Svako malo nas neki genijalni, nezavisni studio ili pojedinac obraduje projektom koji pomera granice sveta video igara svojim dizajnom, idejama ili nekim originalnim, šarmantnim aspektom. Društvu koje čine Braid, Plants vs Zombies i slični biseri ovih dana se pridružuje i Machinarium, 24-karatni dijamant nastao od strane češke ekipe Amanita, koja je nakon sjajnog debija u svetu online igara (Samorost 1 i 2) odlučila da zapliva u bari sa većim ribama i, zasluženo, skrene pažnju na sebe ovom izvanrednom avanturom.Vodite malenog, simpatičnog i pomalo blentavog robota, koji iz nepoznatog razloga biva izbačen iz grada mašina i ostavljen da truli na obližnjem otpadu. Nakon kratkog prologa, mališa nalazi način da se ušunja nazad u grad i od tog trenutka počinje njegova odiseja, tokom koje će pokušati da spase svoju devojku i spreči dijabolični plan lokalnih organa reda i zakona, usput dolazeći u kontakt sa nekoliko građana Mašingrada, takođe žrtvama siledžija sa značkom. Način igranja je klasičan za p&c avanture, s tom razlikom što sve radnje obavljate isključivo levim tasterom miša (desni taster poziva eksterna podešavanja Flasha, jer je cela igra urađena u njemu), što je jedna od retkih zamerki. Ovo podrazumeva ručno slaganje predmeta u inventar u vrhu ekrana, a mališa može da vrši interakciju samo sa objektima koji mu se nalaze u neposrednoj blizini, dok je pojedine bitne elemente ili delove ekrana ponekad teško identifikovati i razaznati od okoline (ne postoji mogućnost isticanja hot-spotova). Neodoljivi šarm koji zrači iz svakog zavrtnja Machinariuma ponajmanje dolazi od strane fantastične animacije i grafike, kojom je savršeno dočarano steampunk okruženje koje neodoljivo podseća na istočnoevropsku školu animiranog filma iz 70-tih i 80-tih godina prošlog veka. Isto se odnosi i na fenomenalan zvučni dizajn, bilo da je u pitanju genijalna apstraktno-bizarna muzika bilo da su u pitanju prateći zvuci lupkanja, šrkipanja i odzvanjanja metala. Na stranu prezentacija, koja je samo vrh ledenog brega, podjednako jak appeal igre proističe i iz odnosa vašeg lika i neverovatnog sveta Mašingrada i njegovih luckastih žitelja. Sva komunikacija sa ostalim robotima vrši se isključivo simbolično, kroz animirane stripske balone, što deluje maksimalno informativno, simpatično i originalno. Metalni mališan u svakom trenutku može i da se istegli i da se smanji, što je neophodno imati na umu prilikom rešavanja problema koji su uvek logični, ali sa teškim inicijalnim mozganjem šta vam je tačno činiti na ekranu (i na koji način funkcionišu mnogobrojni mehanizmi u igri). Posebna priča je i originalni stripski hint sistem koji obavezno vredi „pročitati” jednom kada pređete igru (kako ne biste ruinirali iskustvo). Aleksandar DINIĆ | | |