Prikaži potpunu verziju : Domaća industrija igara...
Da li vam ovaj pojam deluje poznato? Da? Ne? Niste sigurni? OK, hajde da krenemo u demistifikaciju cele stvari.
Zašto sam upotrebio pojam INDUSTRIJA? Zato što u belome svetu igre su davno prerasle okvire zanimacije za bubuljičave tinejdžere u zamračenim sobama i postale su nešto mnogo više kompleksnije i naprednije. Razlog? Napredak tehnike. (Ne tako)Davnih '80-ih godina prošlog veka, za razvoj iole pristojnije igre bilo je potrebno:
ideja+znanje programiranja (obično neki derivat BASIC-a)+vreme+posvećenost.
[color="Black"]Rezultat je na kraju uglavnom zavisio od nekog gore navedenog faktora. Sećam se da sam na mom dragom Commodore64, kao klinac prekucao program od celih tristotinjak linija za igru trke formule. U pitanju je bila klasična zezalica od nešto ASCII koda u vidu taraba # i zvezdica * za bolid, sinusna funkcija, kombinacija IF/FOR/CASE i igranje bez konca i kraja je moglo da počne.
Sulude '90 donele su nam sve i svašta. Pojava x86 procesora, grafičke kartice (sećate li se Diamond grafičkih kartica?), mrežne igre i šta sve još ne. Nekako u celoj gunguli hardwera, igre, kao vid zabavnog softvera, postale su nešto više od par pukih linija koda. Postale su BIZNIS. Sada recept za igru koja bi imala prođu na tržištu (nisam rekao kvalitetnu)glasi ovako:
budžet+marketing+programersko/dizajnersko/autorsko/PR/šta-ti-ja-znam tim+ "loženje" mase i voila! Imate nešto što će vam doneti brdo zelenih novčanica. O kvalitetu da ne pričam.
U čemu je "kvaka" pitate, sa domaćom scenom?
Ruku na srce, kod nas postoji potencijal za stvaranje kvalitetnih naslova. Živi primer su momci i devojke koje su realizovali Will Of Steel i Ultra Tubes (u realizaciji). Svaka čast,nema šta. Ali, ako se setite intervjua sa njima (Will-ovcima), sećate se i priče da je bilo poprilično problematično naći distributera koji će pomoći u distribuciji i proboju naslova. Srećom, sve se lepo završilo. Slično su u početku prošle i komšije - Croteam.
Nego, ideja je sledeća: pošto ima ljudi sa dobrom idejom, znanjem, voljom, mogućnostima, željom da se nešto promeni, predlog je sledeći:
Recimo da naš omiljeni časopis, raspiše konkurs (recimo) na godišnjoj bazi. U konkursu da se traže scenaristi, "grafičari", programeri, odnosno srž svake igre. Neka se glasanjem izabere najbolja ideja i scenarijo (može i putem foruma), da se izaberu najbolja grafička rešenja i da se krene u realizaciju projekta.
Šta ideja podrazumeva?
Pa, recimo šta ima smisla praviti. Sigurno nećemo praviti igru sa kojom se ne može uzeti tržište na kome ima velikih igrača. Ciljam na igre kojih re relativno malo (žanrovski i podžanrovski) u datom momentu. Nešto čime će igračka glad biti zadovoljena.
Scenarijo?
Igra ne može i ne sme biti bez scenarija. Bila u pitanju vožnja, sportska simulacija, FPS, ili još bolje strategija,FRP/RPG ili avantura moras se znati kako se situacija razvija. Da, scenarijo mora biti kvalitetan,mora imati smisla.
Multimedijalna rešenja ?
Posao za ljude sa talentom i viškom kreativnosti. Nužno povezani sa scenaristom. Scenarista ipak ima sve to u glavi, ali od glave i papira, najčešće nije mrdnuo.
Programeri?
Stari dobri, hardcore likovi, koji su najsrećnija bića na ovom svetu kada imaju svih deset prstiju na tastaturi i koji frustrirano gunđaju na sve u svojoj okolini kada ih požuruješ.
Ovako nešto ukratko. Dajte komentare, predloge, sugestije, kritike. Hajde da pokušamo nešto da uradimo.
P.S. Nemojte leteti i pucati previše visoko.
hacker_aca
24.12.2006, 21:50
A poenta je ?
Mislim da je Smoke hteo da kaže da SK organizuje konkurs gde će se prijavljivati čovekovi (:D) pa da se napravi neki razvojni tim i da se malo isfinansira da bi se napravila neka dobra igra.
Smoke, dobra je ideja ali čak i da se uspije sastaviti neki tim treba mnogo para da bi se mogao isfinansirat (dok se pravi igra, izbacivanje na tržište....) tako da bi to bilo teško izvodljivo.
Mislim da je Smoke hteo da kaže da SK organizuje konkurs gde će se prijavljivati čovekovi () pa da se napravi neki razvojni tim i da se malo isfinansira da bi se napravila neka dobra igra.
Pa znam ja šta je rekao, ali koja je poenta ? Kakva je razlika da li će takav konkurs organozovati SK ili bilo ko drugi. Ima gomila takvih konkursa, kako na ovom, tako i na mnogim drugim forumima, pa se ništa nije uradilo... Jednostavno, za izradu igre nije dovoljno naći ljude koji bi radili, treba platiti te ljude... Mnogo je realnija varijanta okupiti 1-2 čoveka i raditi manji projekat, a za to nije potreban nikakav konkurs.
Poenta?
Poenta ti je usledećih par stvari. Nije fora da je isto/slično rečeno na XYZ foruma, već je poenta DA SE KONAČNO NEŠTO URADI.
1. Konkurs (ako bi bio raspisan) bi se mogao iskoristiti da se ljudi sa dobrim idejama "poguraju" ka ljudima kojima bi značile te ideje.
2. Konkurs (ako bi bio raspisan) bi se mogao iskoristiti da se organizuju ljudi koji bi na manje-više dobrovoljnoj osnovi pristali da urade nešto, što bi im pomoglo ili u izgradnji reputacije, zaživljavanja na tom polju itd.
Da, znam da treba para za tako, ali da se ne lažemo: kada je koji debitantski projekat počinjao sa sedmocifrenim budžetom? Jednostavno je stvar dobre volje i organizovanosti, želje za uspehom (dokazivanjem :D ) da se stvari maknu sa dna.
Vi mislite samo o parama,ja ne!!!Ajde da uradimo prvo deo igre pa ako ima prodju zaradicemo pare,prosto i jednostavno uradimo nivo pa ga ponudimo izdavacima da ga vide pa ako im se svidja napravi se ugovor sa njima i nastavi se dalje sa radom tako se to radi,ko ce vam da pare a ne vidi nista,samo budala,ako se izdavacu svidi takav projekat on ce rado da insfinansira ostatak posla u datom roku koji mora da se ispostuje inace placate penale pa vidite ko ce da gricka a ko da svira!!!
Mora se biti kreativan danas ima gomila naslova treba izmisliti neki novi grejac za toplu vodu ince nema nista,ja mislim da decije igre tj.igre za decu najbolje imaju prodju tipa Hobbit,Simsoni itd.a mogu se uraditi za kraci vremenski period od ostalih vreme je novac kako se kaze,ali bez godinu ili dve nema nista ja licno nisam video na forumu nista konkretno uradjeno sem medjusobnog prepucavanja clanova i komentara koji je program bolji a koi nije,**** ga od takvog rada nema nista a sta ces takva nam je i Drzava da ga ****m!!!
treba izmisliti neki novi grejac za toplu vodu ince nema nista
Baš tako. Na to i ciljam. Cilj je jednostavno mrdnuti se. Dosta dobrih programera/dizajnera/scenarista propada po kojekakvim budžacima iz prostog razloga jer nisu naišli na podršku za ono što rade. Pravljenje igara (a ja igre svrstavam u umetnost) je oduvek bio simpatičan posao, koji je najčešće svođen (bar kod nas) na nivo: "Sine, a da se ti baviš alhemijom, mesto da traćiš vreme sa PC?".
Da se razumemo: ne mogu ni svi programeri biti administratori u bankama, niti svi dizajneri da rade za Poznata™ dizajnerska marka, niti će svi scenaristi pisati za Hollyforest.
Prvo treba priznati sebi: Koliko stvari ste započeli i batalili ih, zato što je okruženje bilo anti-ideja raspoloženo? Hm?
Koliko puta ste, igrajući neki naslov, razmišljali o tome kako bi neke stvari baš VI drugačije ralizovali?
Mislite o tome...
nista konkretno uradjeno sem medjusobnog prepucavanja clanova i komentara koji je program bolji a koi nije,**** ga od takvog rada nema nista a sta ces takva nam je i Drzava da ga ****m!!!
:boodala: Jao, pa nemam reči...
P.S. Sledeći put koristi #$%&"%"!!!# :kreza:
Poenta ti je usledećih par stvari. Nije fora da je isto/slično rečeno na XYZ foruma, već je poenta DA SE KONAČNO NEŠTO URADI.
Pa cilj tih tema na XYZ forumima je takođe bio da se KONAČNO NEŠTO URADI. Nažalost, niko zapravo nema konkretnu ideju kako da se nešto konačno uradi, već su sve ideje tipa ove tvoje, okupiti ljude i napraviti igru. Prosto k'o pasulj, ne ? Apsolutno ne. Izrada igre je najzahtevniji vid razvijanja softvera. Grafičarima je mnogo teže da naprave grafiku za igru, nego da izdizajniraju web sajt, logo ili neku reklamu... a programerima je pak mnogo teže da programiraju igru, nego nekakav imenik, program za rezanje diskova, knjigovodstveni program ili šta slično. Dakle, treba okupiti ekipu dobrih i iskusnih grafičara i programera, zatim imati prostor za rad, zatim odrediti vođu projekta koji će da koordinira tim ljudima (što znači da treba da ima iskustva u vođenju projekata) i ima te ljude na raspolaganju barem 4-6 sati dnevno (poželjno i više) što je gotovo nemoguće ako te iste ljude ne plaćaš... jer oni moraju nešto i da jedu dok traje izrada igre (a izrada može da potraje i nekoliko meseci), pa će tako uvek kada im iskrsne neki honorarni posao, da se bace na to, a izradu igre jednostavno zapostave, što za tebe (ili bilo koga ko je određen da vodi projekat), znači da moraš da menjaš celokupan plan izrade, da menjaš rokove, a da ne pričam o tome ako više njih iz tima naleti na neki honorarni posao... Jednostavno, ne možeš da zahtevaš od ljudi koji rade dobrovoljno da se tome 100% posvete, a tako nešto je zaista neophodno da bi se jedna igra odradila kako treba, ma kako ona prosto izgledala. S tim što se situacija još pogoršava ako nemaš svoj prostor za rad, nego ljudi rade od kuće, pa ajd ti njih iskoordiniraj kako treba. Dakle, jedini način je napraviti manji tim, 2-3 čoveka najviše kojim je lakše koordinirati i praviti, za početak, manje igre. Ja se nadam da će se ljudi opametiti i početi da rade na taj način, a ne da se svi zaleću da prave novi FarCry, a jedva imaju znanja i za Tetris.
1. Konkurs (ako bi bio raspisan) bi se mogao iskoristiti da se ljudi sa dobrim idejama "poguraju" ka ljudima kojima bi značile te ideje.
Ček, zar ti zaista misliš da je problem nedostatak ideja ? Nije. Bilo koji gejmer ima pregršt ideja, jer se svakome od njih (ili da kažem nas, jer i ja sam nekada bio gejmer... sada se nažalost ne stiže od posla :)), desilo jednom ili više puta da požele da naprave svoju igru gde bi ubacili gomilu stvari koje su im nedostajale u igrama koje su igrali. Dakle, ideje nisu problem, a isto tako nije problem da se ljudi sa idejama spoje sa nekim ko može da realizuje tu ideju, pa pobogu, imaš gomilu foruma gde se okupljaju programeri i grafičari svih profila (od amatera do profesionalaca), pa nikako da se napravi neki boom. Tu nekakav konkurs ništa ne bi promenio.
2. Konkurs (ako bi bio raspisan) bi se mogao iskoristiti da se organizuju ljudi koji bi na manje-više dobrovoljnoj osnovi pristali da urade nešto, što bi im pomoglo ili u izgradnji reputacije, zaživljavanja na tom polju itd.
E vidiš, tu ti je tačka zakucavanja. Ne mogu ljudi da se organizuju sami od sebe, već mora neko da ih organizuje. Za izradu igre je potrebno napraviti detaljan plan, a zatim ga ispoštovati do tančina, jer svako odstupanje je korak dalje od završetka igre. Da bi se ispoštovao taj plan, potrebno je da neko koordinira ekipom, određuje rokove, ispravlja krive Drine, pregleda radove grafičara kako bi ih uskladio, pregleda kodove programera kako bi rano otkrio neki nedostatak u međusobnoj kompatibilnosti koji bi se kasnije teško ispravio i doveo do gubitka mnogo vremena i sl. Opet, ne vidim kako neki konkurs može tu da pomogne. Bilo ko može da postavi takav "konkurs" na bilo kom forumu. U čemu je razlika ako ga organizuje jedan kompjuterski časopis ili bilo ko drugi ? Dakle, nije problem okupiti ljude, već je problem šta posle sa njima i kako ih organizovati da budu svakodnevno na raspolaganju vođi projekta barem nekoliko sati, bez izgovora tipa "Zas*ao sam u školi, pa neću moći mesec dana da radim ništa", "E, neću moći par dana da radim, imam neke obaveze" ili "Zabranila mi keva da sednem za računar nekoliko dana, jer misli da preterujem sa tim". I šta ti da radiš u takvoj situaciji. Da ih plaćaš mogao bi jednostavno da im zakineš na plati, kao što se i radi u svakoj normalnoj firmi, a ovako, kada je sve na dobrovoljnoj bazi, ne možeš da mu uzmeš ništa, jer mu ništa nisi ni dao, a ti kukaj što level editor nije završen, a stiglo vreme da se testira endžin... :)
Vi mislite samo o parama,ja ne!!!Ajde da uradimo prvo deo igre pa ako ima prodju zaradicemo pare,prosto i jednostavno uradimo nivo pa ga ponudimo izdavacima da ga vide pa ako im se svidja napravi se ugovor sa njima i nastavi se dalje sa radom tako se to radi,ko ce vam da pare a ne vidi nista,samo budala,ako se izdavacu svidi takav projekat on ce rado da insfinansira ostatak posla u datom roku koji mora da se ispostuje inace placate penale pa vidite ko ce da gricka a ko da svira!!!
Balane, i da bi se napravio jedan nivo igre, potrebna je dobra organizacija i dosta posla. Prvo, da bi pokrenuo taj jedan nivo, treba ti endžin, a on je srž igre. Zatim ti treba level editor da bi mogao uopšte da izdizaniraš taj nivo, pa ti trebaju grafičari da izrade grafiku za taj jedan nivo, pa treba odraditi zvuk i muziku za taj nivo... dakle ništa preterano manje posla, nego napraviti celu igru, jer svakako moraš da imaš kompletan plan za igru (scenario, svet, priču, likove...), ceo endžin, ceo level editor... jedino što će grafičari i muzičari imati nešto manje posla.
Baš tako. Na to i ciljam. Cilj je jednostavno mrdnuti se. Dosta dobrih programera/dizajnera/scenarista propada po kojekakvim budžacima iz prostog razloga jer nisu naišli na podršku za ono što rade. Pravljenje igara (a ja igre svrstavam u umetnost) je oduvek bio simpatičan posao, koji je najčešće svođen (bar kod nas) na nivo: "Sine, a da se ti baviš alhemijom, mesto da traćiš vreme sa PC?".
Pa i jeste simpatičan posao, ali ima i onih delova koji nisu tako simpatični, a moraju da se urade. E tu je i još jedan kamen spoticanja kada radiš sa ekipom na dobrovoljnoj bazi. Lako je nekoga naterati da radi nešto interesantno, ali je problem kada treba odraditi nešto manje interesantno, kao što je pisanje matematičkih funkcija, proračunavanja trajektorije, određivanja uglova, detekcija kolizije i slične stvari... Dosadan posao, ali neko mora da ga odradi.
Nisam ni rekao da je proces pravljenja igre jednostavan, lak i uvek zanimljiv. Da, znam da postoji pregršt "dosadnih" delova (a koji su jednostavno deo samog procesa). U toku studija sam imao i ja brdo kojekakvih seminarskih, od kojih je većina bila na fazon "bedak, bedak, smor, smor". Da, radili smo programiranje inteligentnih agenata, maltretiranje sa PHP-om, beskrajne sesije C++... Ne, ne žalim za tim stvarima. Neko će reći: "Pa ti si boodala:boodala: , ako ne unovčiš znanje PHP-a!". Jesam, boodala sam, ali mene PHP ne zanima.
Nisam ni ciljao na pravljenje novog FarCry, Half Life... naslova. Tolko blesav već nisam, jer za tako nešto, pa...eh...stvarno treba imati cca. 100-tinjak ljudi.
Ali hajde pogledaj:
Tehnički,avantura je "laka" (ništa nije lako, samo je manje ili više teško) za realizaciju. Ali scenarista (smišljač zagonetki,dijaloga i čega sve ne), mora da bude deeeebeeelo potkovan znanjem i logikom.
Uzgred, ono što si rekao da se ljudi laćaju FarCry-a, a nemaju znanja ni za tetris - Ne mogu, a da se ne složim. Stoji, ima onih koji jednostavno kreću na "velike" zalogaje, a da ne umeju da sažvaću ni manji.
hacker_aca
25.12.2006, 23:55
Smoke, pošto vidim da znaš programirane itd., zašto ne oglasiš da tražiš ljude (grafičari, muzika....) da oformiš neki razvojni tim? Sigurno bi bilo zainteresovanih pa bi i mogao da uradiš nešto kad bi oformio malu grupicu.
Od ovih koji su jos u skoli nema fajde,a od ovih koji su zavrsili skolu dok oni zvacu neke sitne stvari momci koji su napravili taj FAR CRY, DOOM itd.napravice nesto novo a to vase sitno ce da bude samo sitno,trebalo bi da prvo dostignete neki nivo od pre 5 6 godina i tad da krenete da zvacete inace ce ova cudovista iz FARA I DOOMA da vas zvacu i cipele ce vam pojedu.
A kako da postignete to? lako i jednostavno,svi kradu od svakog pa kradite i vi,danas je to legalno,male modifikacije i promene na objektima zamena grafickih elemenata*tekstura i to je to, postoji gomila editora sa kojima mozete da izvucete bas sve iz blo kog naslova ****ga jedino tako cete moci da budete negde inace i dalje prepucavanje medjusobno.
momci koji su napravili taj FAR CRY, DOOM itd.napravice nesto novo
Ispravka: To nisu momci to je razvojni tim od 200-300 ljudi!
a to vase sitno ce da bude samo sitno
Tako se pocinje. Bolje napraviti neki manji projekat a kvalitetan pa da ga prodajes za 4.99 (seti se bridge buildera) dolara na netu, nego da pravis remake doom-a ili farcry-a.
Za tebe neznam, ali ovo drugo nikada ne bih uzeo.
zvacete inace ce ova cudovista iz FARA I DOOMA da vas zvacu i cipele ce vam pojedu.
Pogresno je odmah uzeti i porediti se sa njma. Vec sam rekao da tu najmanje ima 200 ljudi koji su zaduzeni za razne stvari i koji su dobili pozamasnu sumu novca zbog toga.
A kako da postignete to? lako i jednostavno,svi kradu od svakog pa kradite i vi,danas je to legalno,male modifikacije i promene na objektima zamena grafickih elemenata*tekstura i to je to, postoji gomila editora sa kojima mozete da izvucete bas sve iz blo kog naslova ****ga jedino tako cete moci da budete negde inace i dalje prepucavanje medjusobno.
Zbog ovoga umalo da dobijes negativnu reputaciju:mad: :mad: :mad:
Stevane ti imas 15 god.a ja 34,ti razmisljaj kako hoces ja ne mogu,kad si se rodio ja sam ratovao,kad tvoji roditelji nisu znali kako izgleda televizor,ja sam se pikao igrice na comodoru,idi ti lepo u skolu i uci budi dobar djak i ne filozofiraj mnogo.
Puno te pozdravljam i nemoj da se ljutis mozda bude nesto od tebe.
Ej cxekaj jos nesto taj tvoj razvojni tim iz FARA,je morao prvo da uradi nesto kvalitetno da bih dobio pozamasnu sumu novca,kako ce te vi dobiti sa nekim projektom koji se prodavao za velike pare pre koliko godina nije jasno hteo bih da mi pojasnis to malo ako je ikako moguce!!!
Kao neko ko je učetvovao u nekoliko pokušaja pravljenja igre (na gamedev-u) red je i da se ja uključim u diskusiju.
Prvo što sam naučio je da većina "entuzijasta" olako prelazi preko potencijalnih problema koji kasnije veoma lako sahranjuju ceo projekat. Na primer, snaga svakog game-dev tima je ekvivalentna snazi najslabijeg člana. Dovoljno je da jedan programer ima probleme, ili se jednostavno ne slaže sa dogovorenim načinom rada (a sujeta kod programera je čudo) i tera nešto na svoju ruku, i eto projekat je u krizi. Tada dolazi na test sposobnost vođe projekta da reši problem, ali kada je reč o neporifitnim naslovima, gde se sve radi na osnovu dobre volje, malo šta može da učini sem da traži zamenu. Ovo naravno negativno utiče na ostale članove tima (čitaj: grafičare) i projekat se ubrzo urušava kao kula od karata.
Potpuno je druga stvar kada se radi za novac jer tada entuzijazam ide u drugi plan.
A kako da postignete to? lako i jednostavno,svi kradu od svakog pa kradite i vi,danas je to legalno,male modifikacije i promene na objektima zamena grafickih elemenata*tekstura i to je to, postoji gomila editora sa kojima mozete da izvucete bas sve iz blo kog naslova ****ga jedino tako cete moci da budete negde inace i dalje prepucavanje medjusobno.
Da i ja sam to radio do pre par nedelja pa sam dobio samo prozivke.I sto kazes za promenu grafike da si recimo uzeo Doom3 i promenio grafiku hard-core Doomovci bi to odma prepoznali i sta bi ti onda kada oni dignu hajku a?Znam iz (manje-vishe)bolnog iskustva.Jednostavno tako nista neces postici(ti bese ono meni trazio kod GS-a jelte)...
offtopic
Da nebi pisao u dve teme da kazem da ce Xorgus biti malko kasnije jer sam imao trip sa bitmapama i prelazim na SDL.
A zašto svi ulaze u gamedev priču od kraja ? Daj da nađemo grafičare, daj da nađemo muzičare, daj da nađemo programere, pa ćemo da vidimo kako ćemo to da uklopimo. To je bezveze. Širi se tim bez potrebe, a i dalje bez jasne ideje šta tačno treba da se uradi i kako. Čak i ako postoji jasna ideja, teško je organizovati i uskladiti veći tim koji radi na dobrovoljnoj bazi. Za početak treba napraviti manji tim, osmisliti manju igru i krenuti sa radom. Grafika i zvuk nisu potrebni, jer uvek mogu da se koriste placeholderi, koji mogu da se koriste prilikom izrade endžina koji je najbitniji za igru. Kako doći do placeholdera ? Veoma jednostavno... prvo odlučiš koje će veličine biti sprajtovi, koje će veličine biti objekti, koje će veličine biti tajlovi (ako je takva igra)... otvoriš MS Paint i lepo nacrtaš plavu kocku za igračev sprajt, crvenu za neprijatelje, zelenu za objekte, razne boje za tajlove (prema terenu koji treba da predstavljaju)... i eto, za 30 minuta imaš svu potrebnu grafiku za izradu igre. Radi raznovrsnosti, uvek možeš umesto kocki da dodaš kružiće i trouglove... a na kraju krajeva, ako ti je i to mučenje na internetu možeš da skineš gomilu grafike koju možeš da koristiš kao placeholdere. Za zvuk isto tako, otvoriš google i kucaj nešto tipa "free wav sound" i već na prvoj strani ćeš naći sve što ti je potrebno. Dakle, u samom startu isključiš potrebu za grafičarima i muzičarima i baciš se na izradu engine-a, sam ili sa manjom grupom programera. Kada to jednom napraviš i imaš šta da pokažeš (dobar i optimizovan engine), lakše ćeš naći i saradnike, jer kada neko vidi da ti imaš nešto odrađeno i da to liči na nešto (ne vizuelno), on će reći sebi "Hej, pa ovo je odlično, voleo bih da radim grafiku za takvu igru" i sigurno će imati više volje da radi nešto za šta su veće šanse da vidi svetlo dana, nego nešto što je neizvesno i za šta još ne postoji ni jasna ideja, a kamoli engine. Posle je lako zameniti placeholder grafiku novom i dodati muziku.
A zašto svi ulaze u gamedev priču od kraja ? Daj da nađemo grafičare, daj da nađemo muzičare, daj da nađemo programere, pa ćemo da vidimo kako ćemo to da uklopimo. To je bezveze. Širi se tim bez potrebe, a i dalje bez jasne ideje šta tačno treba da se uradi i kako. Čak i ako postoji jasna ideja, teško je organizovati i uskladiti veći tim koji radi na dobrovoljnoj bazi. Za početak treba napraviti manji tim, osmisliti manju igru i krenuti sa radom. Grafika i zvuk nisu potrebni, jer uvek mogu da se koriste placeholderi, koji mogu da se koriste prilikom izrade endžina koji je najbitniji za igru. Kako doći do placeholdera ? Veoma jednostavno... prvo odlučiš koje će veličine biti sprajtovi, koje će veličine biti objekti, koje će veličine biti tajlovi (ako je takva igra)... otvoriš MS Paint i lepo nacrtaš plavu kocku za igračev sprajt, crvenu za neprijatelje, zelenu za objekte, razne boje za tajlove (prema terenu koji treba da predstavljaju)... i eto, za 30 minuta imaš svu potrebnu grafiku za izradu igre. Radi raznovrsnosti, uvek možeš umesto kocki da dodaš kružiće i trouglove... a na kraju krajeva, ako ti je i to mučenje na internetu možeš da skineš gomilu grafike koju možeš da koristiš kao placeholdere. Za zvuk isto tako, otvoriš google i kucaj nešto tipa "free wav sound" i već na prvoj strani ćeš naći sve što ti je potrebno. Dakle, u samom startu isključiš potrebu za grafičarima i muzičarima i baciš se na izradu engine-a, sam ili sa manjom grupom programera. Kada to jednom napraviš i imaš šta da pokažeš (dobar i optimizovan engine), lakše ćeš naći i saradnike, jer kada neko vidi da ti imaš nešto odrađeno i da to liči na nešto (ne vizuelno), on će reći sebi "Hej, pa ovo je odlično, voleo bih da radim grafiku za takvu igru" i sigurno će imati više volje da radi nešto za šta su veće šanse da vidi svetlo dana, nego nešto što je neizvesno i za šta još ne postoji ni jasna ideja, a kamoli engine. Posle je lako zameniti placeholder grafiku novom i dodati muziku.
Slažem se u potpunosti.
Samo što ako primeniš ovu filozofiju onda je sav teret na programerima (što je i realno) i tu klincima počnu da padaju iluzije. Zato se svi i zamaraju sa ultra-mega-giga scenarijima, pričama, itd. da bi san duže trajao.
Samo što ako primeniš ovu filozofiju onda je sav teret na programerima (što je i realno) i tu klincima počnu da padaju iluzije.
To je zato što razmišljaju površno. Tačno je da u startu na programere pada najveći deo posla, međutim dobro napisan engine je zlata vredan. Kada se jednom napiše dobar engine za, recimo, space shooter, koji može da pomera sprajtove, detektuje koliziju, pušta zvuk, vrti animacije... taj engine kasnije možeš lako da modifikuješ i koristiš u bilo kojoj drugoj igri. Recimo dodaš mu podršku za tajlove, i već imaš skoro gotov engine za RPG i onda mnogo manji teret pada na programere, a mnogo veći na one koji treba da rade scenario i grafiku. Zato i kažem, uvek treba početi od engine-a, jer je on srž svega, a da bi se napravio engine, nisu potrebni ni grafičari, ni muzičari, ni scenaristi što u samom startu olakšava priču oko organizacije i koordinacije. Dakle, poenta svega je da razmišljanje tipa "Eh kakvu bih igru napravio, samo da ima ko da mi crta i pravi muziku" treba u startu odbaciti, jer onakvu igru kakvu si zamislio uvek možeš da odradiš i bez toga, a ne moraš da gubiš vreme usklađujući rad ostatka tima.
Leeroy Jenkins
26.12.2006, 19:42
Igru ''Dark Fall 2 - Lights Out'' je radio samo jedan covek i to u Flash-u. Igra izgleda kao prvi Myst ali je veoma dobra. Bilo bi lepo napraviti jednu takvu point & click avanturu, a mislim da nema bolje lokacije za avanturu od Kalemegdana. Da znam da radim u flashu odmah bi je napravio. A mislim da pravim ljubiteljima avanture ne bi smetalo sto igra izgleda kao prvi Myst.
Da, jeste da su glavni nosioci projekta programeri. Ustvari, ne samo programeri, već dobri programeri. Sećam se naših "bisera" sa studija, kada smo hteli da vrištimo od muke.
Elem,kada sam rekao da se pokrene nešto, sa jedne strane sam mislio na razgovor sa ljudima kako i šta realizovati, sa druge sam hteo da čujem i oprečna mišljenja. Vidim da sam delimično ispunio i prvi i drugi zadatak.
Ok, ako neko ima neku ideju, postaviću vidljiv e-mail, pa ko želi da razmeni ideje, polu-projekte neka se javi.
Stevane ti imas 15 god.a ja 34,ti razmisljaj kako hoces ja ne mogu,kad si se rodio ja sam ratovao,kad tvoji roditelji nisu znali kako izgleda televizor,ja sam se pikao igrice na comodoru,idi ti lepo u skolu i uci budi dobar djak i ne filozofiraj mnogo.
Puno te pozdravljam i nemoj da se ljutis mozda bude nesto od tebe.
Ej cxekaj jos nesto taj tvoj razvojni tim iz FARA,je morao prvo da uradi nesto kvalitetno da bih dobio pozamasnu sumu novca,kako ce te vi dobiti sa nekim projektom koji se prodavao za velike pare pre koliko godina nije jasno hteo bih da mi pojasnis to malo ako je ikako moguce!!!
Kao prvo ne vidim sto sada pominjes roditelje jer dok si ti bio u pelenama oni su gledali televizor, a tvoji su tvoji cuvali ovce (cale mi ima 54, keva 49 ako ti to nesto znaci), a nemoj misliti da si jedini koji je bio u ratu, i ne vidim cemu ova prozivka uopste, kakve veze imaju roditelji sa bilo cim, jer ovako mozemo da se prozivamo u nedogled. (neki mod bi trebao da obrise ovaj deo, ali sam morao da odgovorim:mad: ).
Nevidim po cemu ja filozofiram, samo kazem svoje misljenje. Dosao jedan covek sa 100 000 dolara(ili vise) i video da treba pare da ulozi u Game dev jer:
Zato što u belome svetu igre su davno prerasle okvire zanimacije za bubuljičave tinejdžere u zamračenim sobama i postale su nešto mnogo više kompleksnije i naprednije. Razlog? Napredak tehnike.
Okupio 200 ljudi koji imaju pamet, a on ima pare (savrsena kombinacija:) ). I svi znaju sta se dalje desilo: posle pola godine dobije od onih ulozenih 100 hiljada milion. To se nije desilo zato sto je on imao iskustva, vec zato sto je imao pare koje je ulozio u pravu stvar. A sada drugi nacin u kome niko ne vidi pare do kraja projekta je svakako tezi i to je onaj o kome MarkoL i jos neki pojedinci pricaju ne samo sada, vec odkad ovaj forum postoji. Ljudi sagledavaju stvari realno, a ti ako hoces uzmi i pravi remake Doom-a ili FarCry-a niko ti ne brani.
Neki timovi na dobrovoljnoj bazi mogu opstatievo slučaj vam je generation stars u Hrvatskoj. Znači samo se treba imati volja za radom, a ako shvate da pare neće odma doći onda će raditi s voljom i pare će doći s vremenom.
Aksic Srdjan
27.12.2006, 18:41
OK, ako pre 5-e strane ne preduzmete nesto ljudi, ovako cete stici do 102-ge strane i nista necete uraditi, inace znam puno takvih slucajeva pa zato vam kazem. Mr. Smoke ima veliki problem, recimo priblizan kao moj pre nekih 2 godine, naime, ja sam pre 2 godine imao zarku zelju da se bavim game dev-om, ne mogu reci da sam konacno uspeo, ali mogu reci da je dosta ozbiljno i stabilno, ako planirate tim samo od domacih ljudi imacete veliki problem samopostovanja i slicnih problema (sto se da videti cak i u ovoj temi). Prema tome, moj savet bi bio: bez game producenta i project director-a ne pocinjite nista jer ce se 99% projekat zavrsiti pre pocetka (licno sam video nekoliko slucajeva). Mr. Smoku predlazem da batali to okupljanje tima i posto je neka vrsta programera pridruzi nekom iternacionalnom timu, tek onda moze ocekivati neki uspeh (ali samo ako je vrh tima dobro organizovan i zna sta hoce) na primer http://www.bloodandirongame.com/ - tim je talentovan i u usponu, ima violju i sve sto je potrebno, organizacija je na zadovoljavajucem nivou, dakle to nije los izbor ;)
Sve najbolje.
Neki timovi na dobrovoljnoj bazi mogu opstatievo slučaj vam je generation stars u Hrvatskoj. Znači samo se treba imati volja za radom, a ako shvate da pare neće odma doći onda će raditi s voljom i pare će doći s vremenom.
generation stars nije opstao
vise ne rade igre koliko znam, nazalost
Sto nazalost...?
Jeste raspali su se i drago mi je povodom toga, hrvatska game dev scena je mnogo na vishem nivou sto moram priznati, ali domaci developeri imaju potencijal za svetske standarde!
nazalost je, jer ih poznajem, makar preko neta
a to sto je tebi drago sto propadaju to je tvoja bolest
i domaci developeri mogu biti svjetski potencijali, ali ce otici ili su otisli u inostranstvo
sto se teme tice, ova tema nece ni za milimetar "pokrenuti domacu industriju", tako da nema svrhu ako je to bio cilj.
timovi sa placenim programerima kao sto su gameyus ili eipix se pate sa raznim problemima a ne vas par decaka 16-
napravite prvo tetris, pa onda 2d scroll shooter, pa neku 2d avanturu, pa 3d tetris ...
far cry ... heh
Ma koja crna industrija igara.Kod nas do izlaska Alliance nije bilo nista.Bili su neki sitni programeri koji su pravili jos sitnije igre, tacnije igrice.Tako da smo u nasem regionu, po mom misljenju, najnerazvijenija drzava sto se tice industrije igara (osim BiH, Albanije, Makedonije i od skora Crne Gore:D)
Vi mislite samo o parama,ja ne!!!Ajde da uradimo prvo deo igre pa ako ima prodju zaradicemo pare,prosto i jednostavno uradimo nivo pa ga ponudimo izdavacima da ga vide pa ako im se svidja napravi se ugovor sa njima i nastavi se dalje sa radom tako se to radi...
Bas tako.
Lepo jedna grupa napravi prototip igre.
To bi bio neki nivo ili celina koji pokazuje najbitnije elemente buduce igre (sa naravno puno placeholdera i slicno).
Onda se to lepo ponudi stranicima i ako se neko zainteresuje, a prototip lepo izgleda, eto para za nastavak igre.
Mislim, cilj prototipa je ne samo da pokaze gameplay moguceg naslova nego i dokaz da je tim sposoban da napravi igru (pa da pare date nece biti bezveze potroseno).
Naravo i za ovo treba dosta vremena, ali ako se uspe u tome, onda je vec predjena trecina posla ka konacnom rezultatu.
P.S.
Jer neko odigrao Ridicka, i otkljucao one videoe sa prototipom igre?
Inace, ljudima je i ovde i u inostranstvu problem da naprave i iole ambicionzniji MOD koji bi prosao beta fazu, ili zavrsen u smisleno vreme (a da se grupa ne raspadne ili izgubi interesovanje).
Kako je tek za punu igru...
Aksic Srdjan
2.1.2007, 12:32
P.S.
Jer neko odigrao Ridicka, i otkljucao one videoe sa prototipom igre?
Ja sam igrao i otkljucao videoe sa prototipom i onu tv emisiju "making of riddic" - obozavam takve stvari da gledam!:)
Idem ja da cuvam Ovce!!!pa kad budem zaradio para okupi cu tim sa foruma da napravimo jednu dobru Igru!!!
Pozdrav i Srecna vam nova Godina!!!
Momci moram da se umesam...
Balan je clan ZmajSoft Tima... samo vas zaebava...
ali i govori istinu
ZmajSoft je izbacio prvi cd sa igricama
od narucenih 10...
Izdavac je cd nazvao "Alisina Igraonica"
i prodalo se sve... eto
Cd se inace pojavio po kioscima srbije 15.12.2006
Znaci poceli smo...
Osim 2D, radimo i 3D igrice.. imamo svoju mashinu
i normalno trebaju nam ljudi... KOji nisu zaboravili da
zivimo u srbiji... Danas su svi hrabri, i odvazno traze
hiljade evra za bezvezan posao...
Mi radimo cd sa 7 igica za dve nedelje...
ako lupim nasu adresu, admin ce opet da me banuje
kao reklamiramo se... Pa necu...
Ukucajte ZmajSoft u pretrazivac.. sve ce vam biti jasno
Hvala
Nemojte da mi uzmete za zlo (prijateljska kritika), ali dizajn ZmajSoft sajta je ocajan.
A u cemu bese Zmaj Soft radi?
pa, radimo u game makeru...
I radimo igrice... Ne dizajniramo... Hvala na pitanjetu...
DRugi cd izlazi za par dana...
Inace... krenuli smo sa novom idejom "Udruzenje programera srbije"
Ideja je cool, i treba da nas organizuje u jednu mocnu stvar....
da ponudi ljude i resurse vazne za proizvodnju igrica...
obzirom da sam stvarno prezauzet, nemam mnogo vremena za
'Ukrasavanje' sajta ...u Principu ceo CD sa nekih 7 aplikacija odradimo za
dve nedelje... NAs dvoica....
Na ovom drugom ako stignem pojavice se i prva 3D igrica... Videcu...
INace, sajt mogu da ukrasavaju ljdi, koji nemaju pametnijeg posla, ili pak samo to znaju da rade....
Ja to na zalost ne znam, pa mi ne zamerite...
Prijave za udruzenje programera.. na nasem sajtu...
ako napisem adresu sledi ban od mesec dana, tako da necu
Ukucajte ZmajSoft u browser... naci ce te nas..
hvala!!!
E da... skinite 3D editor.... inace to je starija verzija, ali bice dosta da vam bude jasnije
sta mozemo...
ZmajSoft Team --> zmmaj
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2025, vBulletin Solutions, Inc.