![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||
Disney+ uticaj na tržište zabave
Da li vodeća korporacija za produkciju zabavnog sadržaja može da skine Netflix sa trona digitalne distribucije
Maus Gomila srećnih opklada i strateških poteza kojima su milijarde žrtvovane radi potencijalnog budućeg dobitka, iza kojih uglavnom stoji trenutni CEO konglomerata The Walt Disney Company, Bob Ajger (Robert Iger), napravila je od korporacije Dizni najvećeg igrača na polju filmske produkcije i kablovske televizije. Počelo se sa malim ulozima, ali kako je profit počeo da se gomila i kreditni rejting da raste, stiglo se do istorijske akvizicije medijske korporacije 21th Century Fox vredne 52,4 milijarde američkih dolara. Epohalna kupovina je do temelja uzdrmala celokupnu industriju produkcije i distribucije sadržaja, a jedno vreme je pretila i akcija američke vlade u skladu sa antimonopolskim merama. Zacementiravši apsolutnu dominaciju na osnovnim poljima svog poslovanja, Dizni je rešio da silovito krene i na druga tržišta, gde je prvo na nišanu bilo upravo tržište streaminga, kojim nedvosmisleno dominira Netflix. Hulu je tu Netflixu trenutno glavni konkurent, a Dizni je kupovinom Foxa osigurao i Foxov udeo u toj platformi, te sad drži 70 odsto akcija Hulua i ima potpunu kontrolu nad tim internet servisom (tihi partner sa manjinskim udelom je Comcast – NBCUniversal). Hulu, pored sadržaja iz trenutne Diznijeve arhive, distribuira i Univision, CBS, Discovery, WarnerMedia, Starz, AMC sadržaj itd. I pored ovako snažnog uporišta, u za njih relativno novom i perspektivnom tržištu, iz Diznija su odlučili da podignu uloge i krenu korak dalje najavljujući još dve platforme zasnovane na svom flagship sadržaju, Disney+ i ESPN+. Kabl i platno
Netflix i digitalna distribucija sadržaja uopšte se smatra jednim od glavnih krivaca za masivni egzodus Amerikanaca sa kablovskih mreža, što je trend koji već znatno ugrožava provajdere kablovske televizije. Trendovi pada su počeli još odavno, a pored interneta kriva je i politička polarizacija, pošto konzervativci nisu zadovoljni slabljenjem moralnih standarda televizijske produkcije, a obe strane političkog spektra već odavno smatraju da ih novinari sa kablovske televizije (i televizije generalno) lažu, što je ideja koju su Berni Sanders i pogotovo predsednik Tramp znatno raširili tokom vrele kampanje za predsednika 2016. godine. Ni krajnje bezobrazno povećavanje količine reklama na kablovskim kanalima sigurno nije doprinelo popularizaciji kablovske televizije među prosečnim Amerikancima. Munjeviti uspon industrije video-igara i gaming kulture je možda ipak najbitniji faktor, pošto sve veći broj ljudi preferira da se u slobodno vreme igra ili gleda Twitch, a ne da vreme provodi ispred televizije. Sve u svemu, kablovski provajderi propadaju i srećan im put, pošto je njihov poslovni model već decenijama nepošten, pohlepan i štetan po korisnike. Od tog modela Dizni je imao dosta koristi pošto su uspeli da sklope dogovore sa provajderima koji njihove kanale ubacuju u skoro sve pakete, a Dizni pare dobija po pretplati, a ne po gledanosti. Tako, recimo, Dizni na osnovu ESPN-a dobija skoro osam dolara od svake pretplate, dok nijedan drugi paket osnovne kablovske ne donosi vlasniku više od dva dolara do ugovoru. Sada kad je struktura isceđenado maksimuma, glavešine Diznija su prosudile da je vreme da krenu na zelenije pašnjake, gde su sveže prilike za profit ovog puta pride bez nesnosnih posrednika u vidu kablovskih korporacija.
Nakon najave da će Disney+ pretplata koštati sedam dolara, a paket Disney+, ESPN+ i Hulu trinaest (koliko košta standardni paket za Netflix), na Twitteru je trendovao #RIP Netflix, a akcije Netflixa još jednom potonule. Iako Hulu uprkos ogromnom katalogu ostvarenja i dalje kaska daleko iza Netflixa, to bi moglo da se promeni ozbiljnijim pristupom i uplivom Diznija na tržište i sinergijom sa Disney+ i ESPN+, koji je posebno bitan jer Netflix nema sportske prenose, koji širom sveta predstavljaju jedan od najvažnijih artikala televizijske ponude. Korporativna i korisnička inercija
Pored toga ubediti nekog od 60 miliona korisnika Netflixa u SAD (140 globalno) da se prebaci – biće teško, dok god Netflix ima bilo šta da ponudi. Inercija i navika su moćne, a Netflixovih 13 dolara mesečno je mala stavka u budžetu prosečnog zapadnjaka. Ono na šta Dizni i ostale kompanije koje spremaju svoje servise za digitalnu distribuciju TV sadržaja ciljaju je da osiguraju poziciju prve pratilje, tj. drugog esencijalnog servisa pored Netflixa. Da ambicije nisu previsoke, svedoči i izneti petogodišnji plan platforme Disney+ koji za cilj predviđa 12 miliona korisnika u SAD. Budućnost je stigla Puko ekstrapoliranje trendova je boljka sveprisutna u modernom diskursu na svaku temu, krivicom kako šarlatana, tako i stručnjaka koji bi trebalo da znaju bolje, ali ako bismo morali da položimo neke pare na kocku, saglasili bismo se sa Bobom Ajgerom i kladili da je prelaz na digitalnu distribuciju filmskog i televizijskog sadržaja najbolja opcija. Zbog brojnih mana i decenija ohole uverenosti u sopstvenu neizbežnost, industrija kablovske televizije u svetu će pasti na veoma niske grane u narednom periodu, a postoji velika šansa da će poći putem video-klubova. Bioskopskoj industriji je takođe izgledna ta putanja, šta god Spilberg govorio o vrednosti „zajedničkog komunalnog doživljaja inherentnog u bioskopskom iskustvu filma”. Koliko će Ajger i podređeni mu upotrebiti enormnu moć Dizni korporacije kako bi pospešili realizaciju svojih predviđanja, ostaje da se vidi, ali je jasno da su saglasni u pogledu da je streaming budućnost zabavne industrije. Ostaje da se vidi kako će se Dizni snaći na planu baratanja svojim brojnim brendovima sada kada se prva „Avengers” era Marvelovog filmskog univerzuma okončala, a glavni tok „Star Wars” serijala dobija (definitivni?) epilog krajem ove godine. Koliko će biti sposobnosti i resursa da se potencijal nagomilane intelektualne svojine iskoristi, mislimo da ni iz Diznija ne mogu da predvide, a od toga će umnogome zavisiti budućnost megapopularnih franišiza u Diznijevom vlasništvu. Ni konkurencija oličena prvenstveno u WarnerMediji, NBCUniversalu i Sony-u, koji takođe imaju interese na brojnim poljima produkcije i distribucije zabavnog sadržaja, neće sedeti skrštenih ruku, čekajući da ih Dizni izbaci iz posla. Osim ako druge spoljne i unutrašnje sile ne ubrzaju propadanje Netflixa, ne vidimo da će Dizni u skorijoj budućnosti uspeti da se nametne kao broj jedan na tržištu digitalne distribucije, kao što mnogi predviđaju. I u borbi za drugo mesto će imati žestoku konkurenciju, gde se takođe ne bismo složili sa brojnim analitičarima, te bismo umesto nabrojanih produkcijsko-distributerskih kuća iz prethodnog paragrafa kao glavnog konkurenta naveli Amazon. Ipak je to korporacija koja na svako tržište ulazi da ga dobije i ima gotovo beskonačna sredstva. Bob Ajger jeste uspeo da Dizni uzdigne na nove visine i njegova predviđanja su se često pokazala isplativim (što je daleko bitnije od toga da li se predviđanja pokažu tačnim). Disney+ je svakako bitan zamajac već pokrenutoj streaming revoluciji, a koliko će biti isplativ Dizniju, kako će uticati na druge aspekte poslovanja ove korporacije i ono najvažnije – da li će nam doneti povećan kvalitet i kvantitet sadržaja – ostaje da se vidi. Srđan BRDAR |
| |||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |