i da se mucim 3 sata da namestim pozu (valjda za to sluze solveri)

Na slici 5 se vidi zeljeni efekat. Tj da preko ovog point helpera pomeram nogu po z osi i da dobijem to sto se vidi :D.

E sad koju kost sa kojom da povezem HISolverom i sta da linkujem ili kako da povezem sve to za point helper da bi povlacio njega i dobijao pokret noge? To mi najveci problem stvara...

Evo i drugog i finalnog problema :D

http://img146.imageshack.us/img146/2646/hidraulikaqa4.th.jpg (http://img146.imageshack.us/my.php?image=hidraulikaqa4.jpg)

Ovo pretpostavljam nema veze sa postavljanjem kostiju ali je ipak sastavni deo riga pa me i to buni...

Svi znamo kako funkcionise hidraulika da sad ne duzim... verovatno svi kapirate sta hocu postici... ovo sam scalovao u object modu :kreza: samo da bi pokazao zeljeni efekat... rotiram gore, jedan se skupi drugi siri i obrnuto... i da to sve stoji sa rigom... auuuuu.... ili da jednostavno resim model na drugaciji nacin i ne zaebavam se sa hidraulikom :D

Svaka pomoc dobrodosla :)

edit:

@3dM@nijak

Evo sta sam ti nasao na brzinu...

http://www.youtube.com/watch?v=TA3mxfup7uQ
http://chrisevans3d.com/tutorials.htm
http://www.cometdigital.com/GKR_F4_interview.php

Mozda pomogne :)

edit2: Hmmm... Nesto nevalja.... kada sam animirao pokret dobio neka cudna savinjanja i uvijanja...

Dejan Njegus
1.10.2007, 9:37
Ma nemoj... probaj da napravis malo komplikovaniji rig od tog za robotica... a sto se tice biped_a, na njega se mogu lijepiti dodatne kosti ako bas hocete pauka, a tu opet dolazite do skripti - skripte su od esencijalnog znacaja za svaki iole komplikovaniji rig!

DarkNemos
1.10.2007, 11:26
Ma nemoj... probaj da napravis malo komplikovaniji rig od tog za robotica... a sto se tice biped_a, na njega se mogu lijepiti dodatne kosti ako bas hocete pauka, a tu opet dolazite do skripti - skripte su od esencijalnog znacaja za svaki iole komplikovaniji rig!

Kolko mi se cini nesa pravi tut za rig ROBOTA iliti MEHANIKE...

Vidis nesa se nije setio da stavi misice na robota i da mu se delovi razvlace... jbg pogresi covek :D

A ti napravi tut za rigovanje pauka sa bipedom i sa pisanjem skripti u C++ - u i mi cemo biti srecni... da ne zivimo vise u neznanju :rofl:

Dejan Njegus
1.10.2007, 15:50
Ne pada mi na pamet!! Jos da gubim vrijeme sa pravljenjem tutoriala :-)))))! Ja ne moram da se dokazujem nikome, a nisam ni rekao da znam skripte... zato se ja drzim Biped_a ko pijan plota... samo upozoravam da je znanje skripti neophodno za bilo kakvu komplikovaniju strukturu kostiju, a sto se tice rigovanja prvo odradite tutoriale iz Max_a, gdje se lijepo kaze sta je sve potrebno za jednu platformu... pa onda iz Character studia, sa ljepljenjem kostiju na biped_a... jeste li znali da se kosti biped_a mogu odvojiti od kostura i obraditi sa Edit Mesh modifikatorom... pa se onda vratiti nazad, eto to je jos jedan od nacina za pravljenje tog strasnog pauka!

bobi
1.10.2007, 18:45
Ne pada mi na pamet!! Jos da gubim vrijeme sa pravljenjem tutoriala :-)))))! Ja ne moram da se dokazujem nikome, a nisam ni rekao da znam skripte... zato se ja drzim Biped_a ko pijan plota... samo upozoravam da je znanje skripti neophodno za bilo kakvu komplikovaniju strukturu kostiju, a sto se tice rigovanja prvo odradite tutoriale iz Max_a, gdje se lijepo kaze sta je sve potrebno za jednu platformu... pa onda iz Character studia, sa ljepljenjem kostiju na biped_a... jeste li znali da se kosti biped_a mogu odvojiti od kostura i obraditi sa Edit Mesh modifikatorom... pa se onda vratiti nazad, eto to je jos jedan od nacina za pravljenje tog strasnog pauka!

Ama bre čoveče... možeš ti i ovako bipedove kosti da scaleuješ, nije to poenta. Sve mi se čini da misliš da ti ovde neko nešto priča zainat ili tera kontru. Pravo da ti kažem, zabole me i ako koristiš biped do kraja svog života, to je tvoja stvar. Najgore je biti navijački raspoložen za ovu ili onu tehniku, bitno je da izabereš pravu za pravu situaciju.
Mene lično frustrira to što bipeda moram da animiram iz onog njegovog menija a ne kao što se u maxu animiraju sve ostale stvari, ali opet... možda to nekome više leži. Što se pauka tiče... aj sad... ti bi bipeda konvertovao u edit poly... brisao mu kičmene stubove, linkovao bi šake za kukove i šta sve još ne... umesto da napraviš nekoliko kosti i linkuješ ih za središnju kost pauka?

Dejan Njegus
1.10.2007, 19:31
Ne ja bih ga samo malo modifikovao da odgovara obliku mreze... a dodatne noge bih mu naljepio na "prsljenove" od "kicme" itd. itd.

3dM@niak
1.10.2007, 19:42
AMene lično frustrira to što bipeda moram da animiram iz onog njegovog menija a ne kao što se u maxu animiraju sve ostale stvari
100% se slazem, bobi... to i mene strashno nervira... skroz mi je nepraktichno.... uopste, volim kod programa da je sve uradjeno na isti nachin, i da se lako prelazi sa jednog dela programa na drugi... a ovo kao da sam novi soft otvorio...