TEST PLAY<>
032005<><>

World of Warcraft: Europe

Svaki pravi plezir mora da bude špikovan bolom, kaže prof. dr Entoni Kidiz, na šta pojedini članovi redakcije mogu samo da potvrdno klimnu svojim otežalim glavama, popiju nekoliko aspirina i krenu čupavi i neobrijani u novi dan. Prokleti World of Warcraft! Retko ko je sastavio više od četiri sata zdravog noćnog sna. Retail verzija WoW je u našim životima napravila meteorsku pometnju, emocionalno intenzivniju od bombardovanja 1999. Kuga je u dobroj meri bila prisutna već u poslednjim danima bete, ali tek sa dolaskom boxed verzije dobili smo priliku za kolektivno logovanje i zajedničku avanturu. Prvih nedelju dana spoljni svet je bio samo smetnja. WoW bi trebalo zabraniti ljudima nalik nama ili nam ga dozirati isključivo uz recept kliničkog psihologa: (samo)kontrola je u ovom slučaju misaona imenica.

Evropa je ovih dana prepuna sličnih priča. Premijera World of Warcrafta na starom kontinentu po intenzitetu grabeža premašila je i američku shopping groznicu. Interna Blizzardova procena je bila da Stara dama ima 380.000 potencijalnih MMORPG igrača, a kompanija je tipovala na prodaju oko 200.000 primeraka u sledećih pola godine. Well, prvog retail vikenda otišlo je 300.000 komada, serveri su bili na granici pucanja, a Blizzard je obustavio štampanje novih primeraka da im se cela serverska infrastruktura ne bi razletela na komade. Zvezda je rođena?

Kompletan kontingent koji je stigao kod distributera u SiCG takođe je planuo za jedno prepodne, tačno u skladu s našim predviđanjima. World of Warcraft je prva MMORPG igra koja će se zaista primiti u Srbiji i prodati se u značajnom četvorocifrenom tiražu, totalno atipičnom za ovako siromašne zemlje.

Posmatran iz bilo kog ugla, World of Warcraft naprosto zadivljuje genijalnošću dizajna i natprosečnom pažnjom posvećenom implementaciji sitnih detalja, sveprisutnim Blizzardovim zaštitnim znakom. Ne samo što su napravili najbolji MMORPG u izuzetno konkurentnom online okruženju, već su uspeli da uključe i elemente koji krase i najbolje single-player igre sa bogatim sadržajem nevezanim za Internet. Ukratko, World of Warcraft je najuniverzalnija dobra igra koja se ikada pojavila na bilo kojoj igračkoj platformi. Na pamet nam pada još samo Tetris, ali u kontekstu fenomenološke komparacije.

World of Warcraft je upravo to. World. Svet Azerotha je podeljen na dva kontinenta, Kalimdor i Eastern Kingdoms (koji se takođe skraćeno naziva Azerothom). Kontinenti su izdeljeni na regione, od kojih svaki predstavlja specifičnu celinu, i u geografskom i u težinskom/iskustvenom smislu. Ovo se najlakše može ilustrovati kao imaginarna, drastično unapređena 3D varijanta Diabla 2 u kojoj špartate i borite se u trećem licu, prepuna nezamislive količine detalja, objekata, naseobina, laguma, rudnika, rečica, šuma, poljana, planina, visoravni... Tu je šest glavnih gradova za osam rasa koje postoje u igri, mali milion većih i manjih sela, isturenih outposta, logora sa najrazličitijim karakondžulama, hiljadama NPC-a i podjednakim brojem živih ljudi koji igraju istovremeno s vama. Gde god da se okrenete, šta god da uradite, dobićete neki iskustveni ili estetski feedback, a čula će vam raditi na totalnom afterburneru. Vreme u igri protiče kao i u spoljnom svetu, što znači da će u igri biti noć ako igrate noću, i obrnuto. Doba dana se razlikuju samo estetski, bez ikakvog uticaja na gameplay.

Igru pokreće predivan (i ne previše zahtevan) 3D engine, urađen u specifičnom, karikiranom, blago prenaglašenom vizuelnom stilu koji karakteriše sve Blizzardove igre. Najlepša crta i najveći domet enginea jeste kontinualnost. Učitavanja pri putovanju iz zone u zonu gotovo da uopšte nema, sem pri prelasku s kontinenta na kontinent. Definicija iluzije živog i dišućeg sveta ovim dobija sasvim novo značenje.

Izvesno je da su Everquest 2, Anarchy Online, City of Heroes i ostali manji igrači na MMO pozornici dobili glogov kolac u srce, naglo počevši da nude besplatno mesečno igranje, free-triale i redukciju cene originala. Ubogi vrazi koji prežive pored Blizzardovog gorile od 500 kila imaće dosta tema za razmišljanje dok budu brisali paučinu sa servera. Život je surov, ali ga World of Warcraft čini lepšim.

Miodrag KUZMANOVIĆ, Dragan KOSOVAC, Milan ĐUKIĆ

 
Star Wars - Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
The Settlers: Heritage of Kings
Playboy: The Mansion
UEFA Champions League 2004–2005
Dangerous Waters
Flashpoint Germany
GTR
Seal of Evil
The House of the Dead III
Cops 2170: Power of Law
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Melee
Otto Matic
Robots
World of Warcraft: Europe
Šta mislite o ovom tekstu?

WoW na Netu
Poslednja vest u trenutku zaključenja ovog broja jeste da je Blizzard izdao prvu veću zakrpu za WoW koja teži nešto više od 40 MB i neophodna vam je da biste uopšte počeli igranje. Pronaći ćete je na adresi www.3dgamers.com/games/worldofwarcraft/downloads. Postoji i opcija skidanja zakrpe kroz samu igru, ali zbog izvesnih problema koji tada mogu nastati, preporučujemo stari dobri „ručni download”.
Osnovne Internet prezentacije koje treba posetiti da biste dobili početne informacije jesu www.worldofwarcraft.com (oficijelni sajt) i www.wow-europe.com/en (zvanični sajt za teritoriju Evrope). Dobre lokacije su još i www.worldofwar.net i wow.allakhazam.com (fan-sajtovi). U slučaju da nikako ne možete da se snađete po pitanju rasa, klasa i predmeta, pomoć ćete naći na www.thott-bot.com i www.worldofwar.net/tabard.

Domaći klanovi
Što se domaćih prezentacija tiče, trenutno su aktivne dve koje ujedno predstavljaju i WoW klanove u našoj zemlji, sa više desetina članova. WSG (World of Warcraft Serbian Guild) nalazi se na adresi www.wow-serbia.cjb.net, gde možete saznati osnovne informacije o samoj igri, te mogućnosti za priključenje ekipi. Igrači okupljeni na KlanRUR forumu oformili su sopstvenu gildu koja se okuplja na www.klanrur.co.yu/forum/wow. To je trenutno lokacija sa najvećim brojem aktivnih WoW igrača i mesto na kojem možete potražiti pomoć pri igranju, raspitati se o stvarima koje vam nisu najjasnije ili konkurisati za prijem u ekipu.
Pridruživanje nekom klanu svakako je dobra stvar jer će vam bitisanje u Warcraft svetu time biti znatno olakšano – uz vas će uvek biti grupa saigrača koji će vas braniti ili udružiti snage pri napadu na protivnička utvrđenja.

Rase i klase
(klik za uvećanje: JPEG, 49 KB)
Pre nego što započnete heavy-duty adventuring, moraćete da se odlučite za jednu od osam rasa i devet klasa koje postoje u igri, kao i za pol i izgled svog lika. Kako u MMO igrama na serveru postoje hiljade igrača, Blizzard je dao sve od sebe da obezbedi desetine opcija i bukvalno hiljade kombinacija pri kreiranju izgleda vašeg junaka ili junakinje. Ipak, za generacije igrača odgajanih na istoj pop kulturi i stereotipima ukorenjenim u Forgotten Realms, Warhammer (i, naravno, Tolkinovim romanima) određene kombinacije su jednostavno više cool nego druge. Zato, čak i pored gotovo nepresušnog izobilja različitih likova, neće biti retkost da sretnete nečijeg blizanca, pa čak i sopstvenog!
Zavisno od rase i pola, može da se menja sve, od boje kože i kose, izgleda lica, frizura, brkova i brada, preko veličine kljova i rogova, do tetovaža i pirsinga, sa posebnim naglaskom na undeade kojima faktički možete da birate i stadijum raspadanja u kom se nalaze! Izgled heroja za koji se odlučite na početku je trajan, a jedino što se menja tokom igre je oklop i oružje.
Što se tiče rasa, sve su to naši stari znanci. Na strani Alijanse nalaze se ljudi, patuljci, gnomi i noćni vilenjaci. Za puriste koji će primetiti da su gnomi bili odsutni u Warcraftu III i Frozen Throneu, ovo je objašnjeno i savršeno integrisano u priču. Na drugoj strani je novoformirana Horda u čijim redovima se pored orkova, trolova i taurena sada nalaze i undeadi, tačnije jedan njihov deo. U pitanju je frakcija nemrtvih koji su se otrgli kontroli lich kinga Arthasa i slobodnom voljom deluju pod vođstvom pale rendžerke pod imenom Sylvanas Wildrunner.
Izbor klasa je po logici ograničen na rase: svi mogu da budu ratnici, samo po četiri rase magovi ili, na primer, vorloci, a samo po dve rase druidi i paladini. Takođe, svaka strana ima po jednu specifičnu klasu. Samo pripadnici Alijanse (ljudi i patuljci) mogu da budu paladini odnosno samo članovi Horde (orci, trolovi i taureni) mogu da budu šamani.
Kako postoji čak četrdeset rasno-klasnih kombinacija, jasno je da ovo predstavlja pravu noćnu moru za Blizzardove kreativce odgovorne za balans. No, to je proces koji se, kao i sam MMOG, neprestano odvija i razvija. Neko će reći da su sve klase slične, ali World of Warcraft uspeva da sa svakom klasom stvori potpuno jedinstveno igračko iskustvo (koje se još dodatno diferencira na osnovu rase). Iako je stil igre krajnje specifičan za svaku klasu (postoje i podspecijalizacije u okviru svake klase), neke potpuno odudaraju. Tako, na primer, ratnik i rogue (lutalica) za svoje veštine ne koriste mânu kao ostali likovi kojima se magična energija za magije i veštine regeneriše spontano ili uz pomoć napitaka. Kod ratnika postoji bes (rage) koji narasta s udarcima, a rogue, pored energije, za pojedine poteze zahteva kombo poene koji takođe rastu tokom borbe kada se koriste određene veštine.
Početne razlike u karakteristikama između rasa za svaku specifičnu klasu su, reklo bi se, minimalne, a tu su i specifične rasne sposobnosti koje dobijate bez obzira na klasu odnosno rasne veštine tj. magije koje dobijaju sveštenici. No, kako igra odmiče, vaš alter ego postaje sve jedinstveniji. Pripadnici svake klase će u Svetu Warcrafta nailaziti na svoje specifične trenere koji će ih naučiti novim i boljim veštinama, ali tek kada dostignu odgovarajući nivo i uz novčanu nadoknadu.
Sem osnovnog seta veština koje koristite u borbi, tu su i talenti koji naglašavaju određene aspekte vašeg lika, kao i primarne i sekundarne profesije. Svaki lik može da nauči tri sekundarne profesije koje definitivno olakšavaju život i preživljavanje – to su prva pomoć, kuvanje i pecanje.
Primarne profesije, pak, pomažu da steknete ili korisne predmete ili više novca koji je uvek problem. One se dele na sakupljačke i proizvodne. Prva grupa, kao što joj ime kaže, omogućuje vam da skupljate razne prirodne resurse koje inače ne biste mogli. Proizvodne profesije vam, pak, daju mogućnost da sirovine pretvorite u vredne predmete koji vam mogu koristiti tokom avantura, od napitaka i bombi, do oružja i oklopa. No, najbitnije kod primarnih profesija jeste to što svaki lik može da nauči samo dve od njih, pa je poželjno da uvek imate jednu proverenu sakupljačko-proizvodnu kombinaciju. Na primer, ako želite da budete kovač ili inženjer, poželjno je da budete i rudar, a ako želite da se bavite alhemijom odnosno pravljenjem napitaka, najbolje je da budete i travar. No, ako poželite da promenite jednu ili obe svoje profesije, i to je moguće, ali onda gubite celokupno iskustvo stečeno u profesiji koju odbacujete.

Questovi
Za razliku od drugih MMORPG-ova, esencija WoW-a je ravnopravno podeljena na ispunjavanje questova i tamanjenje monstruma, uz druženje i organizovanje igrača koje za ovaj igrački žanr predstavlja klasiku. Svaki od preko 3000 potencijalnih questova donosi manju ili veću količinu iskustvenih poena, nagradu u novcu ili predmetima, lagano gradeći i fantastično režiranu priču koja u ovakvoj formi ne postoji u drugim MMORPG-ovima. Čudovišta kojih ima na sve strane najbitniji su sadržinski osnov kompletne mehanike u igri. Borba s njima vam donosi iskustvo, najveći broj questova je vezan za njihovo tamanjenje ili skupljanje predmeta u njihovom posedu, a jači primerci služe za početno ograničavanje regiona po kojima se isplati kretati. U suštini, questovi će vas fino usmeravati na finiširanje jedne po jedne zone, progresivno vam dozirajući sve veće izazove, geografski sve udaljenije od mesta na kojem ste počeli igru.
Najveći broj questova je koncipiran u formi „opšte upotrebe”, to jest dostupnosti monstruma svim igračima koji u datom trenutku obavljaju isti zadatak. Kao i u Diablu 2, vreme respawninga monstruma izuzetno je malo: zona koju ste vi ili neko drugi očistili od svega što se micalo već posle nekoliko minuta dobija novu dozu živuljki, spremnu za novopridošle avanturiste. Postoji i posebna vrsta quest-lokacija pod nazivom Instance. U pitanju su odvojene celine koje su specifične samo za vas i vašu družinu. To znači da niko ne može da uđe u vašu „instancu” dok ste tu i da vam eventualno preotme killove na koje ste se nameračili.

Prvi koraci
(klik za uvećanje: JPEG, 78 KB)
Domaća igračka komuna koja prvenstveno voli igranje putem Interneta proteklih meseci pripremala se za lansiranje Blizzardovog prvenca u MMORPG žanru – igre World of Warcraft. Kako se glavnina dešavanja odvija na serverima za igru, to od igrača zahteva kvalitetnu Internet konekciju. Svakako je preporučljivo da posedujete kablovski Internet, dobar bežični pristup ili, recimo, ADSL. World of Warcraft će raditi i na 56K modemima, ali se potrudite da obezbedite stabilnu vezu (bez pucanja).
Kako pokazuju iskustva igrača s Interneta, svaki procesor koji je brži od 1.2 GHz, uz grafičku karticu koja može biti i GeForce 4, ali i nešto više memorije (512 MB), lako će pokrenuti igru i u rezoluciji 1024 x 768. To ne znači da WoW neće raditi i na slabijim računarima, ali je pitanje kako će se to odraziti na performanse i vaš opšti učinak.
Igra omogućava 30 dana besplatnog igranja nakon čega je za mesečno igranje potrebno plaćati u proseku od 11 do 15 evra, u zavisnosti od toga koliko meseci pretplate ste unapred kupili. Ipak, da biste uopšte počeli s igranjem, morate upisati tačne informacije u sekciju koja se bavi naplatom (što obuhvata i broj kreditne kartice), iako vam s računa u tom trenutku neće biti skinut ni cent.
Jedan od najlakših načina za plaćanje putem Interneta (pored kreditnih kartica za koje je potrebno ostaviti depozit u iznosu od nekoliko stotina evra) jeste Visa Virtuon – kartica Raiffeisen banke namenjena isključivo plaćanju putem Interneta. Pošto popunite formular, dobijate svoj devizni račun i na njega polažete osnovu od 20 evra (koja uvek mora biti na računu). Kroz nekoliko dana dobijate svoju karticu kojom možete plaćati putem Interneta, što obuhvata i pretplatu u Blizzardovom MMORPG-u.

PvE vs PvP
Nakon inicijalnog oduševljenja i prepuštanja moru opcija i mogućnosti ponuđenih igrom, spoznaćete da je jedna stvar u World of Warcraftu ipak ograničena – PvP. Naime, u samom početku razvoja igre Blizzard je razmotrio najbitnije pritužbe igrača na većinu stvari u MMOG-ovima. Tako je, na primer, besomučni „grind”, to jest tamanjenje jedne vrste kompjuterski kontrolisanih stvorenja da bi se dostigao sledeći nivo, sveden na minimum uvođenjem enormnog broja questova. Druga bitna stvar su Player versus Player okršaji. U većini MMO igara ovaj bitni deo najčešće je nekontrolisan. Na običnim (Player versus Environment) serverima WoW ograničava okršaje: osim toga što je pravi PvP mogućan samo ako je jedan protivnik iz Horde, a drugi iz Alijanse, potreban je i obostrani pristanak. Na PvP serverima situacija je malo bolja, pa pripadnici suprotnih frakcija automatski mogu da se napadaju. Nekima ovo ograničenje smeta i doprinosi tome da WoW nosi epitet „carebear” – preterano sigurne igre. S druge strane, igračima omogućuje nesmetan početak avantura, a ostavlja pravi PvP tek za kasnije, kada likovi budu spremni.

Potrebno:
Pentium 3/800 MHz ili ekvivalent, 256 MB RAM, GeForce 2/32 MB, 56K modem
Poželjno:
Pentium 4/2 GHz ili ekvivalent, 512 MB RAM, GeForce FX5700+/128 MB, ISDN, ADSL ili kablovska Internet konekcija
Adresa:
www .wow -europe .com

97
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera