PRST NA ČELO<>
072017<><>

Lekcija iz poštovanja

Tri godine skandala u Uberu, bile su potrebne da bi se desio prvi pravi potres. Kralj predaje krunu. Žezlo, ipak, zadržava.

Kolika je stvarna cena velikog napretka jednog tehnološkog startapa? Meri li se ona samo u milijardama dolara koje usporena kvazikonkurencija neće zaraditi, dok hitri i okretni mladi lav dolazi na presto, ili se u tu formulu mora dodati i neka druga veličina? Na kraju, da li se to meni samo čini ili novi biznis-igrači prečesto demonstriraju nedostatak poštovanja prema industriji čiju strukturu, kompaktnost i održivost menjaju?

Dvadesetoga juna tekuće godine Uber je objavio početak takozvane 180-dnevne inicijative, namenjene poboljšanju situacije vozača u ekosistemu ovog uber-uspešnog startapa. Prirodno, konačni cilj ove inicijative leži u popravljanju imidža kompanije koju skandali i problemi prate gotovo od osnivanja. Da, naravno – problemi jesu deo odrastanja i svih dešavanja unutar procesa uzurpiranja poslovnog prostora neke industrije, u ovom slučaju taksi kompanija. Ipak, ako se analizira sve što se sa Uberom tokom godina dešavalo, čini se da je tu bilo i nekih drugih elemenata.

Počnimo od kraja – svega 24 časa nakon objave o početku svoje inicijative za poboljšanje položaja vozača, Uber je objavio da je izvršni direktor kompanije Trevis Kalanik (Travis Kalanick) napustio svoju poziciju. Ovaj potez je posledica združene akcije najvećih akcionara kompanije, koji su se na ovaj potez odlučili nakon niza pritisaka javnosti na menadžment kompanije. Neprijatan kuriozitet je da je pismo o namerama petoro velikih investitora u Uber zateklo izvršnog direktora (sada već bivšeg) na prinudnom odmoru, izazvanom odlaskom na sahranu tragično preminuloj majci.

Smena na vrhu Ubera, koju su tražili veliki akcionari, nije motivisana neuspehom Kalanikove administracije da obezbedi prihode i profit za ponos. U osnovi, kultura kompanije koju je Kalanik predvodio od 2009. godine, sporo, ali sigurno je nagrizala svaki aspekt poslovanja i na kraju rezultovala ovakvim potezom. Naime, Kalanik, veoma liberalne provenijencije, često je isticao kako je njegova misija sadržana u suštinskoj promeni načina na koji je funkcionisao taksi biznis. Ipak, glavna stvar zbog koje su korisnici počeli da koriste Uber nije bila mogućnost da vožnju zakažu i plate telefonom (iako je to svakako važan aspekt), već ta da tu istu vožnju plate manje nego što bi je platili u „običnom” taksiju.

Gde se ogleda ova razlika u ceni? Delimično, naravno, u procedurama i regulativi koja je pratila taksi službe, delimično i u pravima i obavezama taksi službi prema vozačima. Kalanik i Uber su pravila igre bacili u smeće kada su omogućili da, zavisno od klase Uber servisa, gotovo svaki građanin može da postane vozač. Iako u većini slučajeva to donosi izuzetan benefit, ne samo korisnicima Uber usluga, već i samim vozačima koji tako imaju mogućnost primarne ili dodatne zarade, realne reperkusije nepoštovanja dosadašnjih decenija rada taksi službi su se otelotvorile.

Silovanja putnica, seksizam u kancelariji, na sastancima i u svakoj pori kompanije, propusti u sigurnosnim aspektima zaštite podataka o putnicima i drugi skandali, rascepali su Uber i primorali ga da uđe u defanzivu. Kada na sve ovo dodamo i praktično nepostojeća prava vozača, koji zbog prirode ugovora nisu imali adekvatno osiguranje, niti mogućnosti lečenja – dobijamo sliku jedne ružne priče u nekoliko činova.

U okviru svoje inicijative za spasavanje obraza, Uber ističe da će omogućiti dodavanje napojnice, obezbediti da se na cenu svake vožnje doda iznos koji će odlaziti u specijalni fond iz kog će bolesni, povređeni i naslednici tragično preminulih vozača moći da povuku sredstva za dostojanstven život. Sjajno, sjajno zvuči! No, obratite pažnju: Uber nije zavukao ruku svoj džep kako bi omogućio veća prava i bolju poziciju sopstvenih vozača, već je ponovo zavukao istu u džep korisnika usluga. Maestralan potez, zaista! Uber, kompanija koja je britkim potezom pomela svet taksi biznisa, predvođena liberalno orijentisanim Kalanikom, nemilenijalcem, bila je oličenje prkosa društvenom ugovoru i obrascu društvenog ponašanja, ne hajući za ono što je bilo, već samo za ono što jeste i što će doći. Sada se traži novo vođstvo: još jedan, ili nekoliko njih, nemilenijalaca, koji znaju firmu voditi u svet kojim vladaju strasti instant potvrđivanja i nepoštovanja prošlosti.

Hese (Hermann Hesse) je jednom rekao da je možda važno da veliki mislioci svet ispituju, raščlanjuju i da ga preziru. Ipak, u implementacijama velikih ideja, bez razumevanja i poštovanja onoga što je za nama bilo i razvijalo se, verujem da nećemo potrajati. Startapovi uspevaju u niskim brojkama verovatnoće. Koliko je pak među uspešnima onih koji razumeju da su nečega deo, a ne početak?

Momir ĐEKIĆ

 
 NOVE TEHNOLOGIJE
Da li smo otkrili vanzemaljske megastrukture?

 TRŽIŠTE
Pružaoci cloud usluga

 NA LICU MESTA
PHP Srbija Conference 2017
Symphony jubilej
HTC U11 promocija
Vip Mobile jubilej
Konferencija „Intelektualna svojina i Internet”
Seminar „Think LEAN” (najava)

 KOMPJUTERI I FILM
Spider-Man: Homecoming
Valerian
Filmovi, ukratko

 SITNA CREVCA
Kako postati programer (10): relacione baze, prosleđivanje parametara funkciji, stack, heap, regex

 VREMENSKA MAŠINA
NAFTA, redov Rajan i GTA: San Andreas

 PRST NA ČELO
Lekcija iz poštovanja
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2015. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 2.54
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera