Instant poruke danas
Mobilna komunikacija nikada nije bila jednostavnija (i jeftinija) Probaćemo da odgovorimo na pitanja da li je to izazov ili pretnja za mobilne operatere, kako oni uzvraćaju, koji je najuži izbor aplikacija za kratke poruke u Srbiji i koje su im razlike, koliko može da se uštedi, kakva je privatnost, možete li da se „navučete”, sve do toga da li su „IM samo za klince” i da li su „stikeri” (koji prate emotikone) „glupost” ili zapravo mogu biti vrlo šarmantni. Penzionisani SMS SMS je i dalje tu kao „sigurica”, ako želite nekome da pošaljete poruku i budete sigurni da će je primiti (jer mu ne radi IM aplikacija ili nije online ili ima nov telefon). PC čet aplikacije Skype je danas jedan od vodećih servisa za dopisivanje na PC-u koji je iz-ruke-u-ruku stigao do Microsofta koji ga je učinio dostupnim i za vodeće mobilne platforme, a ustaljeno se koristi i na „tradicionalnim” računarima (uz Windows, tu je i podrška za Mac i, pomalo zanemarena, podrška za Linux). Njega su danas prestigli Viber i WhatsApp, koji su se izvorno pojavili kao iPhone mobilni IM, da bi danas pružili podršku za Android, Windows Phone, BlackBerry i Symbian. (Viber je otišao dalje i na listu stavio i Windows, Linux, BadaOS.) Navedeni IM su besplatni, za prenos podataka koriste mobilni internet ili Wi-Fi konekciju. Mobilni IM Dalja prednost je jednostavnost instaliranja nove verzije. Ne kažemo da je instalacija nove verzije Skypea za PC komplikovana, ali instalacija nove verzije IM za mobilni je još jednostavnija. Zatim, besplatne su, nema dosadnih reklama ili prozora koji navode na kupovinu, jednostavni korisnički interfejs omogućava da se svaka radnja brzo završi, pouzdane su jer izuzetno vode računa da serveri ne budu oboreni ili zagušeni, pa da poruke kasne ili se izgube, dovoljna je i najsporija mobilna internet konekcija (2G EDGE mreža). Marketing „od usta do usta” (zadovoljnih korisnika) najbolje je promovisao WhatsApp i Viber. Broj telefona je korisnikov ID i odmah je online. Skenira adresar telefona i prepoznaje kontakte iz imenika koji imaju datu aplikaciju. Drugim rečima, da biste komunicirali s nekim preko Vibera ili WhatsAppa, morate tu osobu dodati u imenik. Ako se navedenom doda mogućnost upotrebe istog naloga na mobilnom telefonu, tabletu, ali i stonom računaru ili laptopu – krug upotrebljivosti i portabilnosti je zatvoren. Zanimljivo je da navedeni IM nisu najpopularniji svuda na svetu. U Kini se masovno koristi WeChat, a Japanu Line. U Južnoj Koreji KakaoTalk je najbrojniji, a Nimbuzz u Indiji. U Srbiji su WhatsApp i Viber ubedljivo najpopularniji. Tu je i Skype kao tradicionalno prisutan. Vredi spomenuti Google Hangouts (nekadašnji Talk) i Facebook Messenger. Korisnici iOS-a mogu da koriste preinstalirani iMessage, ali samo unutar zatvorenog kruga iOS-a, pa se češće odlučuju za WhatsApp ili Viber. Nekadašnji BlackBerry Messenger (BBM) koji je bio BlackBerry ekskluziva i posebno se naplaćivao, sada je otvoren i za Android i iOS platformu i slobodan je za preuzimanje. Mobilni operateri: izazov ili pretnja Dok su PC aplikacije za kratke poruke bile vezane za računare, a ne prenosne uređaje, uzimali su relativno mali deo „kolača” mobilnim i telekom operaterima. WhatsApp se pojavio upravo kao zamena za SMS, čineći ga besplatnim i više ilustrativnim, kroz šarmantne emotikone i lako deljenje slika. Skype i Viber, kao mobilne aplikacije, uz slanje poruka omogućavaju i besplatno telefoniranje. Popularnost i lakoća upotrebe mobilnih IM prilično je ugrozila operatere, nudeći besplatno opcije dopisivanja i telefoniranja, primoravajući ih da traže drugačiju nišu za dobru zaradu. Drugim rečima, ako želimo da telefoniramo, u lokalu ili s drugim kontinentom, učinićemo to kroz besplatni Viber ili Skype poziv sa mobilnog telefona, tableta ili stonog računara. Ako šaljemo poruke, poslaćemo ih brže i jednostavnije IM-om nego SMS-om; sem toga, dodatni zanimljivi smajli ili stiker lepo se uklapa uz tekst (ili govori umesto njega), dok nam aplikacija daje informaciju ne samo da je poruka poslata, već da li je primljena i pogledana (otvorena). Da je ovo udarac za SMS? Veliki. Ko god jednom proba WhatsApp, nikada se neće vratiti na dopisivanje SMS-om. S druge strane, da bi se postigao kvalitetan kanal za razgovor, obe strane moraju imati internet koji „ne zastajkuje” (mobilni ili Wi-Fi). Ovo, načelno, ne bi trebalo da bude problem u današnje vreme, ali realno jeste, posebno na lokacijama gde je lošiji prijem mobilnog neta; distorzije zvuka (kašnjenje, eho, „digitalizacija”) su relativno česte, što dobro znaju svi koji su ikad koristili Skype. Ako je net kvalitetan na obe strane, zvuk će biti savršeno dobar („HD kvalitet”). Kvalitetan net znači responzivan, ujednačen a ne i nužno brz. Zanimljiv je način na koji su mobilni operateri odgovorili, uvodeći nove pakete sa više minuta, ali manje interneta, kako bi korisnik uzeo veći paket, sa više interneta. Zanimljivo je da su na svakom koraku promocije ili paketi koji imaju (pre)više minuta i puno SMS-ova, dok se u svim akcijama „štedi” na megabajtima – oni su najtraženija roba. Viber • Kvalitetni besplatni govorni i video-pozivi. • Viber Out, pozivanje brojeva van Viber mreže (recimo, fiksni broj), što je VoIP poziv po niskoj ceni (uz uplatu kredita). • Podrška za najviše platformi, uključujući i Windows, Mac (OS X) i Linux aplikacije (pored svih mobilnih). Ovo znači da je moguć i telefonski poziv sa, recimo, Vibera sa iPhonea nekome ko ima Viber na Linux desktop računaru. • Omogućava paralelni rad sa više uređaja (kao isti korisnik), izuzetno praktično, isti nalog koristi se sa mobilnog, na više tableta, iz Windowsa... i ovo zaista dobro simultano radi. • Nema reklama. • Zabavan chat sa emotikonima i sličicama (stickers), kojih ima u izobilju, besplatnih ili za dolar po kolekciji. • Lako deljenje slika, video zapisa, govornih poruka i lokacije (mape). • Tekuće verzije za popularne uređaje konačno su vrlo stabilne. • Verzije za mobilne uređaje na granici su da postanu bloat (prenatrpane), dodavanjem novih i novih opcija. • Nema pozive, najavljeni su kao nova opcija tokom ove godine. • Nema reklama i obećavaju zauvek bez reklama. • Godišnja pretplata jedan dolar, posle prve godine koja je besplatna (do sada besplatan period više puta produžavan). • Moguće logovanje samo sa jednog uređaja, na čemu se insistira (otvaranjem naloga na novom telefonu, nalog na prethodnom uređaju biće obrisan). • Nema aplikacije za Windows, Linux. Ne podržava tablete. Google Hangouts (nekadašnji GTalk) je na listi jer ima šanse da se probije. Svako ko ima Google nalog ima i Hangouts ID. Kada se Gmail otvori u veb pregledaču, Hangouts je dostupan. Uz svaku instalaciju Androida dobija se Hangouts app. Postoji verzija za iOS, a Google će „gurati” svoj IM u budućnosti (uz obavezni Google+ nalog za deljenje slika). Dakle, sve je tu, samo nije popularan. Facebook Messenger ima preko 500 miliona korisnika, ponajviše jer je bio nametnut. Vezuje se za Facebook korisnički nalog. Facebook je vlasnik i WhatsAppa. • • • Koliko je ovo uzelo maha? Za sadašnjih preko milijardu korisnika mobilnih IM – SMS praktično više ne postoji. Ko poseduje pametni telefon, sigurno ima internet pristup (mobilni ili Wi-Fi); potreban je dodir da poseduje i WhatsApp ili Viber. WhatsApp, kao prvi na listi, ima impresivnih 700 miliona korisnika (više nego Twitter!), u odnosu na 350 miliona pre tačno godinu dana, kada je kupljen (broje se korisnici koji su aktivni u mesec dana, pri čemu je kod WhatsAppa 70% ovih korisnika aktivno svakog dana). Ove godine očekuje nas zanimljiva borba „rame uz rame”. Ivan OBROVAČKI |
| |||||||||||||||||
|
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |