INTERNET<>
022015<><>

Instant poruke danas

Novi mobilni čet poredak

Mobilna komunikacija nikada nije bila jednostavnija (i jeftinija)

S pametnim telefonima pristigle su aplikacije koje su evolucija tradicionalnih, ugrađenih (stock) funkcija telefona. Na prvom mestu, pružaju nam izbor da nastavimo koristimo stare servise, kao što su SMS i MMS, kao i direktan govorni i video poziv preko mobilnog operatera, ali i da isto to (i mnogo više!) činimo koristeći nove, jednostavne i grafički izuzetno dopadljive aplikacije. Praktično besplatno, uz već plaćeni utrošak mobilnog ili Wi-Fi neta. Ko se ne bi „primio” i bez po muke zakoračio u novu eru mobilnih aplikacija za kratke poruke (IM, instant messages)?

Probaćemo da odgovorimo na pitanja da li je to izazov ili pretnja za mobilne operatere, kako oni uzvraćaju, koji je najuži izbor aplikacija za kratke poruke u Srbiji i koje su im razlike, koliko može da se uštedi, kakva je privatnost, možete li da se „navučete”, sve do toga da li su „IM samo za klince” i da li su „stikeri” (koji prate emotikone) „glupost” ili zapravo mogu biti vrlo šarmantni.

Penzionisani SMS

Otkako (skoro) svi imamo pametne telefone, nekada veoma popularno dopisivanje SMS-om otišlo je u zasluženu penziju. Multimedijalne poruke preko operatera (MMS) nikada zaista nisu zaživele (bile su prilično nepraktične, pune ograničenja, često nekompatibilne, i još češće nepouzdane u isporuci), dok današnje mobilne IM aplikacije omogućavaju veoma jednostavnu, brzu i pouzdanu razmenu kratkih poruka, ali i slika, video-zapisa, lokacija, govornih poruka i telefonskih poziva – sve preko mobilnog ili Wi-Fi interneta.

SMS je i dalje tu kao „sigurica”, ako želite nekome da pošaljete poruku i budete sigurni da će je primiti (jer mu ne radi IM aplikacija ili nije online ili ima nov telefon).

PC čet aplikacije

Nekada veoma popularni IM koje smo koristili na računarima nisu „preživeli” dolazak pametnih telefona i sada su deo istorije: 2013. godine ugašen je Windows Live Messenger (nekadašnji MSN Messenger) i Microsoft u potpunosti prelazi na Skype koji je kupio 2011. godine za 8,5 milijardi dolara od eBaya. Yahoo Messenger, iako tada popularan na računarskoj platformi, nije se ni uključio u mobilnu trku; ICQ praktično ne postoji.

Skype je danas jedan od vodećih servisa za dopisivanje na PC-u koji je iz-ruke-u-ruku stigao do Microsofta koji ga je učinio dostupnim i za vodeće mobilne platforme, a ustaljeno se koristi i na „tradicionalnim” računarima (uz Windows, tu je i podrška za Mac i, pomalo zanemarena, podrška za Linux). Njega su danas prestigli Viber i WhatsApp, koji su se izvorno pojavili kao iPhone mobilni IM, da bi danas pružili podršku za Android, Windows Phone, BlackBerry i Symbian. (Viber je otišao dalje i na listu stavio i Windows, Linux, BadaOS.) Navedeni IM su besplatni, za prenos podataka koriste mobilni internet ili Wi-Fi konekciju.

Mobilni IM

Brz uspeh ovih relativno novih aplikacija za dopisivanje prevashodno je u vrlo jednostavnom, intuitivnom korišćenju, podršci za brojne platforme (mobilne i računarske) i dobrom vizuelnom izgledu, uz dopunu novim i zanimljivim emotikonima i stikerima. Dodatni razlog za brzi prodor je preskočen korak klasične registracije – instaliraj i vozi. Ne može biti jednostavnije. Ovo je posebno bitno za korisnike koji nisu računarski pismeni, a koriste svoj prvi pametni telefon – neće imati nikakav problem da pokrenu Viber ili WhatsApp za par minuta, dok je za Skype već potrebno imati registrovan nalog ili ga kreirati.

Dalja prednost je jednostavnost instaliranja nove verzije. Ne kažemo da je instalacija nove verzije Skypea za PC komplikovana, ali instalacija nove verzije IM za mobilni je još jednostavnija. Zatim, besplatne su, nema dosadnih reklama ili prozora koji navode na kupovinu, jednostavni korisnički interfejs omogućava da se svaka radnja brzo završi, pouzdane su jer izuzetno vode računa da serveri ne budu oboreni ili zagušeni, pa da poruke kasne ili se izgube, dovoljna je i najsporija mobilna internet konekcija (2G EDGE mreža). Marketing „od usta do usta” (zadovoljnih korisnika) najbolje je promovisao WhatsApp i Viber.

Broj telefona je korisnikov ID i odmah je online. Skenira adresar telefona i prepoznaje kontakte iz imenika koji imaju datu aplikaciju. Drugim rečima, da biste komunicirali s nekim preko Vibera ili WhatsAppa, morate tu osobu dodati u imenik.

Ako se navedenom doda mogućnost upotrebe istog naloga na mobilnom telefonu, tabletu, ali i stonom računaru ili laptopu – krug upotrebljivosti i portabilnosti je zatvoren.

Zanimljivo je da navedeni IM nisu najpopularniji svuda na svetu. U Kini se masovno koristi WeChat, a Japanu Line. U Južnoj Koreji KakaoTalk je najbrojniji, a Nimbuzz u Indiji.

U Srbiji su WhatsApp i Viber ubedljivo najpopularniji. Tu je i Skype kao tradicionalno prisutan. Vredi spomenuti Google Hangouts (nekadašnji Talk) i Facebook Messenger. Korisnici iOS-a mogu da koriste preinstalirani iMessage, ali samo unutar zatvorenog kruga iOS-a, pa se češće odlučuju za WhatsApp ili Viber. Nekadašnji BlackBerry Messenger (BBM) koji je bio BlackBerry ekskluziva i posebno se naplaćivao, sada je otvoren i za Android i iOS platformu i slobodan je za preuzimanje.

Mobilni operateri: izazov ili pretnja

Dok su PC aplikacije za kratke poruke bile vezane za računare, a ne prenosne uređaje, uzimali su relativno mali deo „kolača” mobilnim i telekom operaterima. WhatsApp se pojavio upravo kao zamena za SMS, čineći ga besplatnim i više ilustrativnim, kroz šarmantne emotikone i lako deljenje slika. Skype i Viber, kao mobilne aplikacije, uz slanje poruka omogućavaju i besplatno telefoniranje. Popularnost i lakoća upotrebe mobilnih IM prilično je ugrozila operatere, nudeći besplatno opcije dopisivanja i telefoniranja, primoravajući ih da traže drugačiju nišu za dobru zaradu.

Drugim rečima, ako želimo da telefoniramo, u lokalu ili s drugim kontinentom, učinićemo to kroz besplatni Viber ili Skype poziv sa mobilnog telefona, tableta ili stonog računara. Ako šaljemo poruke, poslaćemo ih brže i jednostavnije IM-om nego SMS-om; sem toga, dodatni zanimljivi smajli ili stiker lepo se uklapa uz tekst (ili govori umesto njega), dok nam aplikacija daje informaciju ne samo da je poruka poslata, već da li je primljena i pogledana (otvorena).

Da je ovo udarac za SMS? Veliki. Ko god jednom proba WhatsApp, nikada se neće vratiti na dopisivanje SMS-om. S druge strane, da bi se postigao kvalitetan kanal za razgovor, obe strane moraju imati internet koji „ne zastajkuje” (mobilni ili Wi-Fi). Ovo, načelno, ne bi trebalo da bude problem u današnje vreme, ali realno jeste, posebno na lokacijama gde je lošiji prijem mobilnog neta; distorzije zvuka (kašnjenje, eho, „digitalizacija”) su relativno česte, što dobro znaju svi koji su ikad koristili Skype. Ako je net kvalitetan na obe strane, zvuk će biti savršeno dobar („HD kvalitet”). Kvalitetan net znači responzivan, ujednačen a ne i nužno brz.

Zanimljiv je način na koji su mobilni operateri odgovorili, uvodeći nove pakete sa više minuta, ali manje interneta, kako bi korisnik uzeo veći paket, sa više interneta. Zanimljivo je da su na svakom koraku promocije ili paketi koji imaju (pre)više minuta i puno SMS-ova, dok se u svim akcijama „štedi” na megabajtima – oni su najtraženija roba.

Viber

• Kvalitetni besplatni govorni i video-pozivi.

• Viber Out, pozivanje brojeva van Viber mreže (recimo, fiksni broj), što je VoIP poziv po niskoj ceni (uz uplatu kredita).

• Podrška za najviše platformi, uključujući i Windows, Mac (OS X) i Linux aplikacije (pored svih mobilnih). Ovo znači da je moguć i telefonski poziv sa, recimo, Vibera sa iPhonea nekome ko ima Viber na Linux desktop računaru.

• Omogućava paralelni rad sa više uređaja (kao isti korisnik), izuzetno praktično, isti nalog koristi se sa mobilnog, na više tableta, iz Windowsa... i ovo zaista dobro simultano radi.

• Nema reklama.

• Zabavan chat sa emotikonima i sličicama (stickers), kojih ima u izobilju, besplatnih ili za dolar po kolekciji.

• Lako deljenje slika, video zapisa, govornih poruka i lokacije (mape).

• Tekuće verzije za popularne uređaje konačno su vrlo stabilne.

• Verzije za mobilne uređaje na granici su da postanu bloat (prenatrpane), dodavanjem novih i novih opcija.

WhatsApp

• Nema pozive, najavljeni su kao nova opcija tokom ove godine.

• Nema reklama i obećavaju zauvek bez reklama.

• Godišnja pretplata jedan dolar, posle prve godine koja je besplatna (do sada besplatan period više puta produžavan).

• Moguće logovanje samo sa jednog uređaja, na čemu se insistira (otvaranjem naloga na novom telefonu, nalog na prethodnom uređaju biće obrisan).

• Nema aplikacije za Windows, Linux. Ne podržava tablete.

Google Hangouts (nekadašnji GTalk) je na listi jer ima šanse da se probije. Svako ko ima Google nalog ima i Hangouts ID. Kada se Gmail otvori u veb pregledaču, Hangouts je dostupan. Uz svaku instalaciju Androida dobija se Hangouts app. Postoji verzija za iOS, a Google će „gurati” svoj IM u budućnosti (uz obavezni Google+ nalog za deljenje slika). Dakle, sve je tu, samo nije popularan. Facebook Messenger ima preko 500 miliona korisnika, ponajviše jer je bio nametnut. Vezuje se za Facebook korisnički nalog. Facebook je vlasnik i WhatsAppa.

• • •

Koliko je ovo uzelo maha? Za sadašnjih preko milijardu korisnika mobilnih IM – SMS praktično više ne postoji. Ko poseduje pametni telefon, sigurno ima internet pristup (mobilni ili Wi-Fi); potreban je dodir da poseduje i WhatsApp ili Viber. WhatsApp, kao prvi na listi, ima impresivnih 700 miliona korisnika (više nego Twitter!), u odnosu na 350 miliona pre tačno godinu dana, kada je kupljen (broje se korisnici koji su aktivni u mesec dana, pri čemu je kod WhatsAppa 70% ovih korisnika aktivno svakog dana). Ove godine očekuje nas zanimljiva borba „rame uz rame”.

Ivan OBROVAČKI

 
.rs: Digitalno arhiviranje
Instant poruke danas
Šta mislite o ovom tekstu?
Softverski sistem za reagovanje u slučaju prirodnih nepogoda
WWW vodič

Reci to slikom
Viber neprekidno dodaje popularne „stikere” (nalepnice), tj. kolekciju sličica na brojne teme te omogućava da se simpatično pošalje emocija ili signal. Ovo je ujedno i izvor zarade, jer Viber je potpuno besplatan, a kolekcije stikera prodaju se obično za dolar. Sem toga, stikera ima puno i za sve uzraste, od dečijih, devojačkih tema, preko ljubavnih na stotinu načina, sa likovima iz crtaća ili filmova, do fino dizajniranih ilustracija za sve prigode. Bez sumnje dopadljivo za mlade i još mlađe, a sigurni smo da i neko stariji može da nađe prigodnu ilustraciju.

Dogovaranje za ekipu
Kreiranje grupa (i slanje grupnih poruka, svako u grupi dobija sve od svakog člana) može da pojednostavi dogovaranje za, recimo, izlazak ili izlet. Ako se tome doda jednostavno slanje (deljenje) lokacije (na mapi) na kojoj se neko nalazi, ovo će svakako biti brže i zabavnije od SMS-a.

Istorija akvizicija
Zanimljiva je istorija ovih servisa. Microsoft kupuje Skype 2011. godine za 8,5 milijardi dolara. U februaru prošle godine Rakuten, japanska e-trgovina, kupuje izraelski Viber za 900 miliona dolara „čistog” novca, dok nešto kasnije, istog meseca, Facebook kupuje američki WhatsApp za neverovatnih 19 milijardi dolara (najvećim delom kroz akcije, otuda veća cena), što je najskuplje preuzimanje u istoriji.

Privatnost
SMS nudi najmanje privatnosti jer se šalje i beleži kao običan tekst, a čuva na serverima operatera. BlackBerry Messenger (BBM) u vreme kada je BlackBerry bio „skupa poslovna klasa” nudio je nešto što niko nije – enkriptovanu, šifrovanu komunikaciju preko BlackBerry servera, garantujući nemogućnost presretanja poruke – što je bilo bitno biznismenima, sa ove ili one strane zakona koji su to plaćali. U ovom trenu, WhatsApp nudi najveću sigurnost, jer je sama baza poruka na telefonu enkriptovana, a svaka poruka koja putuje ima end-to-end enkripciju, nešto slabiju od AES.
Zanimljivo je da je sadašnji britanski premijer Dejvid Kameron najavio da bi mogao da zabrani WhatsApp, iMessage i Snapchat, jer omogućavaju enkripciju „u koju država ne može da ima uvid čak i ako ima pravosnažni nalog”. Ovo je najavio da će uraditi ako pobedi na sledećim izborima, u svetlu nedavnih terorističkih dešavanja u Parizu.
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera