MixVibes DVS paket MK2, M-Audio Torq Conectiv Vinyl/CD paket i Native Instruments Traktor Scratch Duo paket
Princip rada zasnovan je na specijalnim gramofonskim pločama sa utisnutim digitalnim vremenskim kodom koje se reprodukuju na standardnim profesionalnim gramofonima (motor sa direktnim pogonom, pitch i profesionalne igle), mada mogu biti reprodukovane i na ostalim gramofonima (pogon pomoću remena, obična igla, bez pitcha) uz gubitak određenih funkcionalnosti. Signal koji nosi taj vremenski kôd računar interpretira kroz interfejs kojim je povezan sa gramofonima, a on se naziva pojačalo za skreč (eng. Scratch – http://en. Ovaj sistem ima mnogo prednosti u odnosu na korišćenje normalnih gramofonskih ploča, a ima i mana. Prednosti su, recimo, prenosivost desetina hiljada audio zapisa na vašem prenosnom računaru u odnosu na ograničenje torbe za ploče, koja može da ponese svega nekoliko stotina audio zapisa, zatim mogućnost puštanja audio zapisa koji nikada nisu imali izdanje na gramofonskim pločama, mogućnost korišćenja naprednih opcija digitalne reprodukcije koje je ranije mogao da ponudi samo CD plejer, sprečavanje uticaja preskakanja igle na reprodukciju audio zapisa, digitalni audio zapisi ne degradiraju se vremenom u odnosu na audio zapise utisnute na gramofonske ploče itd. Jedina mana ovih sistema jeste to što se oslanjaju na pouzdanost računara za posao reprodukcije. To smanjuje pouzdanost ukoliko je računar za reprodukciju nižih performansi. Kao primer odabrali smo tri uređaja iz ove porodice, i to od tri različita proizvođača: francuskog MixVibesa, američke firme M-Audio i nemačkog Native Instrumentsa. Odlučili smo se baš za ova tri uređaja zato što spadaju u cenovni rang prosečnog audio entuzijaste, a ne zaostaju mnogo po kvalitetu u odnosu na uređaje višeg cenovnog ranga.
Sam audio interfejs razvila je nemačka firma ESI za MixVibes. Dosta je kvalitetno izrađen, ali nije preterano lepo dizajniran. Nalazi se u crnom metalnom kućištu sa sivim oznakama, dugmićima i potenciometrima. Lepi detalji su to što je odozgo utisnut logo firme i što je štampa na kontrolnim CD-ovima urađena tako da izgledaju kao mini-gramofonske ploče.
Program sadrži prilično veliki izbor opcija, od kojih bismo izdvojili automatski i ručni loop, snimanje miksa, mogućnost MIDI kontrole, Key, Master Tempo/Pitch, efekt procesor, mogućnost korišćenja VST dodataka, 16-kanalni sempler i podršku za ASIO drajvere. Nama lično nije se svideo raspored celina u programu iako je moguće neke delove prerasporediti prostim prevlačenjem. Proizvođač je obezbedio i besplatnu nadogradnju programa putem Interneta.
Audio interfejs vrlo je kvalitetno izrađen, iako je od plastike. Prijatnog je dizajna, sa sivim, crnim i crvenim detaljima i iskorišćenom prednjom, zadnjom i gornjom stranom, kao i sa intuitivno raspoređenim kontrolama. Za izradu je zaslužan sam M-Audio.
Program, koji je takođe delo razvojnog tima firme M-Audio, ima vrlo intuitivan interfejs. Među brojnim opcijama izdvojili bismo podršku za VST dodatke, 16-kanalni sempler sinhronizovan sa glavnim tempom, podršku za ReWire, mogućnost MIDI kontrole i mogućnost snimanja miksa. Kompatibilan je sa ASIO drajverima na Windows platformi i Core Audio drajverima na Mac platformi.
Audio interfejs koji nam dolazi iz firme Native Instruments najlepše je dizajniran od svih interfejsa opisivanih u ovom tekstu, a takođe je i veoma funkcionalan. Napravljen je od prikladno uobličene kombinacije aluminijumskih i plastičnih delova, sa samo jednom kontrolnom funkcijom na sebi i zelenim pokazivačkim diodama s gornje strane, koje se dimuju od ugašenog do upaljenog stanja dok se određene funkcije koriste.
Program je takođe radila firma Native Instruments i verujemo da je većina audiofila negde već čula za njega, pošto se često koristi kao samostalan, a stiže i uz većinu hardvera kao softverska podrška. Interfejs programa je na prvi pogled pretrpan mnoštvom opcija, ali nakon nekog vremena počinje da se uviđa smislenost rasporeda. Od mnogobrojnih opcija izdvojili bismo efektor, Chain FX, Auto Beatgridding, Sync Lock, Instant Loop i mogućnost kontrole pomoću više MIDI uređaja. Važno je napomenuti i to da je kompatibilan sa ASIO, Core Audio i DirectSound drajverima. Zbog ograničenog vremena testiranja odlučili smo se za testiranje samo najbitnijih funkcija, onih koje ne možete pronaći na internet prezentacijama proizvođača. Prvi test koji smo radili jeste test kompatibilnosti. Sami audio interfejsi mogu se koristiti i sa programima van svojih paketa, ali je važno koristiti audio interfejs sa kompatibilnim kontrolama (ploča ili CD-a). Do tog zaključka došli smo isprobavanjem programa i interfejsa sa različitim kontrolnim gramofonskim pločama. Primera radi, kada smo probali MixVibes DVS 7 sa ESI U46MK2 audio interfejsom i kontrolnim pločama Native Instrumentsa, reprodukcija je bila obrnuta, što znači da je vremenski kôd zbog zaštite obrnut u odnosu na algoritam za dekodiranje MixVibes programa i ESI interfejsa. Prilikom isprobavanja sa M-Audio kontrolnim pločama dobijali smo reprodukciju, ali ne i kontrolu. Drugi test bio je test brzine učitavanja digitalnih muzičkih zapisa, ali sa pažnjom usmerenom na vreme koje je potrebno da taj zapis bude spreman za reprodukciju. Najlošije vreme učitavanja ima Traktor, dok su Torq i MixVibes DVS bili jednako brzi. Traktoru problem pravi pretpostavka po kojoj je proizvođač dizajnirao program: pretpostavili su da će svaki od korisnika prvo skenirati sadržaj hard diska, pa tek onda koristiti program, a nisu računali na dodavanje muzike u hodu. Tehnički, to se dešava zato što kada učitate zapis u Traktor, on prvo čita ID3 tag, pa zatim WaveForm signala audio zapisa, pa vam tek onda omogućava reprodukciju, što je kod suparničkih proizvoda mnogo bolje rešeno. Naime, M-Audio i MixVibes su pri učitavanju spremni za reprodukciju i dok se učitava WaveForm, tako da bez problema možete učitavati nove audio zapise u hodu. Što se izbora opreme tiče, ovo su bili najneophodniji testovi. Sve ostalo je stvar ličnog ukusa. Kada uporedimo ove pakete, najbitnije razlike leže u kvalitetu konverzije i nekim specijalizovanim funkcijama koje svaki od njih ima. Što se kvaliteta konverzije tiče, ubedljivo vodi Native Instrumentsov paket sa kvalitetom od 24 bita i 96 KHz. Naravno, morate imati u vidu to da se razlika u kvalitetu konverzije primećuje tek na ozbiljnoj studijskoj opremi i da postaje bitna tek kada počnete profesionalno da se bavite audiom. Što se distinktivnih funkcija tiče, svaki od ovih uređaja ima nekoliko njih koje ih odvajaju za specijalnu ciljnu grupu. Kod MixVibesa, to je mogućnost korišćenja gitare, kod M-Audija mogućnost puštanja i normalnih gramofonskih ploča, a kod Native Instrumentsa jednostavnost upravljanja korisničkim interfejsom. Iz ovoga se odmah vidi da se prvi izdvaja za korisnike koji se, pored puštanja muzike, bave i sviranjem gitare, drugi za korisnike koji ipak ne mogu tek tako da se odvoje od svojih ploča, dok je poslednji namenjen onima koji teže ka profesionalnom puštanju muzike a ne vole komplikacije. Petar LONČAREVIĆ |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |