INTERNET<>
062008<><>

Zarada na sajtu (1)

Google zarada

Kako zaraditi novac na samom postojanju sajta

Prelazak na RS domene doneo je jednu novinu u našu internet realnost. Sada se sve zasniva na komercijalnim osnovama, a kupovina bazičnog RS domena čak je skuplja od nekog internacionalnog domena i mora da se obnavlja svake godine. Više nema velike razlike po pitanju vrste domena koji koristite – troškovi na godišnjem nivou (za „kućnu” varijantu sajta) kreću se od 30 evra pa do približno 100 evra. Nije mnogo, ali nije ni malo, naročito ako se radi o sajtu nekomercijalnog tipa. Međutim, i takvi sajtovi mogu da donesu određenu svotu novca, i to sa minimalnim izmenama u sadržaju. Radi se, naravno, o prikazu tuđih reklama (Google AdSense program).

Načini zarade

Google AdSense je namenjen webmasterima pomoću kojih se na njihovim sajtovima prikazuju reklame koje imaju neke veze sa sadržajem stranice na kojoj se nalaze. Ovaj tzv. kontekstualni prikaz reklama pokazao se kao izuzetno dobar, pa su se pojavili mnogi njemu slični programi. Ipak Google AdSense je bio i ostao najbolji, najpopularniji je i donosi najviše novca. U nastavku teksta pokušaćemo ukratko da predstavimo šta ovaj sistem predstavlja i kako se prijaviti na njega.

Program funkcioniše u tesnoj sprezi sa sistemom Google AdWord. Pomoću tog sistema Google „nabavlja” reklame koje će se prikazivati pomoću AdSensea. Zainteresovane kompanije, dakle, plaćaju Googleu da prikazuje njihove reklame, a Google deo tog novca prosleđuje vlasnicima sajtova na kojima se reklame vrte. Naravno, postoje određeni uslovi kada će vlasniku sajta biti obračunata zarada, a najvažniji je da se zarada računa isključivo nakon validnog klika na reklamu. Način na koji se vrši obračun vrednosti klika je tajna koju Google ljubomorno čuva, ali generalno se zna da je u vezi sa cenom koja je plaćena Googleu za prikaz i sa još nekim parametrima koji nam u ovom trenutku nisu bitni. Za vlasnika sajta je važno to da se za klik na jednu reklamu može dobiti od jednog centa pa do nekoliko dolara.

Sistem prikaza reklama na sajtu je višestruk, tako da korisnik može da odabere onaj tip reklama koji mu najviše odgovara. Osnovna podela je na prikaz reklama na osnovu sadržaja (AdSense for Content), plaćanje na osnovu pretrage (AdSense for Search) i zarada na osnovu referala (Referrals). AdSense for Content je najstariji sistem i donosi najviše novca. On se sastoji iz dva dela, tzv. Ad unita i Link unita. Razlika između njih je u tome što Ad unit predstavlja klasičan prikaz reklame, onako kako ih obično viđate na sajtovima, dok Link unit predstavlja prikaz nekoliko linkova, bez dodatnog teksta, a tek kad se klikne na neki link, otvara se nova stranica sa reklamama. Na svakoj stranici na sajtu dozvoljeno je smestiti maksimalno tri Ad unita i tri Link unita.

AdSense for Search omogućava vlasnicima sajtova da postave na svom sajtu boks za pretragu koji može da pretražuje sadržaj sajta ili celog Interneta. Zarada na ovaj način se ostvaruje tako što se prilikom pretrage na prvih nekoliko mesta u rezultatima pretrage pojavljuju sponzorisani linkovi, a zarada se obračunava kada se klikne na takav link.

Referali predstavljaju najnoviji sistem za zaradu, čiji je razvoj bio najveći u poslednjih godinu dana. Referali se mogu postaviti na stranice sajta nezavisno od prethodno pomenutih sistema, a zarada se ostvaruje na različite načine, koje definiše oglašivač. Tako se, na primer može oglasiti neki softver, a vlasnik sajta sa kojeg je doveden posetilac može da dobije jednu sumu novca ako poseti sajt, nešto veću sumu ako posetilac skine softver, a najveću sumu ako taj posetilac registruje program. Vlasnik sajta ima pravo da odabere 15 različitih referala koje će da koristi.

Registracija i implementacija

Ako vam se ovakav sistem zarade svideo, da biste mogli da krenete sa njim, morate da se prijavite na AdSense program. Do pre otprilike godinu dana postojao je mali problem sa prijavljivanjem domaćih sajtova zato što nisu prihvatani sajtovi na srpskom jeziku. To se rešavalo tako što bi se otvorio sajt na engleskom jeziku, pa se on prijavljivao na Google AdSense, a onda su se iste reklame postavljale i na sajtove na srpskom jeziku, što je sasvim legalno, ali pomalo komplikovano. Sada tih problema više nema jer se prihvataju i srpski sajtovi. Odgovor od Googlea na zahtev za primanje u AdSense program je vrlo brz – najčešće nećete čekati duže od nekoliko dana. Ukoliko je sve u redu, dobićete pristup ovom servisu, a onda sledi generisanje reklama koje treba da ubacite na svoj sajt. Ovaj sistem je maksimalno pojednostavljen i samo treba pratiti uputstva koja se odnose na oblik reklama – da li želite samo tekstualne ili i tekstualne i grafičke reklame, boje teksta, linkova i pozadine u tekstualnim reklamama itd. Nakon izbora svih parametara ostaje samo da naložite Googleu da generiše HTML kôd koji treba da ubacite na svoju stranicu. Nakon desetak minuta, na vašem sajtu će se pojaviti prve reklame i možete da očekujete zaradu.

Postoji način da vidite šta će se od reklama prikazivati čak i pre nego što postavite reklame na neku stranicu. Za to je zadužen AdSense Preview Tool. To je mali skript za proveru reklama, koji vam prilažemo u narednim redovima:

*****************

REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\MenuExt] [HKEY_CURRENT _USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\ MenuExt\Google AdSense Preview Tool] @=http://pagead2.googlesyndication. com/pagead/preview/en/preview.html „Flags”=dword:00000001

*****************

Procedura je sledeća: potrebno je da ovo prekucate u neki tekst editor i nazovete fajl recimo „preview.reg” (sve počev od [HKEY je jedan jedini, dugačak red). Nakon što ste ga snimili, treba da dvokliknete na njega kako bi se podaci upisali u registracionu bazu. Restartujte Internet Explorer (ako je bio uključen) i na bilo kojoj web stranici kliknite desnim tasterom miša da bi se otvorio kontekstni meni u kojem treba odabrati opciju Google AdSense Preview Tool. Tada će se prikazati sve reklame koje dolaze u obzir za prikazivanje na odabranoj stranici.

Provera zarade

U okviru svog naloga pronaći ćete detaljan sistem za prikaz ostvarene zarade. Tu možete videti koliko puta su prikazivane reklame, koliko je bilo klikova i kolika je ostvarena zarada. Možete da definišete i tzv. kanale, pomoću kojih se mogu pratiti zarade na pojedinim stranicama ili na pojedinim sajtovima (ukoliko ste reklame postavili na više njih). Napredni generator izveštaja će vam prikazati detaljnu statistiku za svaku vrstu prikaza reklama, tako da možete kombinovati način prikaza i saznati praktično sve što vas interesuje o tipu i načinu zarade skoro do nivoa svakog pojedinačnog klika na reklamu.

Isplata zarade se vrši kada se na računu skupi minimalno 100 USD. Najjednostavniji način isplate kod nas je čekom koji će vam stići na kućnu adresu. Ček se može unovčiti u domaćim bankama, ali preporučujemo da, pre nego što ga predate banci, proverite koliku proviziju uzimaju. Da ne bismo pravili reklamu, nećemo navesti koja je banka najpovoljnija, ali ćemo reći da se provizije kreću od 1% (ili 200 din. kao minimalni iznos provizije), pa sve do bezobraznih 3000 din. minimalne provizije za istu količinu novca (što bi na iznos od 100 USD bilo neverovatnih 60% za proviziju). Dakle, vredi potrošiti jedan dan i prošetati se po bankama.

Nema varanja

Sistem zarade odlično funkcioniše i čak i kod sajtova koji imaju mizernu posetu (stotinak poseta u toku dana) može se dovoljno zaraditi da se otplate troškovi godišnje registracije domena i hostinga, pa čak i da nešto preostane. A kada se sajt malo razradi, količina novca počeće lagano da raste. Sa desetak dolara mesečno može se stići i do sume od nekoliko stotina dolara na mesečnom nivou, što već predstavlja solidan džeparac. Ovde se javlja jedan drugi problem. Kako količina zarađenog novca počne da se povećava, mnogi se polakome i krenu da sami klikću na sopstvene reklame, ili prave programe koji predstavljaju generatore klikova. To je apsolutno zabranjeno! Google ima odlično razvijen sistem provere odakle stižu klikovi na reklame i vrlo brzo će „provaliti” da nešto nije u redu. U najboljem slučaju, korisnik koji vara ostaće bez novca za koji Google smatra da je zarađen varanjem, a nije redak slučaj ni da se takav korisnik izbaci iz programa. Autor ovog teksta zna za par za nekoliko takvih slučajeva kod nas. Zato dobro razmislite – mnogo se više isplati da vam novac dugotrajno kaplje nego da varanjem jednokratno zaradite nekoliko dolara viška, a da pri tom budete za par meseci onemogućeni da bilo šta zarađujete na ovaj način na duže staze.

Umesto da varate, zaradu možete povećati na legalan način, bez bojazni da će vas Google sankcionisati, optimizacijom prikaza reklama i optimizacijom samog sajta za prikaz reklama. Ali, to je tema kojom ćemo se pozabaviti u narednom broju našeg časopisa.

Branislav BUBANJA

 
Dva zanimljiva skupa
.rs
MPAA i pirati
Zarada na sajtu (1)
Šta mislite o ovom tekstu?
TV preko Interneta
Meebo
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera