NA LICU MESTA<>
042017<><>

Mobile World Congress 2017, Barselona

The Next Element

Najveći planetarni sajam mobilnih tehnologija i ove godine je prešišao sopstvene kvantitativne rekorde postignute prethodnih godina: od 27. februara do 2. marta 2017. godine, 108.000 posetilaca, 3500 novinara i 2300 kompanija dupke je napunilo osam masivnih hala sajamskog prostora Fira Barcelona Gran Via. „The Next Element”, geslo ovogodišnjeg sajma, bilo je malčice kriptično jer na MWC 17 nije predstavljena nijedna zaista radikalna inovacija na polju mobilnih tehnologija. Možda su upravo kombinovano odsustvo impresivnih novina i lagana tehnološka evolucija dovoljno značajan momenat da zaslužuju kategorizaciju kao „sledeći element” koji stoji u kontrastu s dominantnim tech motivima koji su ispratili manifestacije iz prethodnih godina? Na primer, 2015. smo imali revoluciju wearablesa, prošle godine spotlajt su uzurpirali setovi za virtuelnu realnost, dok se ove godine dominantni fokus sveo na mobilnu pozadinu svake nove (eksperimentalne) tehnologije, od samovozećih automobila do inteligentnih gradova.

 
Nostalgija je moćna emocija... Sedamnaest godina nakon premijere originala, „Nokia” je predstavila remasterizovanu verziju kultnog modela 3310, zvezdu svih memea koji naglašavaju čvrstinu i otpornost objekata. Čemu navodnici u imenu Nokia? Iz vrlo prostog razloga što „Nokia” koja je predstavila 3310 (i nekoliko drugih modela) nije prava Nokia, već obična kulisa, plod ugovora o licenciranju brenda Nokia koji je od Microsofta na 10 godina iznajmio tajvansko-finski konglomerat (FIH mobile + HMD Global) u većinskom vlasništvu kompanije Foxconn. Ovo je važno istaći jer oko Nokia brenda već duže vreme vlada velika konfuzija: ugašen je, nije ugašen, MS prodao udeo, nije prodao, a onda se svake druge godine pojave Nokia smartfoni koji debituju na sajmu pa ih onda više niko nikada ne vidi... Nokia 3310 nije pametni telefon: u pitanju je običan feature phone koji nema čak ni ekran osetljiv na dodir. Telefon dolazi ovog leta u nekoliko veselih boja po ceni od 49 evra, što je sasvim OK za sekundarni poslovni telefon na kojem su vam potrebni samo voice, txt i zmijica. Sasvim u skladu s nostalgičnim vajbom od kojeg se očekuje tržišni uspeh, nova Nokia 3310 dolazi s preinstaliranom i modernizovanom verzijom igre Snake. Predstavljeni su i modeli Nokia 3, 5 i 6, Android „srednjaci” koji su privukli kudikamo manje pažnje posetilaca.

Na kartu nostalgije računa i BlackBerry, koji je predstavio KeyOne, telefon koji pokušava da revitalizuje klasičan BlackBerry dizajn s fizičkom tastaturom, ali zasnovan na operativnom sistemu Android koji je dopunjen BlackBerry sigurnosnim uslugama. Po performansama i hardveru, KeyOne ne spada u flegšip kategoriju uređaja (Snapdragon 625, displej dijagonale 4,5”...), ali BlackBerry nostalgičarima to verovatno neće smetati.

 
Kompanija Lenovo predstavila je kvantitativno najveći broj uređaja u odnosu na konkurente. Glavni fokus bačen je na Moto G5 i G5 Plus, dva relativno jeftina uređaja srednje klase s metalnim kućištima i relativno moćnim hardverom za novce koji se traže. Ova dva modela razlikuju se po veličini ekrana (5” vs 5,2”, oba u 1080p), procesoru (Snapdragon 430 u G5 vs Snapdragon 625 u G5 Plus), količini radne i sistemske memorije, kameri i drugim sitnicama. Motorola G5 trebalo bi da košta oko 190 evra, dok će cena Plusa da bude stotinak evra viša. Kao i prošle godine, Lenovo je jedna od retkih kompanija koja nije odustala od koncepta Android tableta, predstavljajući čak četiri nova modela! Ako ne bude iznenađenja, kompletan Lenovo/Motorola portfelj sa MWC17 testiraćemo u sledećem broju.

Huawei, kineski gigant koji kao jedinu pravu konkurenciju doživljava Apple (okrenite stranu i pogledajte intervju sa gospodinom Yanminom Wangom), na sajmu je predstavio dve flegšip jedinice: Huawei P10 i P10 Plus. Razlikuju se po dijagonali ekrana (5,1” vs 5,5”), rezoluciji (1080p vs 1440p), količini RAM i internoj memoriji, ali oba imaju identični čip-set (HiSilicon Kirin 960), kamere i ostale elemente. Kao i u slučaju prošlogodišnjeg modela, Huawei je i ove godine išao na varijantu dual kamere sa Leica sočivima i kreirao telefon namenjen foto-entuzijastima. Kao interesantan kuriozitet, Huawei je ovogodišnje flegšip uređaje ponudio u nekoliko boja koje nijedan proizvođač nikada nije koristio: svima se najviše dopala jarka svetlozelena boja koja asocira na buđenje proleća. Logiku novog kolorita na konferenciji za štampu detaljno je objasnila predstavnica kompanije Pantone. Na stranicama rubrike „Phone Zone” pročitajte kako se Huawei P10 pokazao na našim nemilosrdnim testovima.

 
Na prošlogodišnjem sajmu kompanija LG predstavila je G5, prvi pravi modularni telefon s operativnim sistemom Android. Nažalost, kombinacija nespretnog dizajna koji je zahtevao gašenje telefona i vađenje baterije radi instalacije modularnih dodataka i neadekvatnog marketinga uzrokovala je da LG G5 tržišno potone kao nakovanj bačen u okean. Na pres-konferenciji na kojoj je predstavljen G6 nije bilo ni reči o tom neuspelom eksperimentu, već je akcenat bačen na osobine ovogodišnjeg flegšipa s mnogo konzervativnijim dizajnom. LG G6 ipak nije generički flegšip: odnos stranica urađen je u razmeri 2:1 radi lakšeg rukovanja jednom šakom i radi boljeg ugođaja pri gledanju filmova i igranju igara. Osim razmere stranica, ovaj tzv. „FullVision” ekran izdvaja se i vrlo diskretnom i tankom marginom između ekrana i ivice uređaja, što ga čini nadasve elegantnim. Uz telefon svaki kupac besplatno dobija in-game valutu za šest mobilnih igara (Temple Run 2, Cookie Jam, Spider-Man Unlimited...) u vrednosti od 200 USD.

Prvi put posle mnogo godina Samsung nije iskoristio MWC za predstavljanje svog flegšipa za tekuću godinu: famozni „Unpacked” događaj, to jest premijera Galaxy S8, pomeren je za 29. mart i paralelno će se održati u Njujorku i Londonu. Nakon fijaska sa zapaljivim Note 7 razumljivo je da su želeli dodatnih mesec dana za ekstenzivno testiranje novih uređaja, a odlaganje će pomoći i da se obezbedi zaliha Qualcomm Snapdragon 835 čip-set jedinica koje će premijeru doživeti na S8. Umesto gala događaja održali su pres-konferenciju manjeg obima na kojoj su predstavili dva nova tablet uređaja i ručne kontrolerske dodatke za Gear VR. Pres-konferenciju obeležio je (pomalo zbunjeni) aktivista organizacije Greenpeace, koji se popeo na binu noseći transparent sa znakom za reciklažu. Na svom veb-sajtu Greenpeace je kasnije objasnio da je momak želeo da ukaže na problem uništavanja 4,3 miliona defektnih baterija za Note 7, insistirajući na tome da Samsung obelodani kako to misli da uradi. Plemenita ideja, ali trebalo je da angažuju nekog manje mutavog aktivistu jer publici nije bilo jasno šta je momak hteo da kaže...

 
HTC ponovo, po ko zna koji put, nije iskoristio sajam da predstavi svoju novu liniju uređaja, već je to uradio nekoliko nedelja pre MWC-a (za razliku od prošle godine, kad su to izveli nekoliko nedelja nakon MWC-a). Krajnje je vreme da im neko objasni šta je cilj sajamskih manifestacija... Elem, pored telefona nove flegšip serije U (pogledajte test u ovom broju), sajamski prostor su iskoristili za demonstraciju novih igara i novih trendova vezanih za HTC Vive VR headset.

Kineski Coolpad, mali ali agresivni B igrač na smartphone polju, na svojoj pres-konferenciji predstavio je Coolpad Cool S1, flegšip za ovu godinu. U pitanju je revolucionarno jeftin uređaj koji nudi isti ili jači hardver kao i većina flegšip uređaja konkurencije A klase (Snapdragon 821, 6 GB RAM...), ali po dvostruko nižoj ceni! Uostalom, bacite pogled na rubriku „Phone Zone” i pročitajte test.

Neobavezni deo sajma obeležila je saradnja organizacije GSMA i studija Niantic, koji su sajamski prostor posejali Pokémon Go PokeStopsima i PokeGymsima, motivišući entuzijaste da se zavlače svuda i hvataju virtuelne zverčice. Kao i nekoliko prošlih godina, na sajmu je vladala i pomama za Android bedževima koji su mogli da se dobiju na određenim štandovima: onaj ko je želeo da prikupi sve značke (ukupno stotinak različitih) morao je da pešači kilometrima, vreba kao kobra i aktivno traži druge posetioce sa „collect them all” mentalitetom radi menjaže duplikata. Simpatično.

Kad se sve sabere i oduzme, u odnosu na nekoliko prošlih godina, ovogodišnji sajam nije bio preterano impresivan jer je nedostajalo realnih inovacija. Wearables i VR, dominantni lajtmotivi iz pretprošle i prošle godine, bili su prisutni u manjoj meri i nisu proizvodili efekat nečeg novog i originalnog. Manjem intenzitetu sajamskog doživljaja doprinelo je i odsustvo Samsungovog flegšipa, oko kojeg se oduvek sve vrtelo, htela to konkurencija da prizna ili ne.

Lenovo: „Modularnost je isplativa”

 
Na naša pitanja odgovarao je Dejvid Roman (David Roman), viši potpredsednik i direktor marketinga kompanije Lenovo.

SK: U kojoj meri je Lenovo, kao kompanija, zadovoljan komercijalnim uspehom telefona Motorola Moto Z, pre svega u kontekstu „opravdanosti” same ideje modularnog telefona? Prošle godine smo bili svedoci katastrofalnog fejla kompanije LG, čiji je modularni telefon LG G5 tržišno potonuo bez traga. Zar se niste plašili da će i vas da zadesi slična sudbina?

Dejvid: Radikalno dizajniran modularni mobilni telefon za našu kompaniju bio je bitan iz nekoliko razloga. Prvo, bilo je potrebno revitalizovati brend Motorola, koji smo kupili od Googlea u prilično „pasivnom” stanju. Trebalo nam je dve godine da razvijemo telefon dovoljno atraktivan i tehnološki radikalan da brend Motorola ponovo učini interesantnim.

Sledeći bitan razlog je regrutacija! Opšte je poznato da se oko svake nove i uzbudljive tehnologije formira ekosistem developera sa snažnom motivacijom i dobrim idejama. Timovi koji dizajniraju i razvijaju nove Moto modove imaju ideje koje nama nisu pale na pamet. Do kraja godine videćete realizaciju nekih od tih ideja kroz modove kakve sigurno niste očekivali. Generalno gledano, izuzetno dobra stvar je to što imamo flegšip koji je apsolutno jedinstven na tržištu. Nijedna druga kompanija nema ništa što može da se uporedi sa Motorolom Moto Z, što nas čini veoma srećnim.

SK: Koliko ste telefona Motorola Moto Z prodali do sada? I ko su, generalno gledano, njegovi kupci?

Dejvid: Planirali smo da u prvih nekoliko meseci prodamo tri miliona primeraka, a taj plan smo ostvarili i prebacili, tako da smo veoma zadovoljni time kako je tržište reagovalo na Moto Z. Ko ih kupuje, pitate... Recimo, veliki broj Instagram fotografa i entuzijasta kupuje kombinaciju telefona i Hasselblad kamera moda zato što time, tehnički gledano, i dalje slikaju mobilnim telefonom, ali postižu rezultate kao da koriste solidan DSLR. Generalno, Moto Z telefone i dodatke kupuju tehno-entuzijasti (mi ih zovemo „tekscentrici”) koji žele da budu early adopteri nove i uzbudljive tehnologije.

SK: Da li planirate da koncept modularnog telefona evoluirate u budućnosti ili je Motorola Moto Z bio unikatni tehnološki demonstrator?

Dejvid: I te kako nameravamo da nastavimo s razvojem modularnih telefona, ali i da obezbedimo kompatibilnost postojećih modova s novim modelima! Obavezali smo se da će postojeći modovi biti kompatibilni s novim modelima koje ćemo izbaciti na tržište u naredne tri godine (najmanje), tako da kupac telefona i modova neće morati da menja modove koje koristi ako poželi telefon nove generacije.

SK: Da li će postojeći Moto modovi, recimo, nakon dve ili tri godine, postati kompatibilni s novim Motorola modelima iz srednje ili niže klase? Time bi investicija u modove definitivno dobila novi smisao...

Dejvid: Za sada ne postoje planovi za tako nešto i, iskreno, sumnjam da je to uopšte izvodljivo i isplativo.

Huawei: „Apple kao glavni rival”

Na naša pitanja odgovarao je Janmin Vang (Yanmin Wang), direktor kompanije Huawei zadužen za centralnu i istočnu Evropu i nordijski region.

SK: Huawei je poslednjih godina duboko zagrizao u tržište mobilnih uređaja i „napao” hi-end segment u kojem dominiraju kompanije kao što su Samsung, LG, Sony... Koju kompaniju smatrate najvećim rivalom? Možda Samsung?

Vang: Nijednu od nabrojanih, a pogotovo ne Samsung. Najveći rival kompanije Huawei je Apple. Nijedan od velikih igrača u Android biznisu nema to što ima Apple, kako u pogledu tehnologije tako i kad je reč o percepciji korisnika. U našem biznisu, Apple je broj 1. To je kompanija i pozicija koju gađa moja firma.

SK: Planirate da ih jednog dana dostignete i prestignete?

Vang: Ko zna šta donosi budućnost...

SK: Realno gledano, kompaniji Huawei ide dobro. Šta ako jednog dana zaspite na lovorikama pa vas firme koje ne smatrate rivalima prestignu?

Vang: Mi nikad ne spavamo. Svesni smo da je tržište mobilnih tehnologija ultradinamično i da se situacija može promeniti preko noći. Uvek postoji mogućnost da se mala i agresivna kompanija na koju niko nije računao pojavi s revolucionarnim proizvodom i svima pomrsi račune.

SK: Da li planirate da proširite biznis van telekomunikacionih sfera? Da li pored telekomunikacione infrastukture i telefona planirate i nešto treće? Apple radi na inteligentnim automobilima...

Vang: Mobilno tržište je toliko veliko i ima toliki potencijal za dalju ekspanziju da nam je za sada i u doglednoj budućnosti jedini realni fokus.

SK: Da li makar planirate da tržištu ponudite usluge kakve ima vaša konkurencija? Recimo, nešto kao Samsung Pay?

Vang: Uslugu nalik na Samsung Pay pokrenuli smo na tržištu Kine. Zove se Huawei Pay i za sada nemamo planova da je širimo na evropsko ili neka druga tržišta, mada će to u jednom trenutku doći na red.

SK: Pre dve godine, svi vaši konkurenti su ponudili svoje VR headsetove i nisu zatvarali usta hvaleći potencijal virtuelne realnosti. Ove godine se čini da je jedino Samsung ozbiljnije zainteresovan za nastavak te priče. Gde je tu Huawei?

Vang: Nisam prava osoba koja može da vam da precizan odgovor na to pitanje, ali smatram da je komercijalni, upotrebljivi VR još uvek (tehnološki) daleko. Hardver nije spreman za to, a ni ljudi. Naša istraživanja pokazuju da ogroman procenat korisnika jednostavno ne želi da koristi VR headset, bilo zbog mučnine, bilo iz nekih drugih razloga.

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
 NOVE TEHNOLOGIJE
Inovacije iz IBM-a

 NA LICU MESTA
Mobile World Congress 2017, Barselona
Šta mislite o ovom tekstu?
Adacta konferencija
Švedska na EDUfair 2017
RAF Challenge (9)
Epson na CeBIT-u
Kingston konferencija

 KOMPJUTERI I FILM
Fate of the Furious
The Boss Baby
Filmovi, ukratko

 SITNA CREVCA
Kako postati programer (7): JSON, AJAX i JavaScript objekti

 VREMENSKA MAŠINA
Maradona, Apple i brdo broj 30

 PRST NA ČELO
Proročanstvo u oblacima

Izveštavanje iz Barselone omogućila nam je kompanija Lenovo
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2015. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 2.54
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera