 | Učešće u beti omogućio Extreme CC | Kao što je bilo nagađano, a zatim i obećavano, krajem septembra počelo je javno beta testiranje predugo očekivanog Diabla III. U pitanju je „javna zatvorena beta”, što znači da svi mogu da se prijave (napravite battle.net">battle.net nalog i izaberete opciju da ste zainteresovani za beta testiranje), ali je izbor učesnika nasumičan i postepeno se povećava. Blizzard će tokom narednih nedelja pozivati u betu sve više i više zainteresovanih.Šta nam ova beta nudi? Potpuno je otvorena prva trećina prvog čina igre, sa svim klasama, likovima, questovima i predmetima koje taj deo igre nudi. Karakteri u beti limitirani su na trinaesti nivo, što je dovoljno da se igrači upoznaju sa njihovim osnovnim mehanikama i početnim veštinama. Da počnemo s novim sistemom veština. Nema više drveta sa skilovima odakle biramo i razvijamo one koje želimo da koristimo. Sada su sve veštine dostupne sve vreme (nakon što se otključaju na određenom nivou), ali da biste ih upotrebili, morate da ih stavite u „slotove” za veštine, a i oni se otključavaju postepeno. Svaka klasa ima dvadesetak aktivnih veština i šest slotova za njih, kao i desetak pasivnih veština i tri slota za njihovu upotrebu. Takođe, većina veština leveluje zajedno sa vašim likom, tj. postaje jača, jeftinija, efektivnija. Kako ovo funkcioniše u praksi? Kao pre, levi i desni taster miša ostaju glavni alat u igri, ali umesto funkcijskih tastera za brzu selekciju neaktivnih veština, sada se koristi prvih šest numeričkih tastera za dodatne veštine, napitke ili eliksire.Napici su takođe promenjeni, i sada postoji vremenska zadrška između dve upotrebe (narodski rečeno, kuldaun, prim. aut.), pa je tako spamovanje napitaka efektivno okončano. Ovo ipak ne usporava tempo igre, jer su tu crvene kugle zdravlja koje poraženi protivnici ostavljaju za sobom. Kugle deluju kao napici, ali imaju trenutni efekat i ne mogu da se čuvaju i inventaru. Inače, novi inventar je prosto fantastičan. Ne samo što ima više polja nego pre, nego su i predmeti manji (nema više grdosija koje zauzimaju po osam polja – sada su dva polja po predmetu maksimum). Novi Diablo donosi još nekoliko stvari koje igraču olakšavaju život. Prva je kamen povratka (Stone of Recall) koji vas vraća u najbliži grad (za razliku od starog skrola, kamen ne može da se koristi za bežanje od protivnika). Sledi Jordanov kazan (Cauldron of Jordan), koji vam omogućava da prodate predmet bez povratka u grad, dok je Kocka Nefalema (Nephalem Cube) u stanju da rastavi svaki predmet na komponente koje kasnije možete da date zanatlijama (artisans) koji rade za vas. Zanatlije su jedinstveni za sve likove na jednom nalogu, što znači da svi likovi zajedno unapređuju zanatlije i uče ih da prave nove predmete (putem recepata koje nalazite). U beti nam je dostupan samo kovač koji pravi oružja i oklope, ali u finalnoj igri tu će biti i juvelir (dragulji, prstenje i ogrlice), te mistik (rune, napici, amajlije i skrolovi). Kovčeg (stash) takođe je jedinstven za sve likove na jednom nalogu, odnosno svi likovi mogu da stavljaju predmete u isti kovčeg, povećavaju mu kapacitet dokupljivanjem novih polja i tabova i, naravno, da ga koriste za slanje predmeta jedni drugima.U beti nedostaju pomenute rune i dragulji, iz krajnje jednostavnog razloga – u gotovoj igri igrač počinje da pronalazi najjednostavnije oblike ovih predmeta tek u drugom činu igre. Dok su u Diablu II rune manje-više bile varijanta dragulja, one se sada koriste za jačanje i menjanje aktivnih veština. Ovakav sistem daje mogućnost pravljenja bukvalno desetina hiljada nasumičnih, odnosno nekoliko stotina efektivnih kombinacija veština za svaku klasu, što je u najmanju ruku impresivno. Ipak, iz želje da sami kontrolišu razvijanje svake klase kroz nivoe, dizajneri su uklonili mogućnost samostalne raspodele primarnih atributa, i to se odvija automatizovano. Varvarin je pretrpeo promenu mehanike u odnosu na Diablo II. On ne koristi manu, univerzalni resurs za veštine i magije svih likova u prethodnih igara, nego bes (rage). Kako borbu započinje bez besa, mora da koristi veštine koje ga generišu. Kada se borba završi, ima desetak sekundi da nađe novog protivnika, pre nego što nakupljeni bes počne da se gubi. Drugu grupu varvarovih veština čine one koje troše bes, a treće su situacione veštine koje ne troše bes, ali imaju vreme čekanja između dve upotrebe. U igri, varvarin je očekivano dinamična klasa. Solidna otpornost na protivničke napade kao i mobilnost čine ga veoma prijatnim i igrivim.Lovac na demone koristi veoma interesantnu kombinaciju resursa. Naime, umesto jedinstvenog resursa kao ostale četiri klase, on koristi dve – mržnju i disciplinu. Prvi resurs služi za jačanje napada lukovima i samostrelima, a drugi za postavljanje zamki i izbegavanje protivnika. U borbi, bar tokom ovih početnih nivoa, ova klasa deluje fantastično moćno jer nanosi toliko mnogo štete sa distance, da se defanzivne veštine koriste ekstremno retko. Takođe, tik pred početak bete objavljeno je da se planira veliki redizajn ove klase – videćemo u kom smeru. Sveštenik je, prema mišljenu autora ovih redova, najdinamičnija i (bar u prvih nekoliko nivoa) najteža klasa za igru. Sveštenikov resurs je duh i, kao kod varvarinovog besa, postoje veštine koje ga generišu i one koje ga troše. Svešteniku priličan problem na početku igre pravi nedostatak slotova za veštine. Oseća se potreba da pored ofanzivnih veština koristite i one za kretanje, odbranu i kontrolisanje kretanja protivnika. Beta ostavlja utisak da igranje ove klase neće biti udobno dok nemate bar pet ili svih šest slotova. Kako sveštenik zahteva konstantno razmišljanje i akciju, ova klasa će u finalnoj verziji igre verovatno biti favorit.Vrač (Witch Doctor) jedina je klasa koja ima klasičnu manu – magijsku energiju solidne rezerve, ali sa sporom regeneracijom. Vrač se oslanja na prizvane pomagače (što živih, što iz carstva duhova) i napade zasnovane na otrovima i vatri. Ako ste stari igrač prošlog Diabla, prepoznaćete da vrač nastavlja stil igre koji je činio nekromansera onako popularnim. Na kraju, tu je čarobnjak, koji ne koristi manu, kao vrač, već mističnu moć (Arcane Power). Čarobnjak ima relativno malu zalihu ovog resursa, ali je njegova regeneracija veoma brza. Iako, slično lovcu na demone, čarobnjak u beti dominira nad protivnicima zahvaljujući ogromnoj vatrenoj moći sa distance, stiče se utisak da će u finalnoj igri biti još moćniji. Beta Diabla III izaziva apsolutno oduševljenje – tamanjenje digitalnih dušmana i sakupljanje virtuelnog plena u svojoj najčistijoj formi, i to sa originalnom atmosferom karakterističnom za ovaj serijal. Najveća zamerka – nemogućnost offline igre (i za single play igranje morate biti ulogovani na battle.net) jeste problem samo kada zbog preopterećenosti servera ne možete da igrate (dešava se kada se naglo poveća broj učesnika u beti, ali ne traje dugo). Ipak, ova igra može da se igra kada želite i kako želite, sami ili sa prijateljima i, najbitnije, bez oslanjanja na, u najboljem slučaju nesposobne, a u najgorem ljigave ljude (čast i pozdrav izuzecima) koje trpimo u nekolicini igrivih MMO naslova na koje smo upućeni ovih dana. Ova beta počela je „na vreme”, što nam govori da razvoj finalne igre teče po planu i da nema razloga da se Diablo III ne pojavi u punom sjaju do kraja ove godine. Dragan KOSOVAC | | |