TEST PLAY<>
061998<><>

M1 Tank Platoon 2 VS iPanzer '44

Nije lako naći dovoljno valjanih razloga za neposredno poređenje dve kompjuterske igre. Opšta poplava žanrovski nedovoljno čisto definisanih proizvoda i drugačiji pristup razradi bazne ideje među sličnim naslovima čini skoro deplasiranim svaki pokušaj sučeljavanja, na primer, dve real-time strategije ili dve najnovije Doomačine. Ako bi se, pored tehničkih karakteristika, uzele u obzir i osobine kreirane isključivo maštom autora, ocena bi u velikoj meri bila lišena objektivnosti, svedena na lični stav o dopadljivosti jednog konkurenta. Nasuprot tome, svet tzv. ozbiljnih simulacija podleže drugačijim pravilima, pre svega zbog programerske ograničenosti u konstrukciji virtuelnih okruženja, tj. suženim mogućnostima za slobodu vizije & tripova. To daje solidno uporište za donošenje pro et contra stavova imajući u vidu igre koje uzajamno dele, pre bilo čega drugog, poštovanje fizičkih zakona i težnju sa što vernijim odslikavanjem stvarnosti.

Prostorna ograničenost našeg lista, kao i nedostatak igara podesnih za ovakvu vrstu megdana nisu motivisali slične pokušaje u poslednjih nekoliko godina. Međutim, nedavni istovremeni izlazak dva koncepcijski gotovo istovetna tenkovska simulatora, koji su ujedno i jedini primerci svoje vrste na tržištu (Armored Fist 2 ne pretenduje na ozbiljnost), daje dovoljno materijala za sučeljavanje. Pošto su oba vrlo agresivno reklamirana i usmerena ka tržišnoj dominaciji, prirodno je da ukrste gusenice i na stranicama „Sveta kompjutera”.

Interesantno je napomenuti da je sličan, uskokategorijski rivalitet postojao i ranije. Originalni M1 Tank Platoon je negde 1991. godine imao dostojnog takmaca u „Empireovom” (tada još nisu bili „Interactive”) Team Yankeeu. „Microprose” je bio firma u usponu stvaralačke snage, vođena sigurnim rukama Sida Meiera i Billa Stealeya, tako da je njihov adut marketinški i kvalitativno odneo ubedljivu pobedu. Igre su paralelno izdate u verzijama za PC (286) i Amigu 500 i bile su maksimum onoga što su tadašnji multimedijalni zmajevi mogli da pruže. Od aktuelnih takmaca, samo se za jednog može reći da nastavlja svetlu tradiciju pomeranja granice atraktivnosti. Sigurno pogađate o kome se radi.

Šta konkretno znači istovetnost između M1 Tank Platoon-a 2 i iPanzer-a ‘44? U suštini, jedino što ih bitno razlikuje je epoha u kojoj se ratuje, što povlači drugačije modele tenkova i borbenih vozila koje deli pedesetogodišnji jaz. Preslikanost ostalih elemenata vidljivo sugeriše na industrijsku špijunažu (sadašnji gazda „Interactive Magica” je Bill Stealey, osnivač i bivši direktor „MicroProsea”). Nije teško pogoditi ko je koga pokrao (uostalom, odaje ga prezime), ali mu se poduhvat nije previše isplatio. Razlika između originala i reprodukcije je pri ovakvom testiranju vidljivija nego obično. U stvari, jasna je kao dan, a argumentacija sledi.

„Taktička simulacija kombinovanog odreda” kao najpribližnija odrednica za obe igre znači da pored tenkovskog voda kao ofanzivnog jezgra grupe, imate na raspolaganju određeni broj pridruženih jedinica raznih tipova. Oklopni transporteri, lovci tenkova, razne vrste borbenih i neborbenih vozila i artiljerija zajednički su sadržalac oba tabora, dok M1 Tank Platoon 2 uključuje i upotrebu jurišne avijacije i pešadije za čišćenje terena. Njihova međusobna koordinacija jedini je način za preživljavanje u misijama, što se u principu svodi na različite načine podrške tenkovima koji odrađuju glavne segmente napada i odbrane. Neposredna kontrola jedinica, koja podrazumeva sve „kokpit” operacije (nišanjenje, otvaranje vatre, osmatranje, korišćenje spregnutih i kupolnog mitraljeza) rezervisana je samo za njih, dok ostalima pristupate preko topografske karte, usmeravajući ih u skladu sa situacijom. Tu možete da odredite smer i brzinu kretanja, waypointe, ciljeve, načine napada i odbrane, formaciju, kao i da naručite artiljerijsko peglanje određenog sektora ili avionsko raketiranje ciljeva (M1 Tank Platoon 2). Zajednička esencija definisana na ovaj način nosi u sebi i zajednički problem. Taktičko-topografska mapa, koja liči na krajnje grafički pojednostavljenu real-time strategiju sasvim je dovoljna za uspešno ratovanje. Šta više, neuporedivo je preglednija od svih interno-ekstrnih varijanti pogleda na jedinice, što vas u krajnjoj liniji motiviše da sve operacije vodite isključivo preko nje, napuštajući je samo kada se zaželite malo grafike. Čemu onda trud na razvijanju 3D enginea, morfologije terena i konstrukciji jedinica, kada ste mnogo efikasniji bez uvida u „naprednu geometriju”? No, ta „prednost” je u potpunosti rezevisana samo za „Microproseovog” igrača. Kada mapa izgleda kao odvratna sivo-zelena fleka (iPanzer ‘44), gde se komande za manipulaciju moraju iščačkavati iz loše rešenog sistema pull-down menija, efikasnost ptičje perspektive u velikoj meri nestaje. M1 Tank Platoon 2 glatko šije konkurenta po erogonomskom, jednostavnom i upotrebljivom interfejsu mape, kao i za oči mnogo prijatnijem koloritu iste.

Njegova tehnička superiornost višestruko nadilazi ovo osnovno sredstvo za situacijski uvid. Najupečatljivija razlika u odnosu na iPanzer ‘44 neuporedivo je savršeniji 3D engine, jedan od najvernijih na svekolikom tržištu simulacija. Jedinice i objekti u prostoru impresivno su modelirani, verno teksturirani i adekvatno animirani pri interakciji sa terenom (tenkovske gusenice prvi put ne izgledaju kao inertna pokretna traka, već dinamički prate teren, pri sudaru ili pogotku točkaških vozila vidite sleganje amortizera, itd.) Eksplozije, kao i izgled neba i zemlje zavisno od doba dana su takođe sjajni. Bez 3D akceleratorske kartice doživljaj nije tako intenzivan, ali nije ni za bacanje, čime se može pohvaliti jako malo novih igara. (Pored neizbežnog Glidea podržan je i Direct 3D, koji zahteva skidanje patcha sa firminog sajta). Na P200 ili boljem sa 32 MB RAM-a, igra će u svakom slučaju teći glatko.

Nesrećni iPanzer ‘44 totalno pada na ovom ispitu. Grafičke rutine deluju kao da su pisane nogama. Totalno neuverljivi teren i kruto animirane jedinice bezveznog izgleda, sa neidentifikovanom kolornom paletom koja ne odaje utisak korišćenja više od dvadesetak boja deluju kriminalno loše i nedorađeno čak i za standarde iz 1995. godine, a kamoli kada se uporede sa konkurentom. Spoljni pogledi najbolnije ilustruju rečeno, gde se ima utisak da umesto tenkova upravljate ešalonom gigantskih cigala ili apsurdno uvećanim Lego kockicama. Ako takav, više nego polovičan performans začinite iritirajućim anglo-germansko-slovenskim koktel-semplovima tipa „jawohl, sir” ili „yes, comrade” koji posada izgovara u svakoj prilici, dobićete smešno-tužnu pomiju koja zabavu nudi samo mazohistima. I koja zahteva najmanje (tako piše u uputstvu) P233 sa 3D akceleratorom da bi bila optimalno igriva sa uključenim teksturama i detaljima. (Autori toplo preporučuju PII). Totalno van pameti. Treba spomenuti i gomilu bagova, koji podrazumevaju čudnu korekciju perspektive i povremeni krah ekranskog prikaza, kada se mapa pomeša sa kokpitom ili spoljnim pogledom, gde pomaže jedino restart (ukoliko uopšte poželite da se vratite u igru). Sve u svemu, školski primer autorske traljavosti nesposobnosti.

M1 Tank Platoon 2 sledi opšte prihvaćeni trend upotrebe američke kvazi oslobodilačko-pomagačke ideologije kao podloge za borbenu simulaciju. Imaćete priliku da se okušate u nekoliko kampanja koje treba da ilustruju „what if” situacije vezane za potencijalna krizna žarišta širom sveta, od izbacivanja Libijaca iz Egipta, odbrane Poljske i Moldavije od ruske invazije, preko ponovnog napada na Irak do borbe sa sibirskim separatistima (gde za američkim tenkovima vapi lično predsednik Ruske federacije). Pošto politička korektnost još uvek ne utiče značajno na ocenjivanje igara (bar što se nas tiče), zanemarićemo uvredljivi scenario i kalkulisati isključivo režiju. Sve kampanje su dinamičke, tako da zavisno od stepena vaše efikasnosti u pojedinačnim bitkama rat poprima drugačiji tok, odnosno, vaše snage napreduju, stoje ili bivaju bačene u defanzivu. Detaljan izveštaj o tome vam sleduje posle svakog okršaja, a glavna zamerka celoj ideji je odsustvo malo globalnijeg pristupa. Određivanje pravaca narednih udara i biranje strateških ciljeva bi značajno podigli pasivnu atmosferu de-brifinga.

U kampanjsko-idejnom sistemu iPanzer ‘44 konačno počinje da liči na nešto. Obrađene su dve velike bitke u završnici II Svetskog rata, čuvena operacija „Straža na Rajni”, odnosno Hitlerova poslednja ofanziva na Savezničke trupe u Francuskoj (zima 1944.), i sovjetski proboj fronta u Belorusiji (operacija Bagration, leto 1944.) Opcije za izbor zaraćene strane i usmeravanje toka sukoba ovde su znatno šire, jer faktički postoje četiri kampanje (dve strane u okviru svake od osnovnih). Istorijski odnos snaga realativno uspešno je dočaran, kao i prednosti i mane tadašnjih tenkova (tek sada možete da vidite šta nekoliko Pantera mogu da učine čitavoj četi američkih Šerman-kanti).

Mogućnosti za nelinearnost i drugostepenu strategiju su jedine prednosti u odnosu na M1 Tank Platoon 2. Jedine, ali vredne. Programeri su se izgleda osvestili tek kada su počeli pa povezuju sklepane parčiće u celinu koja je trebalo da izgleda iole koherentno, pa su delimično spasili stvar na samom kraju. Pored toga što možete da birate lokalitet i tip sledeće bitke (odbrana, prepad, izviđanje, proboj blokade), imate slobodu da odredite i sastav pomoćnih trupa. Pošto izbor neadekvatnih jedinica sigurno vodi u propast, preporučuje se detaljniji osvrt na raporte i brifinge koji su znatno maštovitiji od krutog šablona koji krasi konkurenta.

Posle svega navedenog, ne bi trebalo da bude dileme u vezi pobednika. Pored sitnijih nedostataka, M1 Tank Platoon 2 je ipak svemirski nedostižna igra za polovičan pokušaj iz iPanzera ‘44. Ujedno je i znatno teža, tako da svim balkanskim vojno-fudbalskim genijima koji su imali 100% uspešne varijante za tenkovski šah-mat u proteklom ratu preporučujem da pokušaju na hard nivou težine. Videćete šta znači svođenje na pravu meru znanja i sposobnosti.

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
StarCraft
Warhammer: Dark omen
Die by the Sword
M1 Tank Platoon 2 VS iPanzer '44
Šta mislite o ovom tekstu?
Motorhead
The Golf Pro
The Great Battles of Caesar
Semper Fi
Air Warrior III
Army Men
Virus: The Game
Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
Alien Earth
Starship Titanic

ŽANR:
simulacija tenka
PLATFORMA:
P/133, 16 MB RAM-a
MEDIJUM:
1 kompakt disk

ŽANR:
simulacija tenka
PLATFORMA:
P/166, 16 MB RAM-a
MEDIJUM:
1 kompakt disk

Dostojan nastavak slavnog prethodnika.
Strateški pristup kampanji mogao je biti bolje rešen.

88

Raznovrsne i solidno koncipirane kampanje.
Užasna grafika i stravičan zvuk. Atmosfera 0.

71

Oficijelni softver dobili smo od firme „MicroProse”

Oficijelni softver dobili smo od firme „Interactive Magic”
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera